ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۵۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳

کاهش134کیلومتری مسیرتهران- شیرازباافتتاح یک آزادراه

بازدید از فاز جدید توسعه فرودگاه شیراز و پیگیری آخرین مراحل ساخت آزادراه اصفهان – شیراز، دو محور اصلی سفر آخوندی به استان فارس را تشکیل می‌دهد.
 تدبیر24: عباس آخوندی از روز سه شنبه سفر خود را به استان فارس در حالی آغاز کرد که تمام پروژه‌های راهی این استان تحت الشعاع یک طرح جامع و بزرگ قرار دارد. طرح اتصال آزادراهی اصفهان به شیراز که می‌تواند یک تحول بزرگ در راه‌های مرکزی کشور به وجود آورد.

این آزادراه که طرح ساخت و اجرای آن در دو فاز اجرایی می‌شود، فاصله این دو شهر و به تبع آن تهران به شیراز را 134 کیلومتر کاهش می‌دهد و البته در زمان سفر نیز بیش از صد دقیقه صرفه جویی به وجود می آورد. در کنار آن طبق براوردهای انجام شده صرفه جویی قابل توجه در مصرف سوخت نیز در زمان افتتاح این طرح به دست خواهد آمد.

این آزادراه که آخوندی مطلع شدن از آخرین وضعیت آن را به عنوان یکی از محورهای اصلی سفرش به استان فارس اعلام کرده با توجه به وسعت 370 کیلومتری برای تکمیل به هزینه‌ای بسیار زیاد احتیاج دارد.

هزینه‌ای که بر مبنای قراردادهای اعمال شده نزدیک به نیمی از آن را بخش خصوصی تامین می‌کند و ما بقی با اعتبارات دولتی ساخته خواهد شد. البته کل مراحل اجرایی در این طرح تنها به فاز اول پروژه مربوط می‌شود و فاز دوم با وجود گذشت زمانی نسبتا طولانی هنوز در مرحله مطالعه به سر می‌برد.

فاز نخست این پروژه اما با پیشرفت‌های قابل توجهی همراه بوده و احتمالا تا دو سال آینده به زیربار ترافیک می‌رود. این محور به طول 210 کیلومتر از محور سپیدان شیراز شروع و پس از عبور از تنگ خیاره و دشت بیضاء و ساحل حاصلخیز رودخانه کر و کامفیروز، بهشت گمشده و شرق آبشار مارگون ، تنگ براق و شرق شهر یاسوج(با فاصله حدود 50 کیلومتر) ، منطقه کوهستانی چهار دره و آبادی های خسرو شیرین ضمن عبور از رودخانه ایزد خواست در محدوده شهر ایزدخواست به محور موجود وصل می گردد.

شرکت ساخت کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، کاهش قابل توجه تصادفات استانی و افزایش سرعت تردد در محورهای اصلی این دو استان را از اهداف اصلی پروژه آزادراه اصفهان- شیراز عنوان کرده است.

حضور وزیر راه و شهرسازی در این پروژه بسیار مهم که در تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور نقشی حیاتی ایفا می‌کند روند ساخت و تکمیل این آزادراه را با سرعت بیشتری همراه می‌کند هرچند هنوز فاز دوم این راه بسیار مهم وارد مراحل اجرایی نشده و به معرفی سرمایه گذار و پیمانکار نیاز دارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: