ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۵۹۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان:

به داروهای تبلیغی در ماهواره شک کنید

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان می‌گوید خریداران داروهایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود، باید در معجزه‌آسا بودن و تأثیرگذاری این داروها شک کنند.
تدبیر24 :به طور كلي در امور پزشكي و دارويي، قانونگذار تبليغات را ممنوع اعلام كرده است و اطلاع‌رساني براي صاحبان این حرفه در نشريات علمي كه به دست جامعه پزشكي مي‌رسد مورد توجه قرار گرفته و توصيه شده در مواردي كه نياز به اطلاع‌رساني و آگاهي دادن به جامعه براي افتتاح يك مركز طبي يا ارائه‌كننده خدمات پزشكي باشد، كميسيون تبليغات سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران با داشتن آيين‌نامه‌ها و ضوابط نسبت به اعطاي مجوز تبليغات به سلب درخواست‌كننده حسب موازين و رويه‌هاي قانون اقدام كنند.
دکتر شهاب‌الدین جنیدی عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران به خبرنگار در خصوص تبلیغات ماهواره‌ای داروهای مختلف، به «آستان» گفت: حال با توجه به اينكه براي اطلاع‌رساني خدمات پزشكي و دارويي كه توسط صاحبان حرفه در كشور براي تبليغات مقررات خاصي وضع شده و دقت و نظر قانونگذار براي جلوگيري از تبليغات غير اصولي نشان مي‌دهد براي داروهايي با مجوز رسمي وزارت بهداشت و كليه ارائه‌كنندگان خدمات پزشكي در كشور كه مجوزهاي لازم وزارت بهداشت را اخذ كرده‌اند باید تشريفات اداري و مجوزهاي قانوني مربوطه را به‌دست آورد.

این عضو هیأت مدیره افزود: اين موضوع نشان مي‌دهد مقوله دارو و درمان مقوله‌اي بسيار حساس و مهم است كه نمي‌توان با تبليغات دور از واقعيت اذهان عمومي را تحت تاثير قرار داد؛ حال اين پرسش مطرح مي‌شود كه بسياري از داروها و بسياري از روش‌هاي درماني در رسانه‌هاي غيرمجاز فاقد اعتبار و بعضا شبکه‌های ماهواره‌ای تبليغ شده و مردم از اين طريق دارو را تهيه مي كنند كه بسياري از آنها تركيبي بوده و تركيباتي چون معجزه‌كنندگي، اثر بخش بودن، بي‌ضرر بودن و با اثرات دارويي قطعي و ... معرفي مي شود مورد تبليغ قرار مي گيرد كه در اثر بخشي و بي‌ضرري اين فرآورده‌ها قطعا بايد شك كرد.

وی بیان کرد: از اين رو بايد توجه داشت تركيبي كه موثر باشد و مشكلات بيماران را برطرف كند معمولا بدون عارضه جانبي نيست. از طرفي ديگر براي تجويز دارو باید پزشك معالج با در نظر گرفتن شرايط بيمار اقدام به تجويز دارو كند و بيمار براي تهيه فرآورده هاي دارويي خود به مراكز مجاز و داروخانه ها بايد مراجعه داشته باشد.

جنیدی تصریح کرد: ارائه و معرفي دارو به شكل معرفي در برنامه هاي ماهواره اي و انتقال آن به دست بيماران توسط پيك خود نشان دهنده اين است كه كليه افراد دست اندركار اين تبليغات غير واقع فقط به منافع مالي خود فكر كرده اند و در اصل اين اتفاق به عنوان يك تهديد جدي براي نظام سلامت به حساب مي آيد.

وی در خصوص داروهای تقلبی خاطرنشان کرد: نكته قابل توجه اينجا است كه بيماري هايي كه به شكل مزمن چند سال بيمار را با مشكل مواجه مي كند و يك سيستم درماني با در دسترس داشتن بسياري از داروهاي معمول براي درمان آن دچار مشكل هستند، اما اين تبليغات بي مورد و تقلبي در مورد اين بيماري ها مانند افزايش و كاهش وزن ،‌ريزش مو،رفع مشكلات پوستي و.... مدعي هستند كه با دارو مي توانند در طول مدت زمان نسبتا كوتاهي اين مشكلات را رفع و درمان كنند و اين نشان دهنده اين است كه در اصل مي خواهند از اضطرار، مشكلات بيمار و ... سوء استفاده كنند و با دادن قول هاي واهي و تبليغات دور از واقعيت تلاش كنند تا درآمدهاي نامشروع خود افزايش دهند.

به گزارش آستان، در حالي كه مصرف‌كنندگان از پيامدها و تبعات منفي مصرف اين داروها بي‌اطلاع هستند و فقط تحت تاثير تبليغات خوش آب و رنگ اقدام به خريداري مي‌كنند، در اين بين باید رسانه هاي ديداري، شنيداري و نوشتاري اين موضوع را مطرح كرده و توجه جامعه را به خطرات داروهاي ماهواره اي معطوف كنند.
منبع: آستان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: