تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 29
کد خبر: ۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱
رويارويي ارتش مصر با اخواني ها تشديد مي شود

باروت سلفي ها با حکم جهاد

منابع آگاه اعلام کردند که يک هيات حقوقي مصري متشکل از محمد فائق، معاون اسبق رئيس شوراي ملي حقوق بشر و ناصر امين، فعال حقوقي و مدير مرکز عربي «استقلال دستگاه قضايي و وکلاي مدافع» ديدار با محمد مرسي را در بازداشتگاهش خواستار شدند، اما مرسي ديدار با آنها رد کرد.روزنامه فرامنطقه‌اي الشرق الاوسط نوشت،اخباري مبني بر مذاکره با رئيس‌جمهور برکنار شده مصر جهت برون‌ رفت از اوضاع کنوني و آگاهي از اوضاع جسماني و معيشتي وي منتشر شده است.
از سوي ديگر،برغم خشونت‌هاي روز شنبه و هشدار‌هاي ارتش مصر، هواداران محمد مرسي، رئيس جمهوري برکنار شده، روز يکشنبه هم به تجمع در اطراف مسجدي درشرق قاهره ادامه دادند.سخنگوي اخوان المسلمين به خبرگزاري‌ها گفته است که حاميان مرسي خشمگين اما مصمم هستند به تحصن خود ادامه دهند. ديروز، درگيري ميان حاميان و مخالفان محمد مرسي رييس جمهور مخلوع مصر در پورت سعيد پانزده مجروح بر جاي گذاشت.
وزارت بهداشت مصر شمار کشته شدگان در درگيري ميان نيروهاي امنيتي هواداران و مخالفان مرسي را در بامداد شنبه در قاهره 72 نفر و زخمي‌ها را حدود 800 نفر اعلام کرده است اما از کشته شدن140نفر سخن به ميان آمده است. ديروز محمد ابراهيم، وزير کشور مصر به طرفداران محمد مرسي، رييس جمهور برکنار شده آن کشور، هشدار داده که دولت آنها را به زودي از محل تجمع آنها در نزديکي يک مسجد متفرق خواهد کرد. ابراهيم گفته است ساکنان خانه‌هاي اطراف مسجد رابعه العدويه در قاهره خواستار پايان دادن به تجمع افرادي شده‌اند که براي اعتراض به کودتاي ارتش مصر عليه دولت محمد مرسي به خيابانها آمده اند. اظهارات او نشانه تندتر شدن موضع دولت موقت مصر است که پس از کودتاي ارتش در مصر تشکيل شد. به سختي مي‌توان تصور کرد که ارتش بدون خونريزي بيشتر طرفداران آقاي مرسي را از محل تجمع متفرق کند.
رجب طيب اردوغان نخست‌وزير ترکيه و از برجسته‌ترين حاميان سياست‌هاي محمد مرسي اتحاديه اروپا و ديگر اعضاي جامعه جهاني را به شکست در محکوم ‌کردن کشتار ده‌ها نفر در قاهره متهم کرد. به گزارش رويترز، اردوغان اتحاديه اروپا را متهم به استفاده از استانداردهاي ‌دوگانه کرد. به گفته وي، کشورهاي اروپايي رفتار پليس در اعتراضات خياباني اخير ترکيه را زير سوال بردند اما در برابر خشونت‌ها در مصر «سکوت کرده‌اند». در همين حال، جان کري، وزير امور خارجه آمريکا در واکنش به درگيري‌هاي خونين مصر گفت کاخ سفيد خواهان پايان دادن به بازداشت‌هاي سياسي و آزادي رهبران سياسي آن کشور است.آقاي کري ديروز گفت مقام‌هاي مصري قانونا و اخلاقا موظف‌اند که به حق تجمعات صلح آميز و آزادي بيان احترام بگذارند. در همين حال، محمد البرادعي استفاده «نابجا از زور» عليه تظاهرکنندگان را محکوم کرده است. محمد البرادعي در توييتر خود نوشته است:«قويا استفاده نابجا از زور و کشتار (تظاهرکنندگان) را محکوم مي‌کنم. تمام توان خود را به کار خواهم بست تا اين رويارويي به نحويي صلح اميز