بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 23
کد خبر: ۵۴۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳

ختم توافق به یک واقعه تاریخی

  تدبیر24 : میر قاسم مومنی _آخرین دور مذاکرات هسته‌ای از سه هفته قبل به صورت مداوم در شهر وین اتریش در جریان است، باقی بودن اختلافات موجب شد تا ضرب‌الاجل 30 ژوئن (9 تیر) به مدت یک هفته تمدید شود و طرفین می‌گویند تا سه‌شنبه موفقیت یا شکست قطعی گفت‌وگوها را اعلام می‌کنند و به هیچ وجه دنبال تمدید بیشتر نیستند. سفر آمانو نیز در همین راستا انجام شد تا با در نظر گرفتن ضیق‌وقت و نقطه نظراتی که در ایران در خصوص برخی موارد وجود دارد راه‌حل‌های مورد توافق طرفین در قالب روابط ایران با آژانس و همچنین ارتباط این موضوع با قطعنامه نهایی حاصل شود. به نظر می‌رسد سفر آمانو به تهران سرعت مذاکرات را بیشتر کرده و گزارش وی در خصوص تعهد ایران به پایبندی نسبت به مواردی که آژانس اعلام کرده بود در کل مثبت بوده و می‌تواند برطرف کننده ابهامات موجود در این راستا باشد. در نهایت همانطور که محمدجواد ظریف اعلام کرد مذاکرات رو به جلو می‌رود و برخی از مشکلات حل شده و باقی موارد در حال حل شدن است اما نیازمند یک اراده سیاسی برای حصول توافق میان ایران و گروه 1+5 هستیم. آمریکایی‌ها و در شرایط کنونی شخص اوباما با توجه به فشارهای سیاسی که از سوی جمهوریخواهان تحمل می‌کند توافق با ایران را در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری حائزاهمیت می‌داند و سرنوشت آمانو و ابقای وی در ریاست آژانس و همچنین تحولاتی که می‌تواند در آینده به وجود بیاید نیز از نتیجه مذاکرات بی‌تاثیر نیست چرا که این توافقات می‌تواند به یک واقعه تاریخی ختم شود. از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران هم همانطور که از قبل اعلام کرده بود به چارچوب توافقات و موضوعات مدنظر پایبند است. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها حالا فهمیده‌اند که با زور و تهدید نمی‌توانند ایران را وادار به اقدامی ناخواسته کنند، زیرا خوشبختانه در ایران انسجام و اتحاد ملی وجود دارد و تیم مذاکره کننده از سوی مقام‌های ارشد، مسئولین و مردم حمایت می‌شود و همه اینها نشان می‌دهد که تیم مذاکره‌کننده با یک پشتوانه قوی در پشت میز مذاکره نشسته است. نگرانی مقامات ایرانی بیشتر متوجه این موضوع است که آژانس و آمریکا با وعده و وعید قطعنامه‌ای مصوب کنند و پیمان و توافقنامه‌ای هم به امضا برسد اما پس از آن یک جنجال جدید میان غرب و ایران ایجاد شود. باید همزمان با توافق و امضای توافقنامه تحریم ها هم لغو شود نه اینکه معلق شود یا به آینده موکول شود. این مسئله می‌تواند تضمینی باشد برای رفتار غربی‌ها زیرا همانطور که پیش از این مشاهده شد غربی‌ها در طول این سال‌ها رفتار دوگانه‌ای داشتند و همواره سعی کردند که به یک روش قانونی پرانتزهایی باز کنند و با برداشت های مختلفی که از کلمات در مباحث حقوقی داشتند، تلاش کردند که همیشه از این موارد در جهت منافع خودشان بهره ببرند. در شرایط فعلی کارشناسان و اعضای مذاکره کننده ایرانی به این مسائل بسیار واقف هستند و سعی کرده‌اند که اجازه ندهند با کلمات و برداشت‌های دوگانه یکبار دیگر پرونده جدیدی باز شود و آنچه جمهوری اسلامی ایران همزمان با توافق خواهان آن است لغو یکجای همه تحریم‌هایی است که به طور ظالمانه علیه ایران وضع شده‌اند. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: