تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 28
کد خبر: ۴۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴

محاسن‌ومعایب‌واگذاری‌استقلال‌وپرسپولیس

موضوع واگذاری دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس که بیشتر با تیم های فوتبالشان شناخته می شوند از چند سال پیش مطرح شده ولی هنوز به نتیجه نرسیده است
تدبیر24: از طرفی، اصل 44 قانون اساسی و تاکید مسئولان کشور به خصوصی سازی ضرورت این واگذاری را اجتناب ناپذیر می کند و از سوی دیگر، زیرساخت های لازم برای انجام این واگذاری ها فراهم نیست و در نتیجه واگذاری بر روی پی ریزی نادرست، دیوار را تا ثریا کج خواهد برد!

ظاهراً هم وزارت ورزش و جوانان و هم وزارت اقتصاد و دارایی از این واگذاری استقبال می کنند اما شاید برخی از مشکلات اساسی در این مسیر، وجود حواشی فراوان، عدم شفافیت مالی و بدهی های چند میلیاردی این دو باشگاه باشد.

باید دید در این دولت که بارها اعلام کرده عزمش برای خصوصی سازی جزم است، این واگذاری ها انجام می شود یا مشکلات همیشگی خصوصی سازی در ایران بعلاوه مشکلات خاص این دو باشگاه، خود را بر این عزم تحمیل می کنند.

- منصور قنبرزاده مدیرعامل باشگاه نفت تهران با بیان اینکه در این شرایط واگذاری استقلال و پرسپولیس، اقدام مناسبی نیست.

وی گفت: معمولاً برای واگذاری ها چه در بحث باشگاه ها و چه در سایر موارد باید زیرساخت های این بخش آماده باشد و با توجه به اینکه استقلال و پرسپولیس بحران های مختلفی را پشت سر گذاشته اند و مدیرعامل های مختلفی را تجربه کرده اند؛ بنابراین باید برای واگذاری این باشگاه ها جنبه های مثبت و منفی در نظر گرفته شود و با توجه به اینکه هنوز زیرساخت های این واگذاری ها مشخص نشده است و موارد متعدد و بحث دارایی ها و بدهی های آنها هنوز مشخص نیست و همچنین مشخص نیست که نحوه واگذاری ها به چه شکل است، در نتیجه نباید این واگذاری ها بدون توجه به این مسائل انجام شود و با توجه به این مسائل، واگذاری این باشگاه ها، مناسب نیست.

- امیر کردبچه کارشناس ورزشی با بیان اینکه واگذاری ها، به رشد ورزش کمک می کند، اظهار کرد: قطعاً تمام این واگذاری ها هزینه هایی را برای مردم داشته است و هزینه های جدیدی را نیز ایجاد می کند. از جهتی واگذاری این باشگاه ها با توجه به اینکه بخش خصوصی هزینه بیشتر و بهتری را برای باشگاه ها می کند، مناسب تر است و برای ورزشکاران نیز اینگونه واگذاری ها مناسب است و قطعاً این موضوع به رشد ورزش کمک می کند.

- محمد احسانی استاد دانشگاه در این زمینه تاکید می کند که واگذاری خوب است ولی بعید می دانم عملیاتی شود.

وی می گوید: در هر حال این واگذاری ها مناسب است ولی در توان دولت و وزارت ورزش نیست زیرا زیرساخت های این بحث هنوز آماده نشده است. البته با توجه به سیاست های اصل 44 قانون اساسی اگر این واگذاری ها امروز انجام شود بهتر از فرداست، زیرا به نفع جامعه ورزش دوست و جامعه ورزشی است ولی با توجه به اینکه هنوز فرآیند کار آماده نیست، بعید می دانم این موضوع عملیاتی شود.

- محمدرضا ساکت مدیرعامل سابق باشگاه ورزشی سپاهان واگذاری پرسپولیس و استقلال را اجتناب ناپذیر کی داند.

وی گفت: یک قدم در امر خصوصی سازی باشگاه هاست اما اینکه چگونه و به کجا واگذار شود امری است که باید به دقت به آن توجه کرد و کاری چندمرحله ای باید باشد. اگر بصورت یک مرتبه بخواهیم واگذار کنیم، مناسب نیست. با توجه به اینکه هنوز در کشور ما درآمدزایی باشگاه ها نهادینه نشده است، بنابراین واگذاری این باشگاه ها به بخش خصوصی ممکن است این بخش ها را دچار مشکل کند. اگر این باشگاه ها از وزارت ورزش جدا و به یکی از شرکت های خودروسازی یا نفتی و پتروشیمی واگذار شوند بهتر است تا دچار یک ساماندهی تشکیلاتی و ثبات ادارای باشند. اگر فرآیند خصوصی سازی در کشور اجرا شود و باشگاه ها موضوع خصوصی سازی را از طریق بورس و سهام پیگیری کنند، بهتر است ولی متأسفانه در حال حاضر این فرآیند را مطمئن و با ثبات نمی بینم.

- مقداد نجف نژادرییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی واگذاری، را صد درصد به جا می داند و می گوید: واگذاری این دوباشگاه به بخش خصوصی کار صد درصد درست و بجایی است. متأسفانه از ظرفیت بخش خصوصی به نحو مطلوب استفاده نکرده ایم. در حال حاضر نیز هم وزیر اقتصاد و هم آقای پوری حسینی معاون وزیر اقتصاد، دنبال این موضوع است که آن را انجام دهد. با این واگذاری بسیاری از دغدغه های ما رفع می شود گرچه ما دغدغه های خود مبنی بر اینکه این واگذاری ها به چه کسانی باشند و حداقل صلاحیت لازم را داشته باشند را در میان می گذاریم. اگر بخواهیم شاهد تحول در ورزش کشور باشیم باید بخش خصوصی را به میدان بیاوریم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: