تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 29
کد خبر: ۴۳۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰

منارتاریخی‌زین‌الدین‌کاشان‌مرمت‌شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از اجرای مرحله نخست مرمت منار تاریخی «زین الدین» این شهرستان خبر داد.
تدبیر24: صنایع دستی و گردشگری کاشان، 'مهران سرمدیان' اظهار داشت: مرحله اول مرمت این منار تاریخی با اعتباری افزون بر 300 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی به پایان رسید.

وی افزود: این اقدام با توجه به مطالعات طرح مرمت، مستندسازی، آسیب شناسی سازه ای، به دست آوردن تحلیل سه بعدی منار زین الدین و تحلیل نتایج و آسیب شناسی این منار که در سال گذشته توسط مشاورین مجرب سازمان تهیه شده، انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: مرمت و اصلاح تمامی پله های مارپیچ منار، نصب چوب چهارتراش در لبه پله ها، اجرای مجدد کف فرش ها به همراه بدنه سازی داخلی منار، اجرای کف فرش سنتی روی بام و اصلاح شیب بام، مرمت شبکه های آجری نمای بیرونی منار، اجرای اندود کاهگل بدنه های داخل حیاط از اهم اقدامات این پروژه در فاز اول است.

به گفته وی تهیه و نصب پروژکتورهای مورد نیاز و نورپردازی به همراه کلیه اتصالات از دیگر اقداماتی است که جهت نورپردازی و شناسایی این بنای ارزشمند تاریخی انجام گرفته است.

منار زین الدین با ارتفاع 47 متری خود یکی از بلندترین منارهای شهر بوده به طوری که از دید هیچ مسافری که از دور به شهر نزدیک می شده، مخفی نمی مانده است.

این منار آجری در زلزله نسبتا بزرگ کاشان در دوره زندیه آسیب دید و از حالت تعادل و ایستایی خارج و کمی خم شده است، بطوری که مستشرقین از آن به نام منار خمیده کاشان نیز یاد کرده اند.

این بنای تاریخی در حدود قرن هفتم هجری قمری و به نقل قولی برگرفته از متون تاریخی، مربوط به قرن نهم می باشد، در اوایل قرن حاضر به دلیل جلوگیری از ریزش منار در حدود 20 متر از بالای آن تخریب و ارتفاع آن کاهش داده شد.

این بنای تاریخی دوره ایلخانی در سال 1310 به شماره 118 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: