ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۴۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲

وسایل نقلیه باید2 برابر شود

سرداراحمدی مقدم می گوید در شمال اروپا و ژاپن نرخ وسیله نقلیه متناسب با جمعیت است. یعنی به ازای هر 3 نفر، دو وسیله نقلیه وجود دارد اما در ایران به ازای هر 3 نفر یک وسیله نقلیه وجود دارد که باید 2 برابر شود.
تدبیر24:به گزارش پایگاه خبری پلیس سردار دکتر «اسماعیل احمدی مقدم» در نخستین گردهمایی فرماندهان یگان حفاظت سازمان های دولتی تحت نظر پلیس پیشگیری با بیان اینکه 25 میلیون وسیله نقلیه موتوری در کشور وجود دارد که این رقم را می توان تا 50 میلیون وسیله در کشور افزایش داد که این میزان علاوه براینکه نیازمند ارائه خدماتی نظیر شماره گذاری، گواهینامه، دوربین های مراقبتی، اورژانس، پلیس و دیگر زیرساخت های ترافیکی اعم از راه و معابر است، منجر به افزایش ترافیک نیز خواهد شد.

سردار مقدم ادامه داد: شتاب توسعه در ایران بسیار بالا است و این به دلیل برخورداری از ظرفیت های انسانی فوق العاده، منابع مادی، داشتن برنامه و مدیریت نسبتا مناسب است.

پس از پیروزی انقلاب در کشور، زیرساخت های محدودی وجود داشت و نرخ شهرنشینی کم بود، در حالی که نسبت شهرنشینی امروز 75 درصد افزایش پیدا کرده و این رقم تا افق چشم انداز از 90 درصد نیز عبور می کند، به گونه ای که مفهومی به نام روستا قابل درک نبوده حتی اگر منظور ما سکونت گاه های کم جعیت باشد.

وی افزود: پس از جنگ، توسعه زیرساخت ها شدت و شتاب گرفت؛ افزایش هم روزه راه ها، نیروگاه ها، سدها، پالایشگاه ها، راه آهن و فرودگاه ها و همچنین پیدایش شهرها، دانشگاه ها و نیز جلوه های پیشرفت و تمدن، نیازهای امنیتی را افزایش داد.

وی افزود: صرف نظر از خلاءها در چنین فضای تهدید و فشار توانستیم سرعت توسعه را پس از جنگ به جلو ببریم. کشورهای دیگر نیز تقریبا همین سرعت را دارند اما حمایت می شوند بنابراین در مقایسه می توانیم بگوییم که در شرایط مساوی با آنان نیسیتم؛ سرعت پیشرفت در کشور ما بسیار بالا است و اگر این موانع نبود قطعا به این سرعت افزوده می شد.

فرمانده ناجا با بیان این که نیاز امنیتی تابعه جمعیت و وسعت جغرافیایی نیست، گفت: نیاز امنیتی یک جامعه بسته به نرخ جمعیت آن نیست. به عنوان مثال مرزهای شمالی کشور که مرزهای آرامی نسبت به مرزهای شرقی است، نیاز امنیتی آن به مراتب پایین تر است.

وی گفت: صرف نظر از تهدیدات سازمان یافته علیه کشور نظیر مواد مخدر، گروه های تروریستی، قاچاق سلاح، تهاجم فرهنگی و نیز دیگر تهدیدات و جرایمی که دشمن علیه ما سازماندهی می کند تنها ابعاد طبیعی حاصل از پیشرفت و توسعه کشور به تنهایی بار امنیتی مضاعفی را به همراه می آورد.

وی به نیازهای امنیتی مناطق مختلف کشور اشاره کرد و افزود: نیازهای امنیتی برخی از مناطق مسافرخیز کشور مانند مازندران و مشهد که پذیرای مسافران زیادی است را به میزان ساکنانش هنگامی که مسافرخیز نیست، محاسبه می کنیم.

فرمانده ناجا تصریح کرد: نیازهای امنیتی تابع جمعیت و وسعت جغرافیایی نیست و باید مولفه های دیگری برای نیازهای امنیتی در نظر بگیریم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: