ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۴ - 2025 July 27
کد خبر: ۴۳۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶

موسیقی به فرهنگسراها بازمی گردد؟

سایت خبری تابناک می نویسد :آیا قرار است به جای برقراری کلاس های فصلی در فرهنگسراها، کارگاه های موسیقی برگزار شود و این کارگاه ها که طبیعتاً ارتباطی با دوره های مستمر موسیقی نظیر آموزش سلفژ و ردیف نوازی ندارد، جایگزین کلاس های موسیقی شود که صفر تا صد موسیقی به طور مستمر به هنرجو آموزش داده می شود یا اسم کلاس های موسیقی تغییر کرده و این کارگاه ها همان کلاس های موسیقی خواهند بود؟
تدبیر24: داستان پرفراز و نشیب آموزش موسیقی در فرهنگسراها در حالی قرار بود با فرارسیدن دی ماه به پایان برسد که هنوز نشانه هایی در این باره مشاهده نمی شود و هنوز کلاس های فراگیر موسیقی در فرهنگسراها برقرار نشده است اما آیا در نهایت فرجام این ماجرا به برقراری چندصدکلاس موسیقی در پایتخت و بازگشت هزاران علاقمند موسیقی به این کلاس ها منجر خواهد شد یا این موضوع نیز آهسته آهسته مشمول مرور زمان می شود؟

به گزارش «تابناک»؛ وقتی مطرح شد، بسیاری به حساب شایعه گذاشتند و گمان نمی رفت که چندصد کلاس موسیقی در سطح پایتخت با دستور یا مصوبه سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران تعطیل شده باشد؛ مصوبه ای که مشخص نیست کتباً یا شفاهاً به همه مراکز فرهنگی و فرهنگسراها و خانه های فرهنگ همه مناطق تهران ابلاغ شده اما به هر صورت در تمامی این مراکز در سطح پایتخت اجرایی شد و واکنش برخی از اعضای شورای شهر را در پی داشت.

در این میان علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد نیز گفت: ما با این ابلاغیه مخالفیم اما سازمان فرهنگی هنری شهرداری، سازمان مستقلی است و این سازمان می تواند طبق قانون هر تصمیمی بگیرد. سازمان تحت نظر دولت نیست که برای خود می تواند سیاست هایی داشته باشد و کارهایی انجام دهد و ما نمی توانیم کاری بکنیم.موسیقی به فرهنگسراها بازمی گردد؟

پس از این واکنش ها بود که امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی-هنری سخن از «توقف» کلاس ها به میان آورد و با اعلام تمایز معنایی و لغوی بین «توقف» و «تعطیلی» گفت: «دلایل توقف آموزش های موسیقی ساماندهی امور آموزشی، ایجاد وحدت رویه، تنظیم شرح درس، ارزیابی مدرسان، نامناسب بودن فضای آموزشی، نگاه حرفه ای به امر آموزش، تقویت آموزشگاه های خصوصی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارتقای کیفی آموزش ها بود.»

البته «توقف» و «تعطیلی» در عمل تفاوت چندان نداشت و تنها تفاوتش در این چهارچوب بود که «توقف» به منزله بازگشایی دوباره است؛ امری که البته در گفتار معاون هنری سازمان فرهنگی-هنری نیز با آن تاکید شده بود و در واقع علت تعطیلی کیفیت این کلاس های و نامناسب بودن فضای آموزشی عنوان شده و البته دلایل دیگری نظیر تقویت آموزشگاه های خصوصی نیز در این میان مطرح شده بود اما حقیقت امر آن است که اتفاقاً برخی از همین دلایل منجر به رونق گرفتن کلاس های موسیقی در فرهنگسراها و خانه های فرهنگ شده است.

هزینه نسبتاً بالای کلاس های موسیقی خصوصی به نسبت هزینه کمتر فرهنگسراها، منجر به اقبال عمومی نسبت به کلاس های فرهنگسراها شده بود و البته ظاهراً در این بخش سرمایه گذاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری نیز موثر بود. همچنین تاکنون گلایه ای درباره کیفیت این کلاس ها مطرح نشده بود و حتی پس از طرح موضوع پایین بودن کیفیت کلاس ها، برخی از مدرسان این کلاس ها نیز واکنش نشان دادند و تاکید کردند مدرسان تا پیش از این می بایست دارای مدرک کار شناسی ارشد موسیقی یا دارای مدرک کار شناسی موسیقی یا دارای تاییدیه از استادان شاخص موسیقی یا دارای مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد موسیقی یا دارای کارت صلاحیت تدریس موسیقی از وزارت ارشاد و یا دارای اعتبار نامه صلاحیت تدریس از موسسه آموزش شهر می بودند و بحث کیفیت محلی از اعراب ندارد.

در نهایت همه این واکنش ها منجر به وعده مسئولان امر مبنی بر بازگشایی کلاس پس از ساماندهی مجدد شد. عبدالحسین مختاباد، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهرا درباره بازگشایی کلاس های موسیقی در فرهنگسراهای تهران گفت: «خانه موسیقی لیست اساتید و مدرسین مشغول در کلاس های فرهنگسرا ها را بررسی کرده و چیزی حدود هشتاد درصد این مدرسین از اعضای خانه موسیقی بودند و با پالایش برخی اسامی، لیست نهایی به تائید خانه موسیقی رسیده و هر چه سریع تر باید کلاس های آموزش موسیقی در فرهنگسرا ها راه اندازی شوند.»

حال معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از آغاز مجدد فعالیت های موسیقایی این نهاد در فرهنگسراها با برگزاری ویژه برنامه «معراج نامه خوانی» خبر داده و در این باره گفته است: «خوشبختانه با رویکرد جدیدی که با کمک اهالی موسیقی برنامه ریزی کرده ایم به زودی شاهد فعالیت های جدید و متفاوتی در مراکز زیر مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خواهیم بود. بر این اساس اولین برنامه خود را به مناسب فرا رسیدن سالروز میلاد باسعادت حضرت رسول اکرم(ص) با عنوان « معراج نامه خوانی» برگزار خواهیم کرد که در نوع خود برنامه بسیار جذاب و متفاوتی است.»

عبدالحسینی در پایان گفت: «در دوره جدید ما کارگاه های تخصصی را در حوزه موسیقی برگزار می کنیم ضمن اینکه در حوزه هایی چون تولید آثار موسیقایی، حمایت از گروه های جوان و تقویت موضوع آموزش موسیقی با راه اندازی مباحث مکتب خانه ای از جمله فعالیت هایی است که طی روزها و هفته آینده پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم روند کارها طوری باشد که از یک یا دو هفته آینده شاهد راه اندازی این کارگاه های تخصصی باشیم.»

گفته های معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری البته تا حدودی مبهم است و پرسش های تازه ای را پیش آورده است. آیا قرار است به جای برقراری کلاس های فصلی در فرهنگسراها، کارگاه های موسیقی برگزار شود و این کارگاه ها که طبیعتاً ارتباطی با دوره های مستمر موسیقی نظیر آموزش سلفژ و ردیف نوازی ندارد، جایگزین کلاس های موسیقی شود که صفر تا صد موسیقی به طور مستمر به هنرجو آموزش داده می شود یا اسم کلاس های موسیقی تغییر کرده و این کارگاه ها همان کلاس های موسیقی خواهند بود؟ بدون تردید کارگاه های موسیقی کارکردی متفاوت با کلاس های موسیقی دارند و باید در این زمینه، این روند جدید جایگزین کلاس های وسیع موسیقی پایتخت نشود.
منبع: تابناک
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: