بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 28
کد خبر: ۴۷۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳

پتروشیمی جهرم،فسا و داراب همچنان در لیست وعده ها

در ابتدای آغاز به کار دولت دهم بود که زمزمه راه‌اندازی پتروشیمی جهرم از طرف مسئولان شهرستان به طور جدی شنیده شد و در سفر استانی هیات دولت وقت به استان فارس این پروژه که جزو مصوبات دولت بود با قول مساعد مسولان برای بهره برداری آن تا سال ۹۲ کلنگ زنی شد.
تدبیر24: قرار بود طرح پتروشیمی جهرم که در زمینی به مساحت 300 هکتار و صرف شش هزار میلیارد ریال در 45 کیلومتری جهرم، منطقه چاه زنگو واقع شده است با سرمایه گذاری 20 درصدی وزارت نفت، 14.5 درصدی سازمان بازنشستگی ، 14.5 درصدی تامین اجتماعی، 10 درصدی صندوق بیمه روستاییان عشایر ، 20 درصدی فروش اوراق سهام و 15 درصدی سایر دستگاهها واگذار و احداث شود.

بحث خرید سهام پتروشیمی از طریق فرابورس نیز آغاز شد و سازمان خصوصی سازی بلوک 19.88 درصدی شرکت پتروشیمی جهرم را به وکالت از شرکت ملی صنایع پتروشیمی به نرخ پایه هر سهم هزار و 447 ریال عرضه کرد.

با وجود تلاش و پیگیری های مسولان، این مهم نیز نتیجه ای در بر نداشت و بلوک 19.88 درصدی شرکت پتروشیمی جهرم در بازار فرابورس خریداری نداشت و پیروآن اراده ای برای عملیاتی شدن این پروژه صورت نگرفت.

در اواسط سال 90 بود که خبری به نقل از غلامرضا ابوترابی، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار به گوش رسید: سه شرکت فسا، جهرم و داراب در اواخر دی ماه سال جاری درخواست افزایش سرمایه داشته‌اند که به علت نقص مدارک درخواست آنها عودت داده شده و این درحالیست که تاکنون پاسخی از آنها جهت تکمیل مدارک و رفع ابهامات دریافت نکرده‌ایم.

سکوت این پروژه تا سال 93 ادامه داشت. محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در فروردین ماه با اشاره به جلسه خود با وزیر نفت، به خبرگزاری فارس گفت: پس از رایزنی های بسیار با وزیر نفت قرار شد قرارگاه خاتم ادامه عملیات ساخت پتروشیمی های فیروز آباد- داراب - فسا و جهرم را عهده دار شود که با موافقت وزیر این کار عملی شد و در حال حاضر این قرارگاه کار خود را آغاز کرده است.

واما چندی پیش به مناسبت دهه فجر استاندار فارس در بازدیدی از پروژه وعده ای 40 ماهه به اصحاب رسانه داد و گفت: این طرح که به خوبی در حال پیشرفت است حدود40 ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید و تاکنون 5 میلیون دلار از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای آن هزینه شده است.

هرچند واقعیت تلخ پروژه پتروشیمی با حضور در محل پروژه بیش از پیش دیده می شود. پروژه ای که سال گذشته باید به بهره برداری می رسید، امروز، یکسال پس از بسر آمدن موعد بهره برداری از آن، در مرحله تجهیز کارگاهی است.

داستان پروژه پتروشیمی جهرم که به گفته مسئولان، در صورت احداث آن ۲۵۰ فرصت شغلی مستقیم و در صورت امتداد تاسیس صنایع پایین دستی حدود ۱۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد می شود، هرچند در میان انبوه پروژه های نا تمام دولت گذشته به مانند وعده راه اندازی35ماهه فازهای پارس جنوبی که میراث ناخوشایند این دولت است، حرف تازه ای برای گفتن ندارد، اما به انجام رسیدن آن روح تازه ای به صنعت پتروشیمی ایران می دمد.



منبع: نفت ما
برچسب ها: تدبیر24 دولت دهم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: