تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 05
کد خبر: ۵۳۲۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵

سوت قطار در استان‌های جدید می‌پیچد

تدبیر24  :  رسیدن منابع جدید به پروژه‌های زیربنایی ریلی در شرایطی باعث شده برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای این حوزه بسیار مهم با سرعت دنبال شود که وزیر راه در کنار نام پنج استان جدید در عرصه راه‌آهن نام یکی از قدیمی‌ترین استان‌های این عرصه را ذکر می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس آخوندی که با توجه به حمایت‌های ویژه دولت و مجلس از طرح‌های ملی براساس مصوبه‌های سال گذشته و امسال بودجه کشور توان بیشتری برای تجهیز کارگاه‌های پروژه‌های ریلی به دست آورده، وعده داده نزدیک به نیمی از استان‌های کشور که در طول سال‌های گذشته به راه‌آهن دسترسی نداشتند تا پایان دولت یازدهم صدای سوت قطار را بشنوند.

با وجود آنکه نزدیک به یک قرن از ورود راه‌آهن به ایران می‌گذرد همچنان 11 استان ایران از نعمت ریل محرومند و این مساله فشار زیادی را در طرح‌های توسعه‌ای این حوزه به بار آورده است.

استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام و بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، گیلان و همدان استان‌هایی هستند که هر یک از آنها با وجود نزدیک‌بودن به خطوط ریلی مختلف همچنان هیچ ایستگاه راه‌آهن فعالی در هیچ یک از شهرهایشان ندارند.

از این‌رو وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده در کنار برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌ها و وارد‌کردن امکانات جدید ریلی به ایران برنامه‌ریزی ویژه‌ای را نیز برای رساندن راه‌آهن به استان‌های جامانده داشته باشیم تا جایی که وزیر راه وعده کرده در طول دو سال آینده راه‌آهن به شش استان باقی‌مانده برسد.

راه‌آهن رشت، ارومیه، همدان، کرمانشاه و سنندج بخشی از فهرست آخوندی را می‌سازند که با توجه به پیشرفت قابل توجه رساندن راه‌آهن به آنها در طول ماه‌های آینده چندان دور از تصور نیست، اما در صحبت‌های آخوندی نام استان دیگری ذکر شده که با توجه به سابقه بسیار بالایش در حوزه راه‌آهن مشخص نیست چگونه وارد فهرست شده است.

قرار گرفتن نام تبریز در کنار پنج مرکز استان کشور که راه‌آهن در ماه‌های آینده به آن ورود پیدا خواهد کرد تعجب برانگیز است، آن هم در شرایطی که ایستگاه راه‌آهن تبریز در مسیر تبریز – جلفا در سال 1295 افتتاح شد و از عمر راه‌آهن تهران به تبریز نیز نزدیک به 60 سال می‌گذرد.

اگر بنا باشد نام تبریز را از فهرست راه‌آهن‌های آینده نزدیک حذف کنیم پنج استان به زودی قطار خواهند داشت و هرچند که نسبت به گذشته طولانی بدون قطار امری مثبت به حساب می‌آید اما همچنان نشان از آن دارد که بخش قابل توجهی از استان‌ها و شهرهای دیگر کشور بدون وجود راه‌آهن به عمر خود ادامه خواهند داد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: