مشاور فرهنگی رئیسجمهوری با بیان این که حسن روحانی با ارسال پیامک، ایرانیان را به شرکت در انتخابات فرا خوانده است، گفت: این اقدام از ساعت 9 صبح چهارشنبه و با مشارکت همه اپراتورها انجام شده است.
تدبیر24 : حسامالدین آشنا در گفتوگو با ایرنا افزود: این مسیر ارتباطی میان منتخب ملت و تکتک زنان و مردان ایرانی در مناسبتهای ملی نظیر نوروز و در لحظات سرنوشتساز مانند انتخابات مورد استفاده قرار میگیرد. ایجاد صمیمیت و احساس بیواسطگی از ویژگیهای مثبت این رابطه مستقیم است.
مشاور فرهنگی رئیسجمهوری همچنین درباره پیشبینیها از حضور مردم در انتخابات اظهار داشت: آخرین نظرسنجی ایسپا حکایت از احتمال بالای مشارکت حدود 57 درصدی مردم تهران در انتخابات دارد.
مشروح این گفتوگو به شرح زیر است:
در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند فضای انتخاباتی کشور هنوز سرد است و شور و شوق معمول در ایام انتخابات در سطح شهرها دیده نمیشود. نظر شما چیست؟
من چنین احساسی ندارم. البته پس از حوادث سال 88 حضور خیابانی در ایام انتخابات از رونق افتاده است. تجربه سال92 نیز نشان داد مردم ترجیح میدهند انتخاب خود را با رای دادن اعلام کنند نه با شعار دادن در خیابان و حضور در میتینگهای انتخاباتی. بهتر است در ایام پیش از برگزاری انتخابات به نظرسنجیهای علمی توجه کنیم نه تحلیلهای شخصی.
نظرسنجیها چه میگوید؟
نظر سنجی ها هم حکایت از یک میل عظیم برای مشارکت در انتخابات دارد. به عنوان مثال در آخرین نظرسنجی ایسپا که در تاریخ 3و4 اسفند انجام شده 39.6 درصد نمونه آماری در تهران اعلام کردهاند قطعا در انتخابات شرکت میکنند و 17.4 درصد گفتهاند به احتمال زیاد در انتخابات شرکت میکنند. این حکایت از احتمال بالای مشارکت حدود 57 درصدی در تهران دارد. این مقدار ابراز تمایل به مشارکت در انتخابات خبرگان و مجلس در تهران آن هم چهار روز مانده به انتخابات خود یک رکورد است. البته در این گونه نظرسنجیها تمایلات مردم به نامزدهای انتخاباتی نیز با دقت ارزیابی میشود.
عملکرد صدا و سیما را در دعوت مردم به انتخابات چگونه ارزیابی میکنید؟
دوستان ما در صدا و سیما علیرغم مشکلات بودجهای برنامههای متعددی را برای ایام انتخابات تدارک دیدهاند. این برنامهها بیشتر با هدف بصیرت افزایی و مبارزه با احتمال بروز یک فتنه دیگر (مجلس ششم یا 88) در انتخابات پیش رو طراحی شده است. زیرنویسهای شبکه خبر این روزها به جای اخبار فوری، تحلیلهای انتخاباتی ارائه میکند و رهنمودهای سیاسی میدهد حتی کار را به جایی رسانده که به جای تشویق مردم به مشارکت فعال در انتخابات، رسما زیرنویس میکند و به همراه با یک جریان سیاسی تند رو بی محابا اتهام می زند که گویا طرفداران دولت بدنبال مجلس ششم هستند. متاسفانه حضور پررنگ برخی افراد بازنشسته در شبکه خبر که خود را متولی اداره امور کشور میدانند و مدعی هستند میتوانند روسای جمهور را با ویلچر روانه کنند بر نقش ملی صدا و سیما سایه افکنده است. به هر حال انتخابات تمام میشود ولی آثار اعمال ما باقی میماند. این که این گونه برنامهها علاوه بر آگاهسازی و اطلاعرسانی چه نقشی در حساسسازی و بسیجگری اجتماعی دارد هنوز قابل ارزیابی نیست.
در مقابل این فعالیتها دولت چه برنامهای برای تشویق مردم دارد؟
وزرای دولت هر یک جداگانه به تشویق مردم به خصوص ذی نفعان و حوزه نفوذ خود پرداخته اند و برخی از آنها به صورت تصویری با مردم سخن گفتهاند. رئیسجمهور محترم نیز راه ارتباط بیواسطه با تکتک مردم را برگزیده است. دکتر حسن روحانی از ساعت 9 بامداد امروز پنجم اسفند 94 پیامکی را خطاب به همه ایرانیان عزیز ارسال کرده و شخصا از تمام مردم برای مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت خود دعوت به عمل آورده است. این مسیر ارتباطی میان منتخب ملت و تکتک زنان و مردان ایرانی در مناسبتهای ملی نظیر نوروز و در لحظات سرنوشتساز مانند انتخابات مورد استفاده قرار میگیرد. ایجاد صمیمیت و احساس بیواسطگی از ویژگیهای مثبت این رابطه مستقیم است.
این پیام چگونه به دست ملت میرسد؟
این ارتباط جز با همراهی داوطلبانه همه اپراتورهای تلفن همراه قابل تصور نبوده است. همین جا لازم میدانیم از همه آنها که با درکی ملی نسبت به مسئولیت اجتماعی شرکتها، این امکان ارتباطی را در اختیار اهداف و منافع عمومی قرار میدهند، تشکر کنیم. به زودی امکان فنی برای دو طرفه شدن این ارتباط فراهم خواهد شد و یک شماره اختصاصی به عنوان پل ارتباطی میان مردم و شخص رئیس جمهور فعال خواهد شد.»