تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 28
کد خبر: ۴۳۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰

انتقاد بودجه‌ای عارف از دولت

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اظهار نگرانی از سهم بخش پژوهش در لایحه بودجه سال 94 ،گفت: برخی دوستانی که از جزییات لایحه بودجه سال آینده مطلع بودند اعلام کردند که بخش پژوهش در لایحه بودجه رشد قابل توجه‌ای نداشته است و اگر اینگونه باشد جای نگرانی دارد.انتظار این است که مجلس شورای اسلامی در بودجه 94 این جهت گیری را اصلاح کند.
تدبیر24: دکتر محمدرضا عارف در مراسم اختتامیه کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژی که در پژوهشگاه نیرو برگزار شد با تسلیت اربعین حسینی و قدردانی از برگزار کنندگان این کنفرانس با اشاره به سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار امیدواری کرد این شورا بتواند اقدامات موثرتری  در جهت‌گیری کلی کشور که توسعه علم و فناوری است  بردارد.
وی افزود: امروزه اسناد بالادستی مهمی پیش روی محققان و دانشگاهیان است و مسئولیت همه، بخصوص جوانان است که در جهت تحقق آنها گام‌های استواری را بردارند.
رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم  با بیان اینکه توسعه علم و فناوری مبنای توسعه و پیشرفت سایر بخش‌هاست،اظهار کرد: در سند چشم انداز 20 ساله، جایگاه اول را  در آسیای جنوب غربی برای ایران  تکلیف کرده است و در سند سیاست‌های کلی علم و فناوری که رهبر معظم انقلاب به تازگی ابلاغ کرده اند بر لزوم مرجعیت علمی در جهان تاکید شده است و باید تلاش کرد همزمان با رسیدن به قطب علمی در دنیای اسلام به مرجعیت علمی در جهان نیز دست یابیم.
وی بر ضرورت تبدیل علم به ثروت تاکید کرد و گفت: انجمن‌های علمی می توانند موتور محرکه برای رسیدن به اهداف مشخص در اسناد بالادستی باشند.
جذب هر چه بیشتر اعضاء بویژه جوانان محقق و دانشمند،ارتباط با دانشگاه‌ها و بخش‌های صنعتی و خدماتی،گسترش همکاری با انجمن‌های علمی سایر کشورها،ارتباط نزدیک با نهادهای تصمیم ساز و تصمیم‌گیر و بومی سازی کردن فناوری‌ها و استفاده حداکثری از تولیدات صنعتی، توصیه‌هایی بود که عارف به انجمن‌های علمی کرد.
وی ادامه داد: از دولت انتظار داریم هزینه‌های حداقلی انجمن‌های علمی را تامین کند تا دانشمندان و کارشناسان فعال در انجمن‌ها دغدغه شان انجام وظایف اصلی‌شان باشد .
عارف با اشاره به انجام مطالعاتی که از سالیان گذشته درخصوص توسعه علم و فناوری انجام شده است،خاطرنشان کرد: واقعیت این است که نسبت به فناوری‌های کلاسیک از کشورهای غربی عقب هستیم و متاسفانه روز به روز عقب ماندگی ما بیشتر می شود و یا در حالت خوشبینانه همان فاصله را حفظ کردیم.
وی با اشاره به رشد علمی ایران در فناوری‌های نو از جمله فناوری نانو ، گفت: اگر تشکل‌های علمی حمایت شوند و اگر جهت گیری‌هایی که در اسناد بالادستی مشحص شده است رعایت شود ما می توانیم به هدف گذاری‌ها که در سیاست های کلی علم و فناوری شده است برسیم.
عضو مجمع اشخیص مصلحت نظام با اشاره به لایحه بودجه سال 94 ،گفت: برخی دوستانی که از جزییات لایحه بودجه  سال آینده مطلع بودند اعلام   کردند که بخش پژوهش در لایحه بودجه  رشد  قابل توجه ای نداشته است و اگر اینگونه باشد جای نگرانی دارد . انتظار این است که مجلس شورای اسلامی در بودجه 94 این جهت گیری را اصلاح کند و سهم پژوهش به عددی رسانده شود تا در افق 1404  به 4 درصد سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی برسیم.
عارف در پایان  تاکید کرد: امروزه هوشمندسازی امور جاری در اغلب بخش ها یک اصل پذیرفته شده است و اهداف مهمی مانند بهینه سازی مصرف انرزِی، انجام رفاه مردم و ایمن سازی و امنیت  را در دستور کار خود دارد.

منبع: امید
منبع: اعتدال
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: