نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

تقی آزاد ارمکی - انتخاباتی که در پیش داشتیم در سایه یک مجموعه از محدودیت‌ها بود. محدودیت اول این بود که قرار نیست دوره آقای رییسی نقد شود و از یک طرف باید آن را دوره طلایی قلمداد کنید.
چرا پیروز شدیم و خوشحال نیستیم؟

چرا پیروز شدیم و خوشحال نیستیم؟

محمد حیدری» نگاهی گذرا به رسانه‌های اصول‌گرا، عمق ناکارآمدی و معیوب بودن این گفتمان را نشان می‌دهد. در واقع اصلا نمی‌توان آنها را «رسانه» خواند، آنها نه رسانه! بلکه تعدادی بنگاه خبرسازی و تبلیغاتی هستند
شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 27
کد خبر: ۵۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
عبدا... نوری؛

مجلس خبرگان یا مجلس شورای اسلامی

آیت‌ا... موسوی خوئینی‌ها، از حامیان اصلی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های پیش روست. وی که بسیاری او را مرد خاکستری اصلاحات می‌دانند
 تدبیر24: مجلس خبرگان عاری از هر جهت گیری سیاسی است و اهداف آن بسیار والاتر از گرایشات جناحی و حزبی تعریف شده است. اسفندماه امسال قرار است انتخابات مجلس خبرگان برگزار شود و بسیاری منتظرند ببینند که چه کسانی برای ورود به این مجلس ثبت نام خواهند کرد. در این میان گمانه‌ها حکایت از آن دارد که برخی شخصیت‌ها در دوراهی ثبت‌نام برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری قرار گرفته‌اند. هرچند افرادی مانند حجت‌الاسلام عبدا... نوری درباره حضور در عرصه انتخابات اظهارنظر رسمی نکرده‌ است اما برخی بر این عقیده‌اند که حضور افرادی که دارای تجربه مدیریتی بالا در طی 35سال اخیر بوده‌اند و از طرف دیگر شرایط لازم را مطابق با قانون در خود می‌بینند باید خود را در معرض رای مردم قرار دهند. چنین تحلیل‌هایی بر آن استوار است که اشخاص شناخته شده که به قانون اساسی، امام و رهبری پایبند هستند می‌توانند وارد کارزار انتخابات شوند. در طیف اصلاح‌طلب برخی خبرهای غیررسمی حکایت از ترغیب و قانع کردن حجت‌الاسلام عبدا... نوری برای انتخابات مجلسین دارد. اما هنوز به وضوح در این خصوص اظهارنظر نشده که آیا عبدا... نوری می‌تواند برای مجلس خبرگان کاندیدا شود اما به نظر می‌رسد تاکید کسانی که خواهان حضور ایشان در عرصه انتخابات هستند بر مجلس شورای اسلامی است. برخی نیز او را سیاستمدار آگاه و توانمندی می‌دانند که می‌تواند در مجلس خبرگان هم حضور داشته باشد. 
 
 افکار عمومی منتظر ثبت نام چهره‌ها
اگرچه تاکید می‌شود که مجلس خبرگان مجلسی غیرسیاسی است و باید هم اینگونه باشد اما به هر حال به طور طبیعی کمتر شخصیتی را می‌توان نام برد که گرایش سیاسی وی مشخص نباشد که البته با ورود به مجلس خبرگان این گرایش را در پشت در خواهد گذاشت و سپس وارد می‌شود. شخصیت‌های اصلاح‌طلب در چند سال اخیر از ثبت نام برای ورود به مجلس خبرگان کمتر استقبال کرده‌اند و دلایلی برای این امر ذکر می‌کنند اما افکار عمومی حامی آنها پذیرای این غیبت نیست و در هنگامه نزدیک شدن به زمان ثبت‌نام برای انتخابات مجلس خبرگان از شخصیت‌هایی برای حضور دعوت می‌کنند. غیر از اعلام رسمی آیت‌ا... هاشمی، آیت‌ا... سیدحسن خمینی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان است و در کنار آن، نام اشخاص دیگری برای حضور در انتخابات اسفندماه امسال در گوشه و کنار شنیده می‌شود که از آن جمله حجت‌الاسلام عبدا... نوری است.
 «نوری» در اندیشه وفاق
17خرداد سال69 بود؛ آیت‌ا... هاشمی در کسوت ریاست‌جمهوری پیگیری امور و برنامه‌ریزی برای بازسازی کشور پس از خرابی‌های ناشی از هشت سال جنگ بود و در این راستا وزرا و مسئولان جلسات زیادی با او داشتند. در این تاریخ آنچنان که در خاطرات آیت‌ا... هاشمی ذکر شده است: «آقای سيداحمد زرهانى، معاون پرورشي وزارت آموزش و پرورش آمد. گزارش كار امور تربيتى را داد و براى بودجه و اتومبيل و ابزار ورزشى استمداد كرد. آقاى شكرا... رياضى، نماينده رئیس‌جمهور در كميسيون خريد سلاح وزارت دفاع آمد. درباره سياست خريدهاى تسليحاتى، مخصوصا تانك و موشك سام و هواپيما صحبت كرد. معاون حقوقي وپارلماني رئیس جمهور، براى امور جارى كشور آمد. بر ضرورت هماهنگى اظهارات من تاكيد داشت. آقاى محمد سعيدى‌كيا، وزير راه و ترابري آمد. گزارش پيشرفت طرح‌هاى اتوبان‌سازى توسط بانك‌ها را داد و وضع راه‌آهن و خريد هواپيما را گفت. آقاى محمود واعظى، از وزارت امورخارجه آمد و در مورد كمك به حل مسأله گروگان‌هاى اروپايى، آمريكايى و لبنانى و سياست آينده سوالاتى داشت.آقاى مسيح مهاجرى، مشاور اجتماعي رئیس‌جمهور آمد. گزارش سفر به اروپا را داد و درباره مسائل داخلى و راديكال‌ها پيشنهادهايى داشت. از مصاحبه ديروز تشكر كرد. عصر آقاي غلامحسين كرباسچي، شهردار تهران آمد و براى اجراى طرح خيابان نواب و احداث خط تراموا استمداد كرد. بر حمايت جدي از ساخت مترو تاكيد كردم. براى سفر به سنگال، جهت شركت در كنفرانس شهرداران پايتخت‌هاى جهان مشورت کرد.» اما خط آخر خاطرات هاشمی بسیار اهمیت دارد که نگاشته است: « آقاى عبدا... نورى وزير كشور آمد و از برخورد بعضى از راديكال‌ها شكايت داشت. براى هماهنگى با شوراى نگهبان در انتخابات مجلس خبرگان استمداد كرد؛ پيشنهاد ائتلاف مجمع روحانيون و جامعه روحانيت در انتخابات را داد.» این نشان می‌دهد که عبدا... نوری در زمانی که خود در پست وزیر کشوری، درگیر بسیاری از مسائل کشور بود اما اهمیت مجلس خبرگان را فراموش نکرد و پیشنهاد کرد طی ائتلافی دو تشکل که تا پیش از این تحت یک نام فعالیت می‌کردند اما به دلایلی تصمیم به تبدیل به دو تشکل گرفتند، لیست مشترکی ارائه کنند تا از این طریق وحدت به نمایش گذاشته شود. او این مشی را تا به امروز هم حفظ کرده است چنانکه در فروردین سال جاری گفت: «اصولا همواره این ایده مطرح بوده است که طیف‌های مختلف با نظرات خود باید در مسئولیت قرار گیرند. اشکالی ندارد مجلس موجود این‌طور باشد و مجلس بعدی طور دیگر. ولی اینکه کدام درست است نیاز به داوری دارد اصلا طیف‌های مختلف در مسئولیت قرار بگیرند و خودشان را نشان دهند، حالا کدام درست است و مطابق با حقیقت است، بحث دومی است. این ایده به‌طور‌کلی در دولت ما وجود داشته و همچنان هم وجود دارد؛ ولی داوری در مورد صحت عملکرد این جریان‌ها خیلی هم مشخص نیست.» یعنی او تاکید بر حضور همفکران خود ندارد و بر مصلحت کشور اصرار دارد که این بی‌طرفی یکی از ویژگی‌های بارز میانه‌روهاست. پس درخواست از او برای ثبت‌نام جهت حضور در انتخابات، درخواستی بررسی شده و تطبیق داده شده با شخصیت اوست.
 حمایت از حضور در انتخابات
آیت‌ا... موسوی خوئینی‌ها، از حامیان اصلی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های پیش روست. وی که بسیاری او را مرد خاکستری اصلاحات می‌دانند، در آستانه انتخابات مجلس دهم از حضور اصلاح‌طلبان حمایت کرده و آنها را تشویق به حضور در انتخابات می‌کند. نامه نوشت؛ عضو ارشد مجمع روحانیون گفته می‌خواهد افرادی مانند سیدهادی خامنه‌ای، عارف، عبدا... نوری و بسیاری از وزرای دولت اصلاحات در جریان انتخابات فعالیت پررنگ‌تری داشته باشند. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: