نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

تقی آزاد ارمکی - انتخاباتی که در پیش داشتیم در سایه یک مجموعه از محدودیت‌ها بود. محدودیت اول این بود که قرار نیست دوره آقای رییسی نقد شود و از یک طرف باید آن را دوره طلایی قلمداد کنید.
با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

مرتضی عزتی - ديدگاهي در ايران امروز به صورت واقعي يا در سايه در بخش‌هايي از جامعه قدرت را در دست گرفته است كه مسوول به قهقرا بردن ايران است
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 03
کد خبر: ۴۴۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸

جناح سوم: جناح افراطي ها

افراطيون در هر دو جناح جاي دارند البته دقيق بنگريم ما جناح سومي به نام جناح افراطي ها داريم كه اعضايش را در هر دو جناح جاي داده است، افراطي ها راه حلي را جز حذف به عنوان راه حل مساله نمي شناسند و
تدبیر24: امير محبيان - افراط، خروج از حد ميانگين يا اعتدال است و عمدتا معطوف به رفتار افرادي است كه در رويكردهاي خود براساس منطق صفر و يك يا به عبارتي منطق باينري عمل مي كنند: اميرالمومنين(ع) مي فرمايند «الجاهل اما مفرط او مفرّط»انسان جاهل يا زياده روي مي كند يا كوتاهي! امام علي(ع) ريشه افراط را در جهل مي داند و براي آنان عاقبت بدي را پيش بيني مي كند: «والنارُ غايةُ الْمُفرِّطِين» (نهج‏البلاغه، خطبه ١٥٧) اميرالمومنين فرمود: عاقبت كساني كه تندروي مي كنند جهنم است. پس اساس افراط جهل است و عقل اعتدال آفرين است.

افراطي ها با كمترين اطلاعات قضاوت مي كنند. اين معناي جهل است، افراط از آنجا كه از جهل ريشه گرفته است در مقابل علم و عقل قرار دارد، حضرت امام صادق (عليه السلام) هم فرموده اند: از افراط در كار و تلاش بيش از حد بپرهيز و همچنين از سستي و مسامحه كاري اجتناب كن كه اين هر دو، كليد تمام بدي ها و بدبختي هاست، زيرا افراد مسامحه كار انجام وظيفه نمي كنند و حق كار را آن طور كه بايد ادا نمي كنند و افراد زياده رو، در مرز حق، توقف نمي كنند و از حدود مصلحت تجاوز مي كنند. پس افراط كار، تشخيص درستي از مصلحت ندارد زيرا تشخيص مصلحت كار عقل است كه افراطي از آن گريزان است. از اين رو، افراط بر حسب سخن امام راه جهنم است و عقل براساس حديث پيامبر خدا حضرت محمد(ص) راه بهشت است.

چنانچه فرموده اند: يا عليُّ العقل ما اكتُسِبت بِهِ الجنةُ و طُلِب بِهِ رِضي الرحمنِ: يا علي عقل چيزي است كه با آن بهشت و خشنودي خداوند رحمان به دست مي آيد. در هر جامعه يي كه عقل و اعتدال حاكم شود، آن جامعه خير دنيا و آخرت را خواهد داشت و در مقابل اگر افراط در جامعه يي حاكم شود، در دنيا و آخرت جهنم بر آنها محيط خواهد بود. در سياست ما نيز افراط به وضوح قابل مشاهده است، افراطيون در هر دو جناح جاي دارند البته دقيق بنگريم ما جناح سومي به نام جناح افراطي ها داريم كه اعضايش را در هر دو جناح جاي داده است، افراطي ها راه حلي را جز حذف به عنوان راه حل مساله نمي شناسند و از ادبيات فاخر در بيان خود محرومند و جز با فرياد، پيام خود را نمي رسانند. افراطي ها نان خود را در تنور احساس مي پزند و آب را گل آلود مي كنند تا ماهي خود را بگيرند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: