بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
شنبه ۰۲ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 22
کد خبر: ۴۸۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳

نشست پاریس؛تاکیدبردستیابی به توافقی قاطع با ایران

دو روز پس از مذاکرات مونترو در سوئیس میان ایران و آمریکا، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در اقدامی تامل برانگیز همتایان آمریکایی و اروپایی خود را به نشستی در پاریس دعوت کرد.
  تدبیر24: فابیوس در مذاکرات هسته ای ژنو 2 در سال 92، در نقش پلیس بد ظاهر شد و مذاکرات را به بن بست کشاند؛ مذاکراتی که می رفت در همان دور دوم به توافق اولیه یا همان برنامه اقدام مشترک ژنو برسد.

بر اساس گزارش های رسانه های غربی، جان کری پس از مذاکرات خود با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سوییس به عربستان سفر کرد تا رهبران سعودی را در جریان مذاکرات خود با ایران قرار دهد. 

او روز شنبه نیز در پاریس بود تا در دیدار با وزرای خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان گزارشی از روند مذاکرات خود با ایران در اختیار آنها قرار دهد.



** خبرگزاری فرانسه: سفر کری به پاریس با هدف جلب حمایت اروپایی ها 

خبرگزاری فرانسه با اشاره به سفر وزیر امور خارجه آمریکا به پاریس گزارش داد: جان کری به منظور جلب بیشتر حمایت اروپا از توافق هسته ای احتمالی با ایران، به پاریس سفر کرده است. 

به گزارش این رسانه فرانسوی، کری به این دلیل به پاریس سفر کرد که فابیوس در باره این مذاکرات ابراز نگرانی کرده و هنوز بدبین است. 

فابیوس در حاشیه نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لتونی با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 گفت: پیشرفت هایی در این مذاکرات حاصل شده است اما با توجه به مدت زمان و مسائلی که باید بر سر آن ها به توافق برسیم هنوز کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد. 

او همچنین اظهار داشت: ضرب الاجل تعیین شده 31 مارس بوده اما ممکن است به تعویق بیفتد اگرچه همه طرف ها خواهان حصول پیشرفت تا پایان ماه مارس هستند. 



**رویترز: تلاش آمریکا و فرانسه برای نمایش دیدگاه مشترک 

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد وزرای امور خارجه آمریکا و فرانسه روز شنبه تلاش کردند تا هرگونه اختلاف بر سر مذاکرات هسته ای با ایران را کم اهمیت جلوه دهند. 

به گزارش رویترز، کری و فابیوس، در این دیدار تلاش کردند تا هرگونه اختلاف بر سر مذاکرات هسته ای با ایران را کم اهمیت جلوه دهند و تاکید کردند که دو طرف معتقدند مذاکرات هسته ای برای رسیدن به یک توافق جامع باید تقویت شود. 

جان کری پس از دیدار با فابیوس گفت: ما هر دو در یک طرف قرار داریم و اگر فکر نمی کردیم که لازم است به مذاکرات ادامه دهیم تاکنون نیز به توافق دست پیدا کرده بودیم. 

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: دلیل این که هنوز به توافق نرسیده ایم این است که ما معتقدیم شکاف هایی وجود دارد که باید برطرف شود. همچنین مسائلی وجود دارد که باید برای تقویت مذاکرات با آن ها رسیدگی کنیم و از این موضوع مطلعیم. 

به گزارش رویترز، هدف از این مذاکرات محدود کردن برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم های بین المللی علیه این کشور است.

فابیوس نیز پس از دیدار با همتای آمریکاییش یادآور شد: این یک مذاکره چندجانبه است اما می خواهیم اطمینان یابیم که مواضع مان مشخص است. 

به گزارش رویترز، فرانسه که یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای عضو گروه 1+5 مذاکره کننده با ایران محسوب می شود، همواره خواهان توافقی سخت تر بوده و مخالفت هایی را ابراز کرده است. 



** خبرگزاری آلمان: توافقی قاطع و مطمئن می خواهیم 

خبرگزاری آلمان نیز در باره نشست پاریس گزارش داد که کری بعد از دیدار مشترک با فابیوس در نشست خبری اعلام کرد هنوز 'ضعف ها و کمبودها و اختلاف هایی' برای رسیدن به یک 'توافق مطمئن' وجود دارد.

