ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 22
کد خبر: ۵۸۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸

مسافران، تاوان اختلاف شرکت ملی پخش و شرکت اوج را می دهند

تدبیر24 :میثم قدیری - در حالی که از دو روز پیش سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های داخلی و خارجی در فرودگاه امام خمینی (ره) دچار مشکل شده بود و با رایزنی سازمان هواپیمایی کشوری به‌طور موقت برطرف شده بود، اما از صبح امروز به دلیل اختلاف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت سوخت‌رسانی اوج سوخت رسانی به تمام ایرلاین‌ها در فرودگاه امام متوقف شده است. در همین حال مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)  اعلام کرده که خبری از تعطیلی نیست و آنچه اتفاق افتاده تاخیرهایی چند دقیقه‌ای در انجام این پروازهاست و مشکل امروز در عدم ارائه سوخت به هواپیماهای برخی ایرلاین‌ها برطرف شده و مشکل تأمین سوخت هواپیماها با مکاتبه سازمان هواپیمایی و شرکت پخش فعلا حل شده است.
محمدرضا مظلومی مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در رابطه با موضوع فوق با اشاره به اینکه دو شرکت هواپیمایی آسمان و ایران ایرتور باید برای خرید ضمانت نامه مراجعه می کردند، گفت: فروش سوخت به دو شرکت آسمان و ایران ‌ایر‌تور به‌ صورت نقدی صورت می‌گیرد و به همین جهت در برخی از فرودگاههای کشور محدودیت برای تأمین سوخت این دو شرکت هواپیمایی لحاظ شده است. اما اگر این شرکتها ضمانت‌نامه ارائه کنند سوخت اعتباری به آنها نیز ارائه می شود. همچنین شرکت هواپیمایی ماهان توافق و ضمانت نامه ارائه کرده است و سوخت‌رسانی به این شرکت به صورت اعتباری انجام می‌پذیرد. به گفته این مقام، در حال حاضر شرکت هواپیمایی آسمان 265 میلیارد تومان و شرکت هواپیمایی ایران ایرتور 60 میلیارد تومان به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بدهکار است.
نکته عجیب اینکه مظلومی اختلاف با شرکت اوج را رد کرده و اعلام نموده که ذخیره ‌سازی سوخت به اندازه کافی در فرودگاه امام خمینی انجام شده است و عجیب تر اینکه به ادعای با توجه به اینکه این شرکت‌ها بلیط را نقد به مردم می‌فروشند، بهای سوخت را پرداخت کنند تا شامل محدودیت سوخت‌رسانی نشوند. در حالی که فرودگاه امام خمینی و مهرآباد مشمول طرح فروش نقدی نشده اند. شایان ذکر است روزانه 3 میلیون لیتر سوخت به شرکتهای هواپیمایی توسط شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی داده می شود.
محمد سعید شرفی مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی در این زمینه ادعایی مخالف اظهارات مظلومی مطرح کرده و مدعی شده که توقف سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های داخلی و خارجی در فرودگاه امام خمینی(ره) مربوط به اختلاف حساب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت سوخت‌رسانی اوج است. وی با بیان اینکه "اوج" یک شرکت بخش خصوصی ارائه دهنده سوخت در فرودگاه امام خمینی است، گفت به‌دلیل اختلاف حساب، شرکت ملی پخش فرآرده‌های نفتی و شرکت اوج حساب‌های یکدیگر را بلوکه کرده‌اند. بنا بر اظهار نظر این مقام، سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های داخلی و خارجی به‌دلیل این اختلاف متوقف شده است، و به‌ دلیل همین اختلاف ذخیره مخازن سوخت فرودگاه امام رو به اتمام است.
جبلی مدیر یک آژانس هواپیمایی در تهران در گفت و گو با خبرنگار"نفت ما" گفت:نکته ای که در این میان مهم است بحث حقوق مردم و مسافران است که وجه المصالحه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی و شرکت سوخت رسانی اوج شده است و باعث شده تا مسافران قبل از ایرلاین ها تاوان این اختلاف را بدهند. در هیچ کجای دنیا چنین رویه و برخوردی با ایرلاینها صورت نمی گیرد. شرکت‌هایی که هواپیماهای بزرگ دارند با محدودیت بیشتری در زمینه سوخت مواجه هستند.
در ارزیابی کلی باید گفت که این اختلاف اصلا درشان و زیبنده ج.ا.ا. و فرودگاه امام خمینی به عنوان مهمترین مرز ورودی و خروجی هوایی بین المللی کشور با حجم گسترده ای از انتقال مسافر نیست. و دو شرکت فوق باید این اختلاف را از طریق دیگری حل کنند نه اینکه دودش به چشم مردم و مسافران برود. استمرار این روند منجر به بروز مجدد حوادث مشابه در آینده خواهد شد و لغو و تاخیر در پروازها، قطعا تاثیر بدی بر روی دیپلماسی عمومی گردشگری و شهروندی ج.ا.ا خواهد گذاشت که با برنامه های دولت تدبیر و امید همخوانی ندارد.

منبع : نفت ما
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: