ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۵۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰

اسپانیایی ها ریاضی بلد نیستند

نتايج يك تحقيقات بين المللي از افراد بزرگسال در اسپانيا نشان داده است مردم اين كشور اروپايي، رياضيات نمي دانند و در قرائت متون نيز به شدت ضعيف هستند.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ايرنا، اين نتيجه از امتحان مهارت هاي اساسي‌ جمعيت بالغ كه از سوي سازمان همكاري اقتصادي و توسعه در ۲۳ كشور عضو آن انجام شده، بدست آمده و معلوم شده است اسپانيا آخرين كشور در رياضي و يكي‌ به آخر در زمينه خواندن متون است.


به گفته تلويزيون دولتي اسپانيا، نتايج بدست آمده نشان مي دهد فقط ۳۱ درصد اسپانياييها قادر به انجام يك محاسبه ساده هستند و ۲۷ درصد آنها مي توانند يك متن كوتاه را براحتي بخوانند.

روزنامه ال پاييس چاپ مادريد هم نوشت: امتحان يادشده كه به برنامه بين المللي براي ارزيابي دانش افراد بالغ شهرت دارد، عملكرد درك خواندن و درك رياضي را بين افراد ۱۶ تا ۶۵ سال مورد ارزيابي قرار مي‌ دهد.

بر اساس اين گزارش، نتايج بدست آمده حكايت از آن دارد كه اسپانيا در زمينه درك خواندن در فاصله ۲۰ امتيازي و از نظر درك رياضي در فاصله ۲۲ امتيازي با متوسط كشورهاي سازمان همكاري اقتصادي و توسعه قرار دارد، به گونه اي كه ۳۰ درصد اسپانياييها از اين نظر به شدت ضعيف هستند حال آنكه ميانگين كشورهاي عضو اين سازمان و اتحاديه اروپا ۱۷ درصد است. از سوي ديگر، در حالي كه فقط پنج درصد اسپانيايي ها در سطح عالي درك رياضي و متون قرار گرفته اند، ميانگين آن در سطح سازمان همكاري اقتصادي و اتحاديه اروپا ۱۲ درصد است.

به نوشته روزنامه ال پاييس، اين وضعيت نشان مي دهد قانون آموزش عمومي اسپانيا كه از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۶ در اين كشور اعمال مي شد، موفقيتي در زمينه بهبود درك متون و رياضيات مردم آن نداشته است.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: