اسنپ‌بك و تداوم ابهام راهبردي

اسنپ‌بك و تداوم ابهام راهبردي

ابراهیم متقی - فشارهاي بين‌المللي و محدوديت‌هاي اقتصادي ايران پس از 5 مهر افزايش بيشتري پيدا مي‌كند. اين امر به‌گونه اجتناب‌ناپذير تأثير خود را بر زندگي اقتصادي و قابليت‌هاي تاكتيكي ايران به‌جا خواهد
اقتصاد دیجیتال و تاب‌آوری زنجیره ارزش پتروشیمی زیر فشار تحریم

اقتصاد دیجیتال و تاب‌آوری زنجیره ارزش پتروشیمی زیر فشار تحریم

محمدمهدی محمدی- صنعت پتروشیمی ایران، به‌عنوان قلب تپنده صادرات غیرنفتی کشور، بارها این آزمون را پشت سر گذاشته و هر بار با زخمی تازه، اما همچنان زنده و ایستاده به مسیر خود ادامه داده است. اما امروز ماجرا پیچیده‌تر از همیشه است
شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۴ - 2025 October 04
کد خبر: ۴۲۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴
دكتر حسین احمدی‌نیاز کارشناس برجسته حقوق بین الملل

پیشنهاد هوشمندانه ایران

اختلاف نظر جدی میان اعضای دائم شورای امنیت كه از حق وتو رای برخوردارند وجود دارد مناسبترین فرصت برای استفاده از مكانیسم «قطعنامه اتحاد برای صلح» . . .

تدبیر24 : ایران از اولین بنیانگذاران جامعه ملل است كه در سال 1945 منحل و سازمان ملل متحد فعلی تاسیس و جایگزین آن شد. گفتنی است سازمان ملل متحد متشکل از تقریبا200 دولت است كه از پتانسیل خاصی برای ایجاد همگرایی، همكاری و همبستگی جهانی برخوردارند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد كه مهم‌ترین ركن از اركان ششگانه سازمان ملل متحد است برگرفته از تمامی اعضای دولت‌های عضو این سازمان و حتی اعضای ناظر و غیرعضو سازمان ملل متحد همانند سوئیس است كه همانند پارلمان جهانی عمل كرده و در بعضی موارد نیز به جای شورای امنیت این سازمان عمل می‌كند به این معنی كه اگر در مواردی شورای امنیت سازمان ملل متحد به علت وتو یكی از اعضای دائم خود نتواند هنگام تهدید علیه صلح، نقض صلح یا عمل تجاوز اقدام مناسبی انجام دهد، وظیفه صلح و امنیت بین‌المللی به عهده مجمع عمومی سازمان ملل متحد گذاشته می‌شود كه اساسا به این شیوه اتحاد برای صلح یا اچمس یا قطعنامه ۳۷۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته می‌شود.

در این حالت مجمع عمومی فورا به موضوع رسیدگی می‌کند و حتی می‌تواند راهکارهایی را که به نظر ضروری می‌رسد همانند کاربرد نیروی نظامی را به دولت یا دولت‌های مربوط برای بازگرداندن صلح و امنیت بین‌المللی توصیه کند. بهمنظور سهولت و فوریت اقدامات مجمع عمومی در مواردی که شورای امنیت قادر به انجام وظایف خود نیست در قطعنامه اتحاد برای صلح حالت تشکیل اجلاس فوق‌العاده فوری برای مجمع پیش‌بینی شده‌است. دبیر کل موظف است بنا به تقاضای اعضای شورای امنیت (۹ رأی موافق، بدون حق وتو) یا تقاضای اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل، ظرف ۲۴ ساعت مقدمات تشکیل جلسه اضطراری را فراهم کند تا مجمع بتواند تصمیمات لازم را اتخاذ نماید.

 اولین اجلاس فوق‌العاده فوری مجمع در قضیه بحران کانال سوئز در ۲۹ اکتبر ۱۹۵۶ تشکیل شد. در این اجلاس مجمع عمومی به جای شورای امنیت که بر اثر وتوهای پی‌‌درپی بریتانیا، شوروی سابق و همراهی اسرائیل از انجام وظایف خود ناتوان شده بود، با تصویب قطعنامه ۱۰۰۱ به طرفین متخاصم دستور آتش‌بس داد و نیروی فوری سازمان ملل متحد را به منظور ایجاد امنیت و نظارت بر آتش‌بس در مصر ایجاد کرد.

تاکنون ۱۰ بار از راهکار قطعنامه اتحاد برای صلح و تشکیل اجلاس فوق‌العاده فوری مجمع عمومی استفاده شده‌ است و اكنون كه سایه شوم جنگ بر خاورمیانه سایه افكنده و هر آن احتمال درگیری خارج از مرزهای سوریه وجود دارد و از سوی دیگر اختلاف نظر جدی میان اعضای دائم شورای امنیت كه از حق وتو رای برخوردارند وجود دارد مناسبترین فرصت برای استفاده از مكانیسم «قطعنامه اتحاد برای صلح» توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد است و به لحاظ اینكه ایران ریاست كنفرانس جنبش عدم‌تعهد را كه اكثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد را تشكیل می‌دهد بر عهده دارد و برای اثبات نقش فعال ایران در حل و فصل اختلافات بین‌المللی بخصوص بحران سوریه می‌تواند از این رویه برای برون‌رفت خاورمیانه از بحران جنگ استفاده کند. اتحاد برای صلح مناسب‌ترین روش از پتانسیل مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نقش ایران درحل صلح‌جویانه آن محسوب می‌شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
arasto
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
0
1
ان شا لله که مثل قبل که آقای روحانی توانست دیپلماسی فعال داشته باشد ابینجا نیز کشور را سربلند کنند.
نظر شما: