وی
با بیان اینکه در شش ماهه اول سال جاری برخی از هزینههای تولید خودرو و قطعه از
جمله دستمزد و هزینههای سربار افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: با این حال در
صورت کاهش تحریمهای خارجی و بهویژه تحریم حمل و نقل کالا و ارز، هزینههای تولید
خودرو و قطعه در این بخش کاهش یافته و افزایش هزینههای داخلی را پوشش خواهد داد.
عضو
هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: همچنین با بهبود شرایط داخلی و
خارجی، تیراژ تولید خودرو افزایش یافته و در صورت رسیدن تولید به ظرفیت اسمی آن
شاهد کاهش قیمتها خواهیم بود که البته این فرآیند زمانبر بوده و در سال آینده
محقق خواهد شد.
وی
افزود: با این حال اگر تحریمهای خارجی در سطح فعلی حفظ شده و یا افزایش یابد، رشد
هزینههای تولید و مواد اولیه موجب افزایش هزینهها و فشار به واحدهای تولیدکننده خودرو
و قطعه خواهد شد.
آزادی
با بیان اینکه در آن صورت با توجه به رکود شدید بازار خودرو، افزایش قیمت راهکار
حل مشکل خودروسازان نخواهد بود، تصریح کرد: قشر اصلی مصرفکنندگان ایرانی حتی با
قیمتهای فعلی نیز برای خرید خودرو مردد و بعضا ناتوان هستند بنابراین افزایش قیمت
نمیتواند افزایش هزینههای تولید را جبران کند.