تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 05
کد خبر: ۴۵۶۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰

آغاز آزمایشات جدید «صبا248»

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی از پرواز آزمایشی بالگرد هشت نفره ساخت متخصصان ایرانی در سال آینده خبر داد.
تدبیر24:در جلسه 146 کارگروه مشورتی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که به ریاست دکتر منصور کبگانیان، قائم مقام این ستاد در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و به ارائه گزارش پیشرفت اجرای " سند جامع توسعه هوافضای کشور و بخش هوایی و هوانوردی " اختصاص داشت، افزود: اهداف کلان مندرج در سند جامع توسعه هوافضای کشور و بخش هوایی و هوانوردی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، مبنای همه برنامه های هوافضای کشور است.

وی افزود: یکی از اهداف کلان در سند جامع توسعه هوافضای کشور و بخش هوایی و هوانوردی ، توسعه طراحی و تولید هواپیماهای 100 و 150 نفره است که سال گذشته و با اختصاص بودجه‌ای معادل 100 میلیارد تومان و طی یک برنامه پنج ساله برای اجرای این طرح ملی برنامه ریزی شد ولی با توجه به محدودیت های منابع مالی در کشور متاسفانه تا کنون فقط 10 میلیارد تومان از این مبلغ اختصاص یافته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی ادامه داد: در این طرح تقسیم کار دانشگاهی بر اساس قابلیت ‌ها و مزیت های نسبی هر دانشگاه طراحی شده و شبکه سازی در راستای بهینه سازی زمان و هزینه اجرا، استفاده شده و روسای دانشگاه های مرتبط، عضو کمیته راهبری این پروژه هستند.

منطقی گفت: برای توسعه هوانوردی عمومی هم با هدف ارتقای دانش و فرهنگ هوانوردی و مشارکت بخش خصوصی، در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ستاد هوایی تشکیل و براساس تفاهم نامه‌ منعقده 15 مرکز هوانوردی عمومی به صورت خصوصی راه اندازی شده و 15 مرکز خصوصی دیگر در حال آماده سازی برای راه اندازی است.

وی افزود: بودجه پژوهش تخصیص یافته در سال جاری برای هوانوردی عمومی نسبت به حجم کار تقریبا صفر است؛ هرچند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تأمین بودجه طرح‌های کلان در سطح دولت اقدام کرده ولی این حوزه مهم نیاز به پشتیبانی نهادهای بالادستی دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی ادامه داد: برای ساخت هواپیمای دو نفره، سه مجموعه خصوصی در حال کار هستند و برای ساخت هواپیمای شش و هشت نفره، نیز یک مجموعه دولتی متولی کار است و تلاش داریم تا 51 درصد سهام این مجموعه خصوصی‌سازی شود تا مشارکت بخش خصوصی در این موضوع افزایش پیدا کند.

وی گفت: در بخش ساخت هواپیماهای کوچک با ظرفیت تا 10 نفر، بازار صادرات خوبی وجود دارد و باید کشور در این بازار وارد شود.

منطقی گفت: مرکز هوانوردی یک فرودگاه است که افراد در آن آموزش می‌بینند و می‌توانند هواپیما داشته باشند و در حال رایزنی با شرکت فرودگاه‌ های کشور هستیم تا فرودگاه‌هایی که حجم پرواز در آن ها کم است را در اختیار بگیریم و شرکت ‌های خصوصی که دارای مجوز سازمان هواپیمایی کشوری هستند بتوانند در این فرودگاه ها آموزش خلبانی و سرویس های فرودگاهی ارائه کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی ادامه داد: طراحی و تولید بالگردهای متوسط و نیمه سنگین یکی دیگر از اهداف کلان در بخش هوایی و هوانوردی سند جامع توسعه هوافضای کشور است که پس از مطالعات انجام شده، مشخص شد بازار خوبی در سطح ملی و بین المللی برای این بالگردها وجود دارد و به همین منظور دو پروژه طراحی و ساخت بالگرد هشت و 14 نفره در معاونت علمی ریاست جمهوری به تصویب رسیده است.

منطقی گفت: بالگرد هشت نفره در مرحله طراحی جزئیات فنی است و قرار است بهمن ماه سال جاری تست‌های پرواز آن انجام شود و سال آینده نیز آماده آزمون‌های پروازی خواهد شد.

وی افزود: بالگرد 14 نفره هم در مرحله آزمون‌های پروازی اولیه است و در عین حال سه بالگرد دو نفره هم ساخته شده است که در نمایشگاه کیش از آن رونمایی شد و بالگرد صبا 248 هم بهمن ماه سال جاری شکل واقعی خود را پیدا می‌کند و آماده آزمایشات بعدی می‌شود.

ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی در پایان گفت: برای ساخت بالگرد، سیاست تمرکز بر دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان کشور است و به عنوان مثال در طرح بالگرد هشت نفره، سه دانشگاه صنعتی اصفهان، خواجه نصیر و صنعتی شریف و 20 شرکت دانش بنیان در حال همکاری هستند و برای ساخت بالگرد شش نفره نیز از 278 برند داخلی استفاده شده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: