وزیر تعاون کار و رفاه اجماعی با اشاره به اینکه سوال که پول نفت کشور چه میشود، گفت: اکنون دانشگاه مانند اتوبان است و 43 درصد دانشجویان فارغالتحصیل بیکارند.
به گزارش
تدبیر24 به نقل از بولتن نیوز، مراسم رونمایی و بازدید از پشت صحنه برنامه خلاقیت و کارآفرینی کودکان با عنوان مجموعه تلویزیونی کارا و کوشا با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی و مدیر گروه کودک و خردسالان شبکه 2 صدا و سیما برگزار شد.
در این مراسم، علی ربیعی با اشاره به اینکه دعا کنید مسئولان و دولت در کارهای خود موفق شوند، اظهار داشت: در این روزهای عزیز باید دعا کنیم تا برنامهها به خوبی انجام شود تا خونهایی که در راه این انقلاب ریخته شده پایمال نشود.
وی ادامه داد: مایل به نقد دولتهای گذشته نیستم، اما باید گفت رشد منفی صنعت در دو سال گذشته، افزایش تورم و نقدینگی مسیر را پیچیده کرده است و باید با برنامهریزی کوشا و کارا از این مسیر پیچیده بیرون برویم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه داروی حیاتبخش و ماندگاری خون شهدا و انقلاب به پیشرفت کشور بستگی دارد گفت: توسعه جامعه امروز از الزامات است اما برای ما این موضوع امری حیاتیتر محسوب میشود و همیشه این سؤال در ذهن دلسوزان و روشنفکران ایجاد میشود که چرا مسیر برای رسیدن به توسعه طولانی است و اینکه اشکال و گیر کار کجاست؟ این همه پول نفت چه میشود؟ یک گام به پیش و 5 گام به عقب برمیداریم. اگر بخواهیم عمیق به این مسئله نگاه کنیم، این سؤال به ذهن متبادر میشود که چه شده است؟ و بنده سه سال است در این راستا مطالعه کردهام و در خصوص مباحث اقتصادی و توسعه آنها 6 کشور را بررسی و مقالات مربوط به آنها را خواندهام.
ربیعی گفت: کشورهایی که از لحاظ رشد و توسعه شبیه ما بودهاند، اکنون فراتر از ما هستند که نتیجه آن را در کتاب خود آوردهام. برای اینکه جامعه به پیشرفت منجر شود، رمز و راز آن آب و هوا، خاک، محیط و مباحث پیرامونی نیست. آنچه جوامع را تکان داده آدمها و نیروی انسانی هستند.
وی با طرح این سؤال که آیا میلیاردها آدم میتوانند جامعه را تکان دهند؟ یادآور شد: نیروی انسانی و نخبگانی که ضرب در جامعه میشوند میتوانند از مرحلهای به مرحله دیگر بروند. پول پاشیدن روی زمین خلاقیت نیست. جامعهای رشد میکند که کارآفرینی در آن نهادینه شود و در این راستا دو رویکرد وجود دارد که یکی توجه به عوامل محیطی و دیگری ذاتی است.
ربیعی با اشاره به اینکه فرهنگ جامعه باید به سمتی برود که خلاقپرور و نوآور باشد، بیان داشت: ارزشهای جامعه باید طوری باشد که کارآفرین مورد احترام و شایسته شمرده شود.
وی تأکید کرد: سه پژوهش در مورد رابطه کارآفرینی صدا و سیما انجام دادم که البته مقالات آن را برای چاپ در مجلات علمی صدا و سیما ارسال کردم و در همه آنها رابطه این دو موضوع منفی بود و رد شد که البته رد شدن این مقالات به دلیل مباحث علمی بود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نگاه کارمندان دولت این است که حقوق دریافتی آنها برای انجام دو ساعت کار است، عنوان کرد: آنها فکر میکنند که بقیه ساعتهای کاری خود را خیرات میکنند و بنده در این رابطه قبل از وزیر شدنم پژوهشهای زیادی انجام دادم. اکنون 43 درصد متقاضیان کار، فارغالتحصیلان دانشگاهی هستند و اینکه گفته میشود ورود به دانشگاه مانند یک قیف برعکس است، تمام شده و به اتوبان تبدیل شده است که معلوم نیست تنه دانشجویان به علم خورده است یا خیر.
ربیعی با تأکید بر ضرورت تغییر نوع نگاه به کار و عناوین آنها گفت: برخی افراد برخی مشاغل را زشت میدانند و جوانان دوست دارند در شغلهایی قرار گیرند که عناوین آنها نیز خوب باشد که در این رابطه در رسانهها عنوان شد فلانی میخواهد عناوین را شیکسازی کند و صورت مسأله را تغییر دهد، در صورتی که مباحث ما ارزش گذاشتن بر مشاغل و فرهنگسازی کارآفرینی است.
به گفته وی، نظام کسب و کار، رسانه، نظام آموزش و دیگر مباحث باید در کنار هم قرار گیرند تا کارآفرینی در ذهنها نهادینه شود و بهبود زندگی انسانها و رسیدن به تکنولوژی نیازمند نهادهای اجتماعی است و آیا چنین نهادهایی در کشور داریم یا خیر؟
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح این سؤال که خلاقیت، محصول چیست؟ تصریح کرد: بدون تردید خلاقیت محصول پرسشگری است که تفکر باز و روحیه برای تغییر دادن میخواهد. شالودهشکنی اولین گاممان است، اما در کتب درسی این موضوعات مشاهده نمیشود، مانند درس آقای هاشمی که در کتابها خواندیم اما هیچ جای این قصه بچه آقای هاشمی که از کازرون به سمت نیشابور در حرکت بودند پرسشگری نمیکند که البته شاید اگر میکرد کتک میخورد (با خنده). پرسشگری باید از کودکی انجام شود و برنامه تلویزیونی کارا و کوشا نیز باید پرسشگرانه و با کنجکاوی دنبال شود.
ربیعی با اشاره به اینکه خلاقیت سرمایه نیست که به کسی ارث برسد، تأکید کرد: این محیط است که افراد را خلاق میکند و در کارآفرینی و ساختارهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این مباحث ایجاد نشد، در حالی که کارآفرینی میتواند در جامعه تولید ثروت و علم کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز با بحران بیکاری فارغالتحصیلان روبهرو هستیم، افزود: سواد با تحصیل متفاوت است و معتقدم سواد جامعتر است و در توسعه نیروی انسانی بهرهوری و توانایی ایجاد اشتغال را کمتر پیشبینی کرد و تا زمانی که زندگی و جامعه با ارز گره بخورد، خلاقیت و کارآفرینی ایجاد نمیشود و باید این دو موضوع را از یکدیگر جدا کنیم تا بتوان کارآفرینی را نهادینه کرد.
به گفته ربیعی، همیشه زنگ انشاء را به دلیل آنکه خودم با علاقه مینوشتم دوست داشتم، اما چون دیکته را کسی دیگر میگفت دوست نداشتم.
وی در سخنان خود گریزی به نقش رسانهها و نوع اطلاعرسانی آنها پرداخت و گفت: اینجا میخواهم برای شما داستانی تعریف کنم، اما رسانهها هستند و به همین دلیل میترسم تمام حرفهایم گفته نشود.
وی در پایان با اشاره به اینکه کودکان قربانی اینترنت و موبایل و لبتاپها میشوند، اظهار داشت: بچهها را باید به سمت برنامههای خوب صدا و سیما هدایت کرد.
منبع: خبرگزاری فارس