نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

تقی آزاد ارمکی - انتخاباتی که در پیش داشتیم در سایه یک مجموعه از محدودیت‌ها بود. محدودیت اول این بود که قرار نیست دوره آقای رییسی نقد شود و از یک طرف باید آن را دوره طلایی قلمداد کنید.
چرا پیروز شدیم و خوشحال نیستیم؟

چرا پیروز شدیم و خوشحال نیستیم؟

محمد حیدری» نگاهی گذرا به رسانه‌های اصول‌گرا، عمق ناکارآمدی و معیوب بودن این گفتمان را نشان می‌دهد. در واقع اصلا نمی‌توان آنها را «رسانه» خواند، آنها نه رسانه! بلکه تعدادی بنگاه خبرسازی و تبلیغاتی هستند
شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 27
کد خبر: ۵۸۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۶

نقش زنان کرد در مبارزه با داعش

داعش معتقد بود که اگرهر یک از آنان چنانچه بدست زنان کردکشته شوند ، رنگ بهشت را نخواهند دید گویی که با این همه جنایت و خونخواری انتظار بهشت را هم می کشیدند

تدبیر24 :محمد حسین پور - حدود 15 ماه قبل بود که شبه نظامیان سیاه پوش داعش وارد شهرکرد نشین شنگال شدند و درست مانند لشگرمغول مردان را به گلوله می بستن و زنان و دختران کرد ایزدی مذهب را به اسارت گرفته و طبق فتوای خودشان و قرائت و کج فهمی که از اسلام داشتند زنان را به بردگی گرفته و در بازارهای مخصوص مرکز خلافت خودخوانده داعش در شهر موصل و یا رقه سوریه به حراج گذاشته تا مورد بهره برداری جنسی قرار بگیرند .

اندک جماعتی که از این صحنه شانس فرار داشتند ودرکوههای اطراف شهر شنگال پناه گرفته بودند نیز از این ظلم و درد بی پناهی و بی کسی چون مار زخمی برخود می پیچیدند اما کاری از آنها ساخته نبود .

داعش به پیشروی خود ادامه داد وروستاهای کرد نشین زیادی را به تصرف خود در آورده تا به شهر مرزی و استراتژیک کوبانی در مرز ترکیه رسیدند و سرمست از پیروزیهای خود وارد شهر شده و حدود نیمی از شهر را به اشغال خود در آورده و پرچم سیاه رنگ خود را نیز بر فراز اکثر ساختمانهای بلند کوبانی به اعتزاز درآوردند .

اما دیری نپائید که مردان کهنه کار و جنگجوی کرد به همراه دختران و زنان پیشمرگه درمقابل داعش صف آرایی کرده و به دفاع از شهر و وطن خود پرداختند بگونه ای که همه روزه خبرگزاریهای رسمی دنیا ، در این سوی مرز داخل خاک ترکیه این صحنه تماشایی را برای بینندگان خود به تصویر می کشیدند و دنیا شاهد مقاومت حماسه سازان کرد سوری و غیر سوری درمقابل خون آشامترین لشگری که تاکنون جهان به خود ندیده بود به تماشا نشسته بودند .

در این میان نقش زنان و دختران کرد پررنگ ترشده زیرا داعش معتقد بود که اگرهر یک از آنان چنانچه بدست زنان کردکشته شوند ، رنگ بهشت را نخواهند دید گویی که با این همه جنایت و خونخواری انتظار بهشت را هم می کشیدند .

روزها ازپی هم میگذشت و داعش درباتلاق کوبانی گیر کرده بود ، درچنین فضایی تصویری از یک دختر کرد کوبانی در شبکه های اجتماعی دست به دست میچرخید ، نامش ریحانه و تخصصش در این نبرد نابرار، تک تیرانداز شهر بود ، دختر بلند قامتی که سلاح دوربین دار خویش را روی شانه های خستگی ناپذیر خود یدک می کشید و مانند سپیداری راست قامت خیابانهای شهرکوبانی را بدنبال شکار اجنبی و حرامی داعش می کشت ، رزمنده ای که از شکارخود عکس تهیه میکرد و فورا بر روی خروجی خبرگزاریهای مختلف دنیا قرار میداد و جالب است بدانید که این دختررزمنده کرد ، با مهارت خاصی که داشت فقط چشمهای دشمن را هدف قرار میداد بگونه ای که کاسه چشم داعشیان را خالی میکرد و گویی با این کار سیگنال و پیام روشنی را به دنیا مخابره می نمود که : هرکس چشم طمع به سرزمین مادری آنها بدوزد ، بی درنگ آن چشم را برای همیشه کور خواهند کرد ، تا عبرتی باشد برای سایر متجاوزانی که بارها دندان تجاوز خود را برای اشغال این آب و خاک تیز کرده بودند .

آری با مقاومت این شیرزنان و دلیر مردان کرد سرانجام کوبانی از وجود آنان پاکسازی شد و مردم به خانه وکاشانه خود باز گشتند اما شنگال هم چنان دراشغال متجاوزان خشک مغز داعش قرار داشت .
شهرستان سنجار که کردها آن را "شنگال" می‌نامند در مرز عراق با سوریه واقع شده و زمانی که داعش آن را به اشغال خود درآورد، هزاران ایزدی ساکن این منطقه کشته و یا به اسارت گرفته شدند و جنایات هولناکی را مرتکب گردیدندکه نهادهای بین‌المللی، آن را مصداق جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت محسوب نمودند.

نهادهای حقوق بشری از کشته شدن دست کم هفت هزار مرد ایزدی به دلایل قومی و مذهبی در این شهرستان خبر داده و اعلام کردند که بیش از پنج هزار زن و دختر نیز به عنوان برده جنسی از سوی داعش به اسارت گرفته شدند .
اما خبری حیرت انگیز دیروز در فضای رسانه های جمعی دنیا مخابره شد و آن اینکه : شنگال آزاد شد .

عملیات آزادسازی شنگال روز چهارشنبه با پشتیبانی هوایی از سوی نیروهای ائتلاف آغاز شد و در مرحله اول مناطق پیرامونی شهرستان شنگال و شهر زمار آزاد شده و عملیات اصلی برای آزادسازی شهرستان شنگال از بامداد دیروز با مشارکت پیشمرگ‌های کرد، نیروهای داوطلب ایزدی و نیروهای مدافعان خلق وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) آغاز شد که در ظهر دیروز کردها اعلام کردند که کنترل شهرستان شنگال را به دست گرفته‌اند .
پیروزی سریع پیشمرگ‌ها در شنگال و اطراف آن و خارج شدن یکی از حیاتی‌ترین مناطق مرزی از کنترل داعش ضربه روحی سنگینی به این گروه تروریستی محسوب می‌شود و باعث شکست‌های بیشتر داعش خواهد شد .
اهمیت کوهستان‌های شنگال در این است که اگر نیروهای پیشمرگه سیطره خود براین منطقه را تکمیل کنند می تواند مرکز ثقل پیشروی نیروها به سمت مناطق جنوب و جنوب شرقی نظیر تلعفر و موصل که در اشغال داعش است واقع گردد.

ضمن انکه سیطره بر شهر مرزی شنگال به این معنی است که می تواند قبضه امنیتی بر بخش وسیعی از مرزهای عراق و سوریه را تثبیت کند و موجب شکسته شدن هیمنه این گروه پوشالی گردد و در آینده ای نه چندان دور امید است زمینه عملیات نهایی آزاد سازی شهر موصل که داعش آن را پایتخت خلافت خود اعلام کرده است فراهم گردد .

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: