تدبیر24:آغاز هفته گذشته با اخطار به شرکت مخابرات همراه شد و اینگونه اعلام شد که به دلیل کیفیت نامطلوب، فروش اینترنت مخابرات در شش استان متوقف شده است.
بر این اساس سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد که مطابق بازرسیها و ارزیابیهای بعمل آمده از وضعیت پهنای باند تامین و عرضه شده از سوی شرکتهای مخابرات استانی، وضعیت نامطلوب پهنای باند اینترنت در این استانها، باعث کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به مشترکان شده است. به همین دلیل در این مورد تذکر و اخطاریههای لازم برای افزایش پهنای باند و توقف فروش سرویس به مشتریان جدید تا زمان ارتقای پهنای باند داده شده و به منظور جلوگیری از ضرر و زیان مشترکان، پیگیریهای لازم برای ارتقای پهنای باند و کیفیت سرویس از سوی شرکت مخابرات ایران در حال انجام است.
اما پس از انتشار این خبر شرکت مخابرات نیز توضیحاتی را بر روی سایت خود قرار داد و با ارائه توضیحاتی درباره وضعیت پهنای باند استان های ذکر شده، دلیل اصلی این موضوع را عدم واگذاری پهنای باند درخواستی این شرکت برشمرد. موضوعی که خیلی زود واکنش شرکت ارتباطات زیرساخت را به دنبال داشت و موجب شد این شرکت نیز به بحث بدهی های مخابرات بپردازد.
بدین ترتیب در یک روز دو شرکت زیرمجموعه وزارت ارتباطات بر روی سایت های خود اخباری در زمینه مخابرات قرار دادند و شرکت ارتباطات زیرساخت در قالب خبری متذکر شد اگر طی ماه های گذشته پهنای باند درخواستی در اختیار مخابرات قرارنگرفته علت بدهی های 350 میلیارد تومانی مخابرات به این شرکت است و این شرکت در ارایه پهنای باند هیچ گونه مشکل و محدودیتی ندارد.
همچنین در همان روز از سوی سازمان تنظیم مقررات گفتگویی تفصیلی با معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه این سازمان بر روی خروجی آن قرار گرفت و در قالب آن اینگونه اعلام شد که اصولاً بحث افزایش تعرفه به این دلیل مطرح شد که عنوان شد چون بخش تلفن ثابت درآمدزایی کافی ندارد، توسعه آن امکان پذیر نیست. با این فرض وزارت ارتباطات قبول کرد که برنامه توسعه مخابرات ارائه شود تا متناسب با برنامه توسعه، در صورتی که برای تامین منابع مالی لازم باشد، تعرفه افزایش یابد. به این دلیل بود که افزایش تعرفه به ارائه طرح توسعه منوط شده است.
اما به دنبال انتشار این اخبار سخنگوی مخابرات هم به ارائه توضیحاتی پرداخته و دلیل اصلی مشکلات مخابرات در پرداخت بدهی های خود را به سیاست های وزارت ارتباطات مربوط دانست.
داود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت :ما حتما حساب و کتابهای مالی را میپذیریم اما دلیل این بدهیها هم ریشه در سیاستهای خود وزارت ارتباطات دارد چرا که ما بر اساس این سیاستها توان پرداخت بدهیهای خود را نداشتهایم.
پس از این محمدرضا فرنقی زادمدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز در مقام پاسخگویی به این اظهارات برآمد و افزود: اینکه در برخی گفتوگوها اینگونه عنوان شده که بدهیهای مخابرات مربوط به سیاستهای وزارت ارتباطات می شود امری است که باید درباره آن به چند نکته توجه داشت.
وی در این باره عنوان کرد: وزارت ارتباطات بخصوص در دولت یازدهم رویکرد حمایت از بخش خصوصی را مورد توجه جدی قرار داده و در این میان مخابرات هم به عنوان یکی از بزرگترین اپراتورها شامل این حمایتها میشود لذا قطعا دیدگاه پدرانه وجود دارد اما باید توجه داشت که پدر خوب آن نیست که به تمام خواستههای فرزند خود عمل کند.
فرنقی زاده در ادامه گفت: نگاه ما در وزارت ارتباطات آنگونه نیست که بخواهیم مخابرات را اذیت کرده و یا بگوییم که خصوصیسازی را قبول نداریم. اما به نظر میرسد مخابرات برای سرپوش گذاشتن بر روی برخی مشکلات مدیریتی خود به دنبال بهانه است و موضوعاتی مانند پیگیری تعرفه تلفن ثابت، بحث بدهیها و یا انجام برخی اظهارنظرهای اینگونه در فضای رسانهای، در نهایت بیشتر شبیه نوعی فرار به جلو محسوب میشود.
بدین ترتیب با اظهار نظرهای صورت گرفته، در نهایت شرایط برای شرکت مخابرات به گونه ای پیش رفت که در روزهای پایانی این هفته سخنگوی شرکت مخابرات در گفت و گو با رسانه های کشور از توقف واگذاری اینترنت در شرکت مخابرات خبر داده و متذکر شد به دلیل مشکلات این شرکت در تامین پهنای باند مخابرات به منظور حفظ حقوق مشترکان ADSL مخابرات تا زمان رفع این معضل، مشترک جدیدی نخواهد گرفت و واگذاری اینترنت را متوقف می کند.
مشکل انتقال پهنای باند در شهرستانها حل نشده
همچنین در هفته گذشته غلامرضا داداشزاده معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به وضعیت خدمات اینترنتی در شهرستانها اظهار کرد: در حال حاضر ارائهدهندگان خدمات اینترنتی هنوز برای انتقال پهنای باند مورد نظر به استانها مشکل دارند به همین منظور خدمات و سرعت اینترنت در شهرستانها پایین است.
وی افزود: در انتقال پهنای باند به شهرستان ها هنوز ضعفهایی وجود دارد و جبران این ضعفها نیازمند توسعه انتقال پهنای باند در شرکت ارتباطات زیر ساخت و شرکت مخابرات ایران است.
داداشزاده در ادامه با بیان اینکه مشکل تامین پهنای باند تا حدی حل شده اما رضایت کننده نیست، تصریح کرد: با توجه به توسعه در بخش نسل سوم و چهارم تلفن همراه (3G و 4G) اگر شرکت ارتباطات زیر ساخت و شرکت مخابرات ایران تمهیدات مناسبی در خصوص بخش انتقال پهنای باند در نظر نگیرند وضعیت خدمات اینترنتی بدتر می شود.
ایجاد مرکز نوآوری نسل ۵ تلفن همراه
محمد خوانساری رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تشریح چشم انداز ایران برای بهره برداری از نسل پنجم تلفن همراه، به عنوان اولین کشور خاورمیانه که این فناوری را بومی می کند، این را یک تحول بنیادی در شبکه های ارتباطی برشمرد که دیگر تکامل یافته نسل چهارم موبایل نیست و گفت: عمده موضوع نسل پنجم موبایل، تحولات مرتبط با اینترنت اشیاء خواهد بود به نحوی که در آینده، تمامی اشیاء از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط خواهند داشت و این نیازمندیها، زیرساختهای جدید مخابراتی را می طلبد که دیگر مخابرات سنتی پاسخگوی این تحولات نخواهد بود.
آغاز فاز نخست شبکه اصلی ارتباطی بومی با تکیه بر توان داخلی
در هفته گذشته معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به پروژه توانا، از اجرای فاز نخست شبکه اصلی ارتباطی بومی در کشور با تامین ۱۰۰ درصد تجهیزات ساخت داخل خبر داد.
برات قنبری معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به برنامه های اجرایی وزارت ارتباطات در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در راستای تحقق اهداف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری، وزارت ارتباطات معتقد است که فعالان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، قابلیت رقابت با محصولات خارجی را دارند.
وی با تاکید براینکه حمایت از سرمایه گذاری در این بخش باید به صورت نظام مند و در قالب اهداف و برنامه های مشخص صورت گیرد، افزود: در این راستا وزارت ارتباطات نسبت به تعریف و ایجاد فاز نخست شبکه اصلی ارتباطی بومی کشور تحت عنوان «توانا» اقدام کرده است.