آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

شینا انصاری - روز جهانی و هفته ملی کودک فرصتی است برای پرداختن به دغدغه‌ها، مشکلات، بحران‌ها، علاقه‌مندی‌ها و حقوق کودکان، این جوانه‌های زندگی و امیدهای آینده. کودکان در نقاط زیادی از دنیا در حالی اولین قربانی سیاست، فقر، خشونت و جنگ هستند
جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

محمدمهدی محمدی-رقابت‌پذیری در سال ۲۰۲۵ تنها یک رتبه‌بندی نیست، بلکه نمایی است از آنچه جهان به سمتش می‌رود: ثبات، شفافیت، و هوشمندی سیاست. کشورمان اگر بخواهد سهمی در آینده اقتصادی جهان داشته باشد، باید نه‌تنها در زمره بازیگران مهم این تغییر جهانی و همکار در سازمان های جدید بین اللملی قرار بگیرد، بلکه باید طراح مسیر خود با پایبندی به موازین و استراتژی های خود باشد. مسیری که از درون طراحی، اصلاح و اجرا می‌شود، نه از بیرون تحمیل.
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ - 2025 October 15
کد خبر: ۵۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲

«هما» 54 ساله شد

ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی ایران به کل فضای صنعت هوایی کشور را تغییر داده است.


تدبیر24 : شاید باور اینکه دومین ایرلاین ایمن دنیا روزی به بحران رسیده باشد و جایگاه بالای خود را از دست داده، سخت باشد اما روزهای امیدوارکننده شرکت هواپیمایی ملی ایران هم بعید به نظر نمی‌رسد.

بر اساس این گزارش، هما بیش از نیم قرن است که همچنان سرپا مانده و در خلال زیان‌دهی نفس کشیده است. گرچه نفس‌های این ایرلان در دوران پس از اوج بسیار آرام شنیده می‌شد اما به هر حال همچنان زنده است و با خرید هواپیماهای فرانسوی‌تبار قرار است جان دوباره بگیرد و منظم‌تر از گذشته نفس کشد. اما به نظر می‌رسد مساله اصلی این باشد که چطور شرکتی که روزی دومین شرکت هواپیمایی جهان در ایمنی پرواز و یکی از پیشتازان طراحی و عملیاتی کردن مسیرهای بین قاره‌ای بود و در سال‌های اخیر به دلیل فرسودگی ناوگان موقعیت خود را در دنیا از دست داده پس از ورود 118 هواپیمای جدید برای دوران اوج خود برنامه‌ریزی خواهد کرد؟

بررسی‌ها از صورت‌های مالی شرکت هواپیمایی هما نشان داده در سال 92، این شرکت حدود 120 میلیارد تومان زیان انباشته داشته در حالی که سال 91 این رقم 180 میلیارد تومان ثبت شده است و این نشان دهند روند نزولی زیان این شرکت طی سا‌ل‌های اخیر بوده است. گرچه مدیرعامل کنونی این شرکت اعتقاد دارد اگر درآمدهای بیرونی هما ارتقا یابد، این رقم حتی در این شرکت بیشتر از گذشته کاهش خواهد یافت.

به اعتقاد سکاندار فعلی شرکت هواپیمایی ملی نوسازی ناوگان تاثیر بسزایی در زیان‌دهی دارد و اگر بتوان هواپیماهای جدید وارد صنعت هوایی کرد هزینه‌های تعمیراتی نیز به موازات آن کاهش می‌یابد. با این حال می‌توان متوجه شد این شرکت مدت‌هاست انتظار ورود هواپیماهای جدید را می‌کشد و حال که فضا برای اوج‌گیری هما با ورود هواپیماهای ایرباس فراهم شده، این شرکت قرار است از محلی شدن باری دیگر به سمت بازارهای جهانی حرکت کند.

به باور برخی از کارشناسان زیان‌دهی هما مهار شده است و با توجه به ویژگی‌های منحصربه فرد ایران، اهمیت ژئوپلتیک آن و میزان بالای تقاضای بالقوه و بالفعل موجود در کشور که در سراسر آن گسترده شده است،این امکان در اختیار شرکت هواپیمایی ملی کشور وجود دارد تا با برطرف شدن تحریم‌ها بتواند به جایگاه قبلی خود را باز یابد در عین حال که هنوز برخی مدیران قبلی این سازمان معتقدند موقعیت نامناسب هما ناشی از تحریم نبوده و دلایل دیگری داشته است. زیرا آنها بر این باور هستند که در سال‌های اخیر حداکثر سو استفاده‌ها از تحریم‌ها صورت گرفته و هر اتفاقی بر گردن تحریم افتاده است. عده‌ای معتقدند در حال حاضر حمل و نقل هوایی ایران مشکلات کلی دارد و جای راهبرد منطقی در آن خالی است. کار اصولی در این صنعت زمین مانده و دولت‌ها فرصت‌های زیادی را با تصمیمات اشتباه از دست داده‌‌اند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: