ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
يکشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 20
کد خبر: ۴۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲

اخطار« اينترنت» به «صد ا و سيما»

اين نظرسنجي كه به شكل تلفني و در تهران انجام شده، هرچند كه نشان مي‌دهد همچنان صدا و سيما مرجع خبري گروهي از مردم است اما در ميان نخبگان، تحصيلكردگان و ديگر اقشار اجتماعي فعال، اين مرجعيت به‌شدت در حال افول است.
تدبیر24: نظرسنجي روزنامه «اعتماد» از منابع خبري شهروندان نشان مي‌دهد كه سايت‌ها و شبكه‌هاي موبايلي پيشقراول فضاي خبري هستند.

الگوي خبرگيري تغيير مي‌كند؛ دو قرن پيش، رسانه‌هاي چاپي در صدر بودند، سپس نوبت راديو رسيد، به زودي تلويزيون جاي راديو را گرفت، به ويژه از دهه ٩٠ به اين سو كه پخش زنده ميدان‌هاي جنگ، حوادث و رويدادهاي بزرگ و... كاركرد دوربين را به جهانيان نشان داد.

گفته مي‌شود كه با انباشت ماهواره‌ها دوران «سلطه بزرگ تلويزيون» فرا رسيده اما اينترنت به سرعت اين الگو را تغيير داده است. مي‌شود گفت وارد دوراني شده‌ايم كه «تسلط بر خبر» براي هيچ نهاد و گروه و دولتي ديگر ممكن نيست و رسانه‌هاي رسمي و تلويزيون‌هاي دولتي مدت مديدي است كه عرصه را واگذار كرده‌اند.

  اين نظرسنجي كه به شكل تلفني و در تهران انجام شده، هرچند كه نشان مي‌دهد همچنان صدا و سيما مرجع خبري گروهي از مردم است اما در ميان نخبگان، تحصيلكردگان و ديگر اقشار اجتماعي فعال، اين مرجعيت به‌شدت در حال افول است.

نظرسنجي ما نشان مي‌دهد كه بيشتر مخاطبان صدا و سيما، زنان خانه‌دار هستند كه از سپهر فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي و فرهنگي غايبند و در برابر آن بخش زيادي از گروه‌هاي فعال امروز شبكه‌هاي اجتماعي به ويژه شبكه‌هاي موبايلي را انتخاب نخست خود كرده‌اند؛ اعتماد در ماه‌هاي آينده به شكل‌هاي گوناگوني اين نظرسنجي را با گروه‌هاي هدف ديگري نيز برگزار خواهد كرد تا در پايان آن بتوانيم به يك متر و معيار از «الگوي خبري جامعه ايراني» دست پيدا كنيم؛ براي امروز «تهران»، پايتخت را زيرنظر گرفته‌ايم و تهراني‌ها به ما گفته‌اند كه چگونه ارتزاق خبري مي‌كنند.
منبع: نواندیش
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: