تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 04
کد خبر: ۴۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

سوال از فانی و قضاوت نمایندگان

آیا اصولا طرح این پرسش كه چرا معلمان پیش‌دبستانی و شركتی را استخدام نمی‌كنید از سوی نماینده محترمی كه قاعدتا بیش از همگان با وضعیت نظام تعلیم وتربیت كشور آشنایی دارد ، وارد است؟
تدبیر24:نمایندگان مجلس در جلسه صبح روز گذشته خود، ‌پاسخ وزیر آموزش و پرورش در خصوص پرسش آقای نادر قاضی‌پور،‌ نماینده محترم ارومیه را قانع كننده ندانسته و به وی كارت زرد دادند. آنچه این موضوع را قابل تأمل و بررسی می‌سازد پرسش مطرح شده و عملكرد این وزارتخانه است. آیا اصولا طرح این پرسش كه چرا معلمان پیش‌دبستانی و شركتی را استخدام نمی‌كنید از سوی نماینده محترمی كه قاعدتا بیش از همگان با وضعیت نظام تعلیم وتربیت كشور آشنایی دارد ، وارد است؟ كاش وارد بودن این پرسش هم به رأی نمایندگان محترم گذاشته می‌شد، زیرا نمایندگان محترم به خوبی می‌دانند در حال حاضر این وزارتخانه با حدود یك میلیون پرسنل كه حدود 70درصد آن را زنان تشكیل می‌دهند با تراكم نیرو بویژه در شهرها و مناطق برخوردار مواجه است به طوری كه در مقابل هر 5/11 دانش‌آموز یك نیرو دارد. در سایر كشورهای جهان این رقم از 9 تا 26 متغیر است كه به نظر كارشناسان عدد15 دانش‌آموز برای یك نیرو در ایران مناسب است. به عبارت دیگر اگر قرار باشد طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، بدون تحمیل بودجه به دولت به فكر رفاهیات و معیشت معلمان باشیم یكی از راههای آن ساماندهی نیروی انسانی این وزارتخانه است. این ساماندهی از دو طریق صورت می‌پذیرد: اول، اجرای قانون جذب معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان تا شاهد به كارگیری معلمانی با انگیزه و با دانش معلمی باشیم و دوم، تعدیل و توزیع صحیح نیروهای متراكم در شهرها. با این وجود، توضیحات وزیر آموزش و پرورش در پاسخ این پرسش كامل و روشن بود. وی به صراحت وضعیت فعلی آموزش و پرورش را برای نمایندگان محترم شفاف سازی كرد و با اشاره به افزایش درصد سهم پرسنلی از كل بودجه آموزش و پرورش و نزدیك شدن آن به مرز 99درصد تاكید كرد: آموزش و پرورش فقط در یك درصد اعتبارات خود مدیریت دارد. یعنی، هزینه‌های سرانه، ‌پول آب، برق، گاز، ‌اجرای طرح تحول و... با یك درصد بودجه انجام می‌شود. دكتر فانی با یادآوری افزایش تعداد كاركنان آموزش و پرورش در بین سالهای 88 تا 92 به میزان 120هزار نفر و از سویی كاهش جمعیت دانش‌آموزی، این روند را سبب اختلال درسیستم آموزش و پرورش دانست. به نظر می‌رسد این پیام آن قدرروشن بود كه بتوان طرح برخی مسائل دیگر از سوی نماینده محترم را خارج از چارچوب سؤال تعیین شده، مثل نارضایتی از بیمه طلایی و فقر معیشتی معلمان و صندوق ذخیره فرهنگیان و... دانست. واقعیت این است كه در حال حاضر فرصت حضور حدود 100 نماینده فرهنگی و تعامل بسیار خوب میان آموزش وپرورش و مجلس این انتظار را به وجود آورده كه نمایندگان محترم با دید كلان و فرا بخشی وفارغ از نگرشهای سیاسی در مسائل مبتلابه این نهاد زیربنایی  مداقه كنند واجازه ندهند یكبار دیگر شاهد شتابزدگی در استخدام بی‌ضابطه نیرو وتحمیل هزینه های غیرضروری ودر نهایت استمرار ضعف در معیشت معلمان و بودجه نظام آموزشی كشور باشیم و این رهنمود ارزشمند مقام معظم رهبری را سر لوحه كار و تعامل خود قرار دهند كه «ارتباط با دستگاه‌های اجرایی باید منطقی و قانونی و انسانی باشد. نبایستی اخم و قهرکرد و بنا را بر پرخاشگری و بهانه ‌گیری و اذیت کردن گذاشت... بایدکاملاً مراقبت کرد که خط وسط و صراط مستقیم جستجو شود و طبق آن عمل گردد؛ دراین صورت کارها درست خواهد شد.» البته وزارت آموزش و پرورش سؤالات نمایندگان محترم را یك فرصت برای این دستگاه عظیم تعلیم و تربیت دانسته و نهایت تلاش را برای رفع كاستی‌ها به عمل می‌آورد، ولی ریشه این نوع مسائل علاوه بر بعضی برخوردهای سیاسی و منطقه‌ای كه حجمش چندان بالا نیست، تعداد پرسنل و كمبود اعتبارات آموزش و پرورش است. نمایندگان محترم باید كمك كنند تا راه‌حل مناسبی برای بهبود معیشت و منزلت فرهنگیان كشور پیدا شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: