بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
جمعه ۰۱ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 21
کد خبر: ۵۷۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲

جوانترین معاون وزیر ارشاد زیر ذره بین

حسین انتظامی یکی از جوان ترین چهره های مدیریتی در دولت جدید است که سابقه کار مطبوعاتی و تجربه بالای او نشانگر انتخاب درست او برای سمت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
تدبیر24 :بیشتر از دوسال از حکم انتصاب حسین انتظامی به عنوان معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می گذرد. شاید بتوان حسین انتظامی را یکی از جوان ترین چهره هایی دانست که در وزارت ارشاد دولت جدید به چنین سمتی منصوب شده و از انتصابش نیز از هردو طیف جناح راست و چپ راضی بودند. این موضوع را می توان از موضع گیری های سرشناسان مطبوعاتی در زمان انتصاب او فهمید. زمان انتصاب انتظامی تقریبا همه چهره های فرهنگی، مطبوعاتی و حتی سیاسی کشور از طیف های مختلف، از نشستن او بر صندلی معاونت مطبوعاتی وزیر ارشاد، ابراز خوشحالی کرده اند. از سعید لیلاز و علی دهباشی گرفته تا کاظم انبارلویی و رضا مقدسی.

در همان زمان انتصاب انتظامی به این سمت، علی دهباشی مدیر مسئول و سردبیر بخارا از این انتصاب ابراز خرسندی کرد گفت که« آقای حسین انتظامی را فردی دلسوز برای مطبوعات شناختم و فکرمی‌کنم انتخاب ایشان برای معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهترین گزینه ممکن بوده است.اینکه معاون امور مطبوعاتی خودش از اصحاب مطبوعات و همچنین دلسوز مطبوعات باشد به میزان زیادی می‌تواند برای بهبود شرایط مطبوعات کشور موثر باشد و به نظر من این مولفه‌ها در آقای انتظامی وجود دارد.»

از سوی دیگر رسانه های اصولگرا هم از این انتصاب استقبال کردند. «رضا مقدسی» مدیرعامل خبرگزاری «مهر» انتصاب انتظامی را امیدوارانه توصیف کرد و گفت:« با توجه به شناختی که از وی دارم و با توجه به سابقه طولانی مدت فعالیت انتظامی در مدیریت رسانه در وزارت ارشاد و موسسات رسانه‌ای دیگر باید انتظار دوره‌ای خوب را بکشیم. امیدوارم ارتباط خوبی با رسانه‌ها برقرار کند. به دلیل تعاملات او با جریان‌های مختلف می‌تواند یک وفاق نسبی در رسانه ایجاد کند. با روحیه‌ای که از وی سراغ دارم جلسات مشترک با طیف‌های مختلف برقرار کرده و نظرات آنها را جویا می‌شود. با گرفتن نظر از فعالین حرفه‌ای حوزه رسانه، فعالین نشریات، جریان‌های سیاسی و فعالین رسانه ای در تمام مناطق جغرافیایی می‌توان از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای کشور استفاده کرد.»

حالا بیش از دو سال از فعالیت انتظامی در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد می گذرد و می توان عملکرد او را در این حوزه به بوته نقد و بررسی گذاشت. مسئله مجوزهای مطبوعات، یارانه مطبوعات و بیمه خبرنگاران از موارد مهم عملکرد او در این سال ها بوده است.

انتظامی که خود یکی از پیشگامان اطلاع رسانی الکترونیک در کشور است و در این زمینه تالیفاتی هم دارد، در یکی از نخستین اقداماتش در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز به سرعت استفاده از دولت الکترونیک را عملی ساخت. امروزه در معاونت مطبوعاتی فرآیند ثبت درخواست ها کاملاالکترونیکی شده است که مسلما تاثیر زیادی در کمترشدن زمان اقدامات اداری برای ثبت درخواست های مختلف از جانب صدها مجله، خبرگزاری و روزنامه بود.

از دیگر نکاتی که در دوره انتظامی می توان به آن اشاره کرد توزیع منطقی و مبتنی بر عدالت یارانه مطبوعات است که در اثر آن مسیر رشد رسانه های کوچکتر باز شده است. از نشانه های این امر نیز آن است که در راستای حمایت از بخش خصوصی یارانه نشریات دولتی یا متعلق به بخش عمومی از ابتدای سال 93 قطع شده است . او همین رویه توجه به نشریات خصوصی را در سطح استانی و شهرستانی نیز پیگیری کرد و نشریات استانی متعلق به 10 استان کم برخوردار و نشریات محلی (تک شهر، بجز مرکز استان) نیز در همین قاعده پیروی گنجانده می شوند. همچنین در زمان انتظامی برای نخستین بار در سه دهه گذشته، یارانه نشریاتی که از سر بی‌اطلاعی، یارانه مطالبه نکرده‌اند نیز محاسبه و واریز شده است تا حق آنان منوط به پیگیری‌های مکرر نباشد.

از دیگر موضوعاتی که در زمان انتظامی مورد پیگیری قرار گرفت بیمه خبرنگاران و نیز سامانه ثبت ملی خبرنگاران به صورت اینترنتی بود. برای این منظور معاونت مطبوعاتی ارشاد در راستای سیاست های تشویقی بازپرداخت مبالغ هزینه شده برای بیمه خبرنگاران را در دستور کار قرار داد و تا کنون نیز در دولت یازدهم درنوبت های مکرر اقدام، واریز و اطلاع رسانی شده است. برای حصول اطمینان از این موضوع قرار شد شرط بازپرداخت مبالغ واریزی رسانه ها به حساب سازمان تأمین اجتماعی این باشد که هیچ یک از روزنامه نگاران تمام وقت آن رسانه در خصوص بیمه نشدن، به این اداره کل شکایت نکنند. همچنین قرار بر این شد که این اداره کل چنانچه روزنامه ها، هفته نامه ها، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری، فاقد فهرست بیمه ای باشند از هر گونه یارانه محروم خواهند شد.

در حال حاضر حدود 7هزار و 800 نشریه مکتوب و الکترونیک در کشور دارای مجوز هستندکه افزون بر 20 درصد مجوز این نشریات در دولت یازدهم صادر شده که نشانگر توجه ویژه این دولت به امکان انتشار و فعالیت حرفه ای رسانه ای دارد.

به هرحال حسین انتظامی نیز مانند همه مدیران، در دوره خود با انتقادهایی نیز مواجه بوده است که معمولا این منتقدان از میان اقشار تندرو جامعه و طیف مخالف دولت بوده است. این امر این روزها با نزدیک شدن به نمایشگاه مطبوعات بالاتر گرفته است و بعضی رسانه های وابسته به جریان تندرو سعی کرده اند با جنجال سازی و حاشیه آفرینی سعی در ناکارآمد نشان دادن معاونت مطبوعاتی و در اندازه ای بزرگتر وزارت فرهنگ و ارشاد داشته باشند. این درحالی است که اهالی مطبوعات انتظامی را شخصیتی می دانند که تندرو نیست و مشی اعتدالی دارد و توانسته در مهمترین انتخابات صنفی بیشترین آرا را به دست بیاورد. با این روند امید است معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند با مدیریت حسین انتظامی هرچه بهتر در جهت بهبود اوضاع مطبوعات و خبرگزاری های کشورمان فعالیت کند و روز به روز در راستای توسعه مطبوعات آزاد گام بردارد.

منبع : ایسکانیوز
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: