ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 22
کد خبر: ۵۸۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰

ضربه «عدم اکران» بر پیکره سینما

تدبیر24 :این قصه که به یک فیلمنامه یا نمایشنامه اجازه و پروانه ساعخت و اجرا ندهند، موضوعی نیست که هنرمندان عرصه سینما و تئاتر با آن بیگانه باشند اما پدیده مجوز ساخت گرفتن و مجوز اکران نگرفتن از آن دسته پدیده‌هایی است که متاسفانه بارها شاهدش بوده‌ایم. در تئاتر نیز چند بار پیش آمده که یک نمایشنامه مجوز اجرا می‌گیرد، اعضای تیم دور هم جمع می‌شوند، قراردادها بسته می‌شود، تمرین‌ها شروع می‌شود و دقیقه 90 یعنی تازه چند روز پیش از آغاز اجرای اصلی، مجوز را باطل می‌کنند. انصافاً می‌توان به این پدیده گفت «ضدحال» و البته انصافاً تنها بکار بردن این واژه گویای عکق فاجعه نیست؛ مخصوصاً وقتی پای یک فیلم سینمایی با هزینه‌های بعضا - نظیر آنچه درمورد «رستاخیز» اتفاق افتاد - بالا وسط کشیده شده باشد، آنوقت است که هم «ضدحال» است و هم «ضدمال»! یعنی تهیه کننده فیلم که آن همه سرمایه وسط گذاشته باید بر لب جوی بنشیند و از دست رفتن سرمایه‌اش را در گذر آب روان ببیند. آیا رواج رفتارهای خودسرانه یا سازمان‌یافته علیه برخی فیلم‌هایی که اتفاقاً بر اساس چارچوب‌های همین نظام مجوز ساخت و تولید گرفته‌اند، به نفع سینمای کشور است؟ عقب‌نشینی در برابر تهدیدات گروه‌های فشار و لغو مجوز اکران فیلم‌ها چه اثراتی دارد؟

جمال ساداتیان - تهیه‌کننده

عدم اکران یک فیلم موجب بی‌انگیزگی می‌شود

قطعا هر اثر هنری و فرهنگی که ساخته می‌شود باید در جمع دیده شود و تمام شیرینی یک اثر این است که مخاطبان آن اثر را ببینند و نقاط ضعف و قدرتش را بیان کنند و این بهترین دستاورد برای یک تولیدکننده است. قطعا عدم اکران یک فیلم تاثیرات منفی در سازندگان آن دارد و باعث بی‌انگیزگی می‌شود. یک تهیه‌کننده با پولی که از یک اثر درمی‌آورد اثر بعدی‌اش را می‌سازد و اگر قرارباشد آثار توقیف شوند، با یک عده تهیه‌کننده ورشکسته در آینده مواجه می‌شویم. وقتی یک اثر توقیف می شود فضای بدی را در جامعه ایجاد می کند و بار اجتماعی زیادی را به بار می‌آورد.

سعید سعدی - تهیه‌کننده

عدم اکران، گاه تهیه‌کننده و کارگردان را به ورطه نابودی می‌کشاند

هر فیلمی براساس مدارک و اسنادی که ارائه می‌شود مجوز ساخت و پروانه نمایش می‌گیرد. اکران نشدن یک فیلم قطعا بار مالی برای سازندگان آن دارد تا جایی که این موضوع گاهی یک تهیه‌کننده یا کارگردان را به ورطه نابودی می‌کشاند و این مسأله به دور از عدالت و اخلاق است که متاسفانه گاهی اوقات اعمال می‌شود و کسی نیز پاسخگو نیست. دولت باید قبل از مجوز ساخت یک اثر تمام الزامات لازم را در نظر بگیرد تا این مشکلات برای سازندگان فیلم‌ها بوجود نیاید.

جهانگیر الماسی - بازیگر

چنین رفتارهایی برهم خوردن نظم اجتماعی را به دنبال دارد

اولین تاثیر چنین رفتارهایی اغتشاش و برهم زدن نظم اجتماعی در برخی مناسبات اجتماعی است. گاهی با این رفتارها ما تعلقات جوانان و مردم را بهم می‌ریزیم. همه حکومت‌ها این «نه» گفتن‌ها را دارند اما دلایل این رد کردن یا تایید کردن‌ها را به مردم اعلام می‌کنند اما اینجا هیچگاه به مردم ما دلیل توقیف کردن یک فیلم گفته نشده است و همین باعث سردرگمی افراد می‌شود. این مساله هزینه‌هایی را در حوزه فرهنگ به بار می‌آورد.

علی ظهوری‌راد - منتقد سینما

گاهی بسیاری از تهیه‌کنندگان و کارگردانان ورشکسته می‌شوند

برخی مواقع است که یک فیلم طبق قوانین مجوز ساخت می‌گیرد اما توقیف می‌شود و این به تهیه‌کننده ضرر زیادی می‌زند و سرمایه‌ای که رفته است دیگر به کارگردان و تهیه‌کننده برنمی‌گردد و گاهی نیز بسیاری از تهیه‌کنندگان و کارگردانان ورشکسته می‌شوند و البته فرصت تجزیه و تحلیل آثارشان را نیز از دست می‌دهند. گاهی هم شاهدیم که فیلم پروانه ساخت و نمایش هم دارد اما نمایش داده نمی‌شود و این موضوع نه تنها لطماتی را به تهیه‌کنندگان و کارگردانان می‌زند بلکه دولت نیز از موضوع لطمه می‌خورد.

منبع : آستان

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: