بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۵۳۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹

تسلط غول‌ها بر بازار خودروی ایران!

دو غول بزرگ خودروسازی حدود 92 درصد بازار خودروهای سواری کشور را به طور انحصاری در اختیار دارند.
 تدبیر24بحث انحصاری یا غیر انحصاری بودن بازار خودروی کشور در حالی مجددا به محل اختلاف شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت تبدیل شده که دو خودروسازی بزرگ کشور حدود 92 درصد بازار خودروهای سواری ایران را در اختیار دارند.

وجود انحصار در بازار خودروهای داخلی در حالی است که از بهمن ماه سال گذشته به دنبال دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ واردات خودرو به کشور نیز انحصاری شده و هم‌اکنون مصرف‌کنندگان ایرانی دو انحصار مختلف در حوزه خودروهای داخلی و خارجی را تجربه می‌کنند.

در این زمینه براساس ارزیابی‌های صورت گرفته از وضعیت بازار خودروهای سواری کشور در شش ماهه دوم سال گذشته، معادل 53 درصد این بازار در اختیار گروه صنعتی ایران خودرو بوده است. گروه خودروسازی سایپا نیز معادل 38.6 درصد این بازار را در اختیار داشته است.

در نتیجه حدود 92 درصد بازار خودروهای سواری کشور در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور قرار دارد. در این شرایط کارشناسان معتقدند که تسلط تقریبا صد درصدی دو خودروساز بر بازار خودروی ایران و انحصاری شدن این بازار موجب شده این شرکتها انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت محصولات خود نداشته باشند.

یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه اظهار می‌کند:" مشکلات صنعت خودروی ایران ناشی از تحریم‌های خارجی نیست بلکه این دو خودروساز بزرگ داخلی هستند که مصرف‌کنندگان را تحریم کرده‌اند".

علی خاکساری خاطرنشان می‌کند:" متاسفانه مدت مدیدی است که ایران خودرو و سایپا خودروهای فعلی را با قیمت دلخواه تولید کرده و بدون توجه به خواست، نیاز و حقوق مصرف‌کنندگان، عرضه می‌کنند. سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید دو خودروساز بزرگ را وادار کنند که از تحریم مصرف‌کنندگان دست برداشته و به انحصار در این صنعت پایان دهند".

این وضعیت در حالی است که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقدند که بازار خودروی ایران انحصاری نیست و اختیار قیمت‌گذاری خودروهای داخلی باید از شورای رقابت سلب شود. در مقابل نیز مسوولان شورای رقابت معتقدند که طبق قانون مسوولیت قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری با این شورا است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: