رییس دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: برای احقاق حق پژوهش دردانشگاه فرهنگیان راه طولانی در پیش داریم و برای رسیدن به این حق باید پژوهش دراین دانشگاه نهادینه شود.
تدبیر24: محمود مهر محمدی روز چهارشنبه درهمایش ملی پژوهش دراستان بوشهر افزود: پیشینه دانشگاه فرهنگیان فاقد کارکرد پژوهشی است که باید دراین مسیر طولانی کمربندها را محکمتر ببندیم و در این مسیر گام برداریم.
وی اضافه کرد: امروز با فقدان عنصر پژوهش دردانشگاه فرهنگیان روبرو هستیم که برای دگرگونی این شرایط و آوردن پژوهش به متن دانشگاه نیازمند اراده پیمودن راه هستیم.
مهر محمدی اظهارکرد: برای احقاق حق پژوهش دردانشگاه فرهنگیان و تبدیل فرایند پژوهش به کارکرد اساسی به درایت، خلاقیت، پشتکار و ممارست نیازداریم.
وی با تاکید براینکه فرهنگ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان باید نهادینه شود بیان کرد: باید تصمیم گیری در دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر دانش و پژوهش باشد تا بتوانیم ادعا کنیم دانشگاه فرهنگیان سازمانی یادگیرنده است.
وی یادآورشد: برای افزایش راندمان کاری معاونت های مختلف دانشگاه فرهنگیان باید برنامه های این معاونت ها زمینه سازی پژوهشی شوند.
مهرمحمدی با تاکید براینکه باید اولویت های پژوهشی مشخص شود اظهارکرد: امروز به گفتمان سازی درعرصه تربیت معلم نیاز داریم.
وی افزود: در دنیا تنها معلم تربیت نمی کنند بلکه به امر پژوهش و تولید دانش در تربیت معلم نیز باید پراخته شود.
وی یادآورشد: درایران تربیت معلم به عنوان یک رشته تخصصی مورد توجه قرار نگرفته و یکی از ماموریت های دانشگاه فرهنگیان تربیت تخصصی معلمان است.
مهر محمدی افزود: با توجه به گسترش فناوری های نوین جریان های علمی در کشور باید گفتمانی از تربیت معلم نیز با همت پژوهشگران اتفاق افتد.
وی با تاکید براینکه تبدیل پژوهش به فرهنگ به عنوان برند دانشگاه فرهنگیان است گفت: آموزش پژوهی و پژوهش معطوف به آموزش باید به سمتی سوق داده شود که آموزش پژوهی جزو رسالت ها باشد.
وی بیان کرد: امروز آموزش عالی کشور در زمینه تربیت استادان متخصص تربیت معلمانی است که دراین زمینه نیازمند برنامه ریزی هستیم.
مهر محمدی افزود: شرط ارتقای استادان دانشگاه فرهنگیان کشور این است که آنان یک رساله آموزشی در حوزه تخصصی تهیه کنند که در صورت تحقق آموزش پژوهی به عنوان یک مطالبه جدی در دانشگاه فرهنگیان مطرح می شود.
وی با تاکید بر پژوهش درحوزه یادگیری دانشجو معلمان گفت: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به عنوان معلمان آینده باید با شناخت شاکله پژوهش نگرشی پژوهشی داشته باشند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور افزود: نسل جدید معلمان درکشور به منزله کنش گر دانا و فکور شناخته می شوند که خود آنان نیز باید باور کنند عنصری داننده و در دستیابی به دانش عاملیت دارند.
وی اظهارکرد: هدف اصلی تربیت معلم، تربیت عناصری دانا، فکور و عامل تولید دانایی است.
وی با اشاره به شعار جامعه دانایی محور در بستر تربیت معلم پژوهش محور گفت: ریشه اصلی این شعار این است که معلم عنصری متعلق به جامعه دانایی محور باشد و نگرش و روح پژوهش بایستی در جامعه تعبیه شود.
دراین آیین از پژوهشگران برتر دانشگاه فرهنگیان کشور تجلیل شد. ک/2