کری بار دیگر تاکید کرد که اگر 'توافق خوبی' صورت نگیرد، طرفین ترجیح می دهند اصلا توافقی تنظیم نشود.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت که توافق بستگی به ایران و میزان آمادگیش برای همکاری بیشتر دارد. 

او اضافه کرد: ایران باید بتواند تضمین دهد که برنامه ی اتمیش صلح آمیز است و باید بتواند صلح آمیزبودن برنامه ی اتمی خود را اثبات کند.

وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت که در بعضی زمینه ها در مذاکرات 'پیشرفت هایی' صورت گرفته است. با این حال 'اختلاف هایی' نیز همچنان باقی است که باید برای آن ها به دنبال راه حل بود.

وزیر خارجه فرانسه افزود: ما 'توافقی قاطع و مطمئن' می خواهیم. چنین توافقی را فقط برای خودمان نمی خواهیم، بلکه برای همه خاور میانه و صلح در این منطقه و از جمله برای خود ایرانی ها چنین توافقی ضروری است.



** فاکس نیوز: اقداماتی برای بلندمدت تر کردن توافق

شبکه تلویزیونی فاکس نیوز نیز گزارش داد که فابیوس با اشاره به وجود اختلافات تاکید کرد: اقداماتی در راستای بلندمدت تر کردن توافق حاضر و همچنین راستی آزمایی از برنامه هسته ای ایران باید صورت گیرد.

به گزارش این شبکه تلویزیونی، کری نیز گفت: این یک مذاکرات دو جانبه نیست و همه طرف های درگیر در این مذاکرات ایده ها و اطلاعات خود را در این خصوص به اشتراک می گذارند.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: ایران باید تصمیم بگیرد که به جامعه بین المللی تضمین بدهد که برنامه هسته ایش صلح آمیز است و در صدد دستیابی به سلاح اتمی نیست و دو هفته بسیار حساس پیش روی خود داریم.

به نوشته این رسانه، این در حالی است که علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه 16 اسفند، گفته است که در مذاکرات اخیر میان او و وزیر انرژی آمریکا 'بن بست های فنی' در مذاکرات جمهوری اسلامی با گروه 1+5 درباره برنامه و فعالیت اتمی ایران رفع شده است.



**پایگاه خبری اسپوتنیک روسیه: وجود اختلافات و شکاف ها 

به گزارش پایگاه خبری اسپوتنیک روسیه، وزیر امور خارجه فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه آمریکا خاطر نشان کرد که پیشرفت هایی در برخی زمینه ها در مذاکرات هسته ای با ایران حاصل شده است اما اختلافات و شکاف هایی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد. 

به گزارش این رسانه، جان کری نیز گفت که این به ایران بستگی دارد تا ثابت کند برنامه هسته ای این کشور به طور کامل صلح آمیز است. 

کری هرگونه اختلاف بین پاریس و واشنگتن بر سر توافق هسته ای با ایران را رد کرد و گفت آمریکا و فرانسه تاکید دارند توافقی که اکنون مذاکره بر سر آن جریان دارد، باید توافقی محکم باشد.

اکنون با توجه به برگزاری این نشست توسط فرانسه و مباحثی که پشت درهای بسته میان وزیر امور خارجه آمریکا و همتایان اروپاییش رد و بدل شده، باید دید پاریس در دور بعدی مذاکرات که قرار است 15 مارس (24 اسفند ماه) برگزار شود، چه نقشی را ایفا خواهد کرد؟

آیا قرار است پاریس همچون پارسال بلندگوی مخالفان توافق جامع باشد و به دور شدن طرفین از توافق کمک کند یا اینکه در کسوت عضوی موثر در پیشبرد مذاکرات برای رسیدن به نتیجه نهایی کمک کند؟ 

البته برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به ایستادگی دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در برابر همپیمان راهبردی خود یعنی رژیم صهیونیستی برای انجام توافق جامع، این بار برهم زدن مذاکرات به هر دلیلی از سوی کاخ الیزه چندان برایش بی هزینه نخواهد بود.

 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: