ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۴۴۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷

رفتارشناسی رسانه‌های سینمایی مخالف دولت

جای خالی اخلاق حرفه‌ای در عملکرد برخی رسانه های منتقد دولت
تدبیر24: کیوان کثیریان - فضای رسانه‌ای بویژه در حوزه سینما این روزها به طرز غریبی مسموم است. تیم رسانه‌ای مسئولان پیشین سینمایی تمام تلاششان را مصروف سنگ‌اندازی و تخریب دست اندرکاران کنونی سینما کرده‌اند آن هم با ناشیانه‌ترین و آماتوری‌ترین شکل ممکن. می‌گویم تخریب چون محتوای منتشر شده توسط آنها نشانی از انتقاد و نقد ندارد و بی‌توجه به قوانین ساده حقوقی رسانه و اخلاق حرفه‌ای منتشر می‌شود. حالا خوب است مسئولان فعلی - بدرستی - اهل شکایت از اهل رسانه نیستند، وگرنه اگر روحیه مدیران پیش از خود را داشتند حالا بعید نبود برخی از این رسانه‌ها و مدیرانشان دچار مشکلات جدی شوند. سایتی که مستقیماً صدهامیلیون تومان از دولت پیشین دریافت کرده و حالا شده پیشقراول تخریب مدیران سینمایی، خود را منادی عدالت و اخلاق و قانون و مدافع ارزش‌ها می‌داند درحالی که کمتر نشانه‌ای از هریک از اینها با خود دارد. دروغ، جعل واقعیت، بی‌انصافی، ادعاهای بی‌اساس و بی‌سند، توهین و افترا، بیشترین نکاتی است که این دوستان بدان پایبند هستند. اینها تحت لوای دفاع از ارزش‌ها، برای خود حاشیه امنیت ساخته‌اند، همیشه طلبکارند و دوست دارند مدیران را به محافظه کاری و احتیاط بیش از اندازه مجبور کنند.
یا آن یکی رسانه که قصه ارتباطش با برخی مسئولان پیشین و حتی باج خواهی از برخی هنرمندان زبانزد است، حالا به طرز افراطی مدعی استقلال است و هرکس و هرچیز جز خود را وابسته و غیرمستقل می‌داند. یا آن دیگری بابت اینکه فلان جشنواره آگهی‌اش را به رسانه رقیب داده عزمش را جزم می‌کند تا بحق یا ناحق، تیترهای آتشین علیه آن جشنواره بزند.
بواقع به نظر می‌رسد دو سه چیز در این میان دارد به کلی فراموش می‌شود؛ یکی پیشینه آدم‌ها و جریان‌ها، دیگری اخلاق و تعهد حرفه‌ای و سومی اندکی سواد ساده فارسی و معلومات رسانه‌ای که متأسفانه برخی از این دوستان از حداقلش نیز برخوردار نیستند. آنها اساساً سیاسی کاری و رسیدن به منافع و اغراض سیاسی را به همه چیز ترجیح داده‌اند. برای این دوستان، رسانه تنها یک وسیله است برای در بورس ماندن و البته تخریب رقیب و دوباره به قدرت رسیدن.
جالب اینکه یک مدیر سابق سینمایی که عملکردش بی‌تردید در تاریخ ماندگار خواهد شد، رسانه‌ای را اداره می‌کند که علاوه بر آنکه دائماً اقدامات مدیران فعلی را زیر سؤال می‌برد و به آرامش‌زدایی از سینما مشغول است، تلاش دارد گذشته خود را هم تطهیر کند، مدام از خود رفع اتهام کند و چپ و راست قربان صدقه خود و همراهان و همفکرانش برود. جالب‌تر اینکه مدیر محترم در این مسیر مقامات بالاتر از خود را به مناظره فرا می‌خواند. البته مردم ایران با این روحیه ناآشنا نیستند. سالیان اخیر همین روحیه در سطوح بالای اجرایی حکمفرما بود و برخی موارد هم نتیجه داد. حالا با حضور دوباره مسئولان سابق به عرصه و تلاش برای جلب نظر دوباره در عرصه عمومی، بعید نیست تحرکات تازه آن مدیر سینمایی سابق در مسیر برنامه‌ریزی‌های منسجم حزبی و گروهی تعبیر شود و حتی نشان از یک مأموریت مشخص داشته باشد. مطمئناً این بلبشوی رسانه‌ای و این استفاده نامشروع از رسانه می‌تواند زنگ خطری باشد برای همه. سینمای ایران مثل همه عرصه‌های دیگر نیاز به آرامش دارد تا بتواند ویرانگری‌های پیشینیان را بسازد و فرصت کند قدمی به جلو بگذارد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: