بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۵۰۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱
مهدی محتشمی کارشناس امور بین الملل

آنچه ظریف گفت و دنیا شنید

در این دوره ایران کشوری بود که هم از دوستی صحبت می‌کند و هم سعی دارد با این مبنا معادلات پیچیده بین‌المللی را حل کند. نوع عملکرد دکتر روحانی، رفتار تنش‌زدایی را پررنگ کرده . . .

تدبیر24 : صحبت‌های شنبه شب محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در شبکه2 سیما حاوی نکات ظریف و فراوانی بود که به زوایای متعدد و پنهان سفر هیات بلند پایه ایرانی به نیویورک می‌پرداخت. نخستین محور، شکسته شدن فضاسازی‌های سال‌های گذشته افکار عمومی جهان و بخصوص آمریکا نسبت به کشورمان بود که وجود داشت.

این فضاسازی در 30سال گذشته هم وجود داشته و در 8سال گذشته متاسفانه شدت گرفته بود اما به نظر می‌رسد تشریح برنامه‌های هسته‌ای ایران و مذاکره از موضع ادبیات دیپلماتیک، توانست بر افکار عمومی این کشورها اثرگذار باشد. در حالی که بر اساس آمارهای موسسه‌های معتبر نظرسنجی حدود 41درصد آمریکایی‌ها موافق گزینه نظامی علیه ایران بودند اما بعد از این سفر این همراهی به 25درصد رسید. اثرگذاری بر افکار عمومی کشورهای مختلف بر سیاست‌های این کشورها تاثیرگذار خواهد بود و زمانی که ایران بتواند بر افکار عمومی یک کشور اثرگذار باشد، قطعا در فرآیند مذاکرات دیپلماسی موفق‌تر خواهد بود.

 دومین مبحثی که در صحبت‌های دکتر ظریف دیده می‌شد تاکید بر موفقیت در برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه ایران بود. با عنایت به اینکه مجمع عمومی سازمان ملل و کشورهای عضو آن تحت تاثیر رویکرد سال‌های گذشته بودند، مباحث صلح‌آمیز مطرح شده از سوی ایران و علاقه‌مندی کشورمان به هدایت مذاکرات جهانی به سمت یک بازی برد- برد، این تصویر کدر نسبت به ایران را که در اذهان جهانی شکل گرفته بود از بین برد. سومین مساله‌ای که در صحبت‌های آقای ظریف به آن اشاره شد، موضع رئیس‌جمهور کشورمان در برابر خشونت و عملیات نظامی بود. آقای روحانی، ایران را به عنوان یک کشور صلح‌طلب و خود را به عنوان یک چهره حامی صلح به جهانیان معرفی کرد.

در این دوره ایران کشوری بود که هم از دوستی صحبت می‌کند و هم سعی دارد با این مبنا معادلات پیچیده بین‌المللی را حل کند. نوع عملکرد دکتر روحانی، رفتار تنش‌زدایی را پررنگ کرده و پیام بسیار مثبتی به همه کشورهای جهان صادر کرد. از سویی دیگر باید به این نکته اعتراف کرد که رژیم صهیونیستی امروز ابزارهای قدرتمندی در اختیار دارد و لابی اسرائیل و نفوذ فراوانی که در مناسبات آمریکا دارد قابل فراموشی یا نادیده گرفته شدن نیست. امروز اسرائیل هم در آمریکا و هم در کشورهای اروپایی و هم در کشورهای منطقه لابی سیاسی و اقتصادی با نفوذ و قدرتمندی دارد و در سیستم سیاسی بسیاری از کشورهای دنیا دارای نفوذ است. اسرائیل رژیمی است که بیشترین قطعنامه سازمان ملل علیه آن صادر شده و از سویی دیگر با داشتن بیش از 200 کلاهک هسته‌ای حاضر به عضویت در سازمان و نهاد بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیست، بارها قطعنامه‌های سازمان ملل را نادیده گرفته و همچنان با داشتن رژیمی خشونت‌طلب به حاکمیت در سرزمین‌های اشغال شده ادامه می‌دهد.

متاسفانه در سال‌های گذشته همگان شاهد بودند وضعیت حالت عکس به خود گرفته است بدین معنا که به جای محکوم کردن رژیم صهیونیستی، این رژیم با همراهی دیگر کشورها دست به محکوم کردن فعالیت‌های ایران می‌زد اما با دیپلماسی خوب صورت گرفته در این دوره، اسرائیل در انزوای کامل به سر می‌برد. باید توجه داشت که نباید انزوای این رژیم را به معنای از دست دادن قدرت بالای لابی‌گری در منطقه تعریف کرد بلکه مطمئنا لابی‌های صیهونیستی به دنبال نقشه‌های تازه‌تر برای تحت فشار قرار دادن ایران خواهند بود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
0
0
اینا همش به خاطره پیش زمینه ی احمدی نژاده
نظر شما: