صبح و ظهر و عصر و شب، رادیو و تلویزیون و شبکه های مختلف، پر است از تبلیغات پر طمطراقی که چیپس و پفک* را تبلیغ می کنند؛ آنچنان تبلیغ می کنند که گویا غذایی بهشتی عرضه شده است و مردم، نباید از آن غفلت کنند. مخصوصاً بچه ها باید شتاب کنند تا از این قافله عقب نمانند!
تدبیر24:مضرات چیپس و پفک را همه می دانند؛ نمک و چربی های عمدتاً مضرّ، بخش جدایی ناپذیر این محصولات هستند. این ها، علاوه بر آسیب هایی که در لحظه بر بدن انسان وارد می کنند، با پر کردن حجم معده، مانع از خوردن مواد مغذی و مفید می شوند و بدین ترتیب، بدن را با کمبود مواد لازمی مانند انواع ویتامین ها و پروتئنی ها و ... مواجه می کنند. این امر به ویژه در بنیه کودکان و نوجوانان اثر منفی می گذارد و آنها را در تمام سال های بعدی زندگی شان، تحت تأثیر قرار می دهد.
چیپس و پفک، همچنین با تغییر ذائقه به ویژه در کودکان و نوجوانان، آنها را به مصرف بیشتر روغن و نمک در طول زندگی ترغیب می کنند و بدین ترتیب، بی آن که بدانند ذائقه شان تربیت یافته مکتب چیپس و پفک است، بیش از حد استاندارد درگیر نمک و روغن می شوند. این دومینو در ادامه مسیر مرگبارش، به بیماری های متعدد قلبی و عروقی در طول زندگی منجر می شود و در نهایت، به امراض صعب العلاج و حتی مرگ های زودهنگام می انجامد.
با همه این ها، صدا و سیما به عنوان فراگیرترین رسانه داخلی، برای آن که درآمدی برای خود دست و پا کند، چشم بر همه این آثار مخرب و منفی بسته و بی توجه به این که کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالانی که تحت تأثیر این تبلیغات، در مسیر بیماری و مرگ قرار می گیرند، مدام پول می گیرد و این محصولات بیماری زا و مرگبار را تبلیغ می کند.
شاید صدا و سیما بگوید که این محصولات، هم پروانه بهداشتی دارند و هم آرم استاندارد و بنابراین، منعی برای تبلیغ شان نیست.
اگر چنین بگویند، صرفاً یک توجیه است زیرا پروانه بهداشتی و آرم استاندارد، نشانه این نیست که چیپس و پفک، ضرر ندارند، بلکه نشانه این است که این محصولات مضرّ، در شرایط تعریف شده، تولید شده اند؛ همین! مثل این که سیگار تحت نظارت وزارت بهداشت و با پروانه بهداشتی و آرم استاندارد تولید و عرضه شود و به همین استناد، آن را سالم تصور کنند، کما این که این جمله، متعلق به سخنگوی وقت شرکت دخانیات است: "تولیدات سیگار در کشور براساس آخرین استانداردهای جهانی انجام میشود و سلامت و بهداشت مصرفکننده از اولویتهای اصلی این شرکت است."
بی هیچ مبالغه و تردیدی می توان گفت و بر این گفته اصرار کرد که تبلیغ چیپس و پفک، که مخاطب اصلی آن نوجوانان و کودکان معصوم هستند، جنایت علیه نسل کنونی و نسل آینده کشور است.
این که چرا این محصولات تولید می شود، بر می گردد به این که بالأخره تقاضا وجود دارد و اگر تولید نشود، قاچاق می شود (مانند سیگار)؛ اما تبلیغ مستمر آن و ایجاد تقاضای فوق العاده در بازار، جنایت نابخشودنی و ظلم آشکاری است که بخش بازرگانی صدا و سیما، آشکارا مرتکب می شود و کسی هم جلودارش نیست.
آیا واقعاً می ارزد برای این که صدا و سیما کاسبی کند و پولی به دست بیاورد، مردم و به ویژه نسل آینده به انواع بیماری ها دچار شوند و هزاران برابر درآمدی که صدا و سیما کسب کرده، صرف دارو و درمان بیماران شود؟!
شاید رئیس جدید صدا و سیما، با نگاهی واقع گرایانه به موضوع، سلامت مردم و به ویژه فرزندان خردسان ایران را بر درآمد آگهی های صدا و سیما، ترجیح دهد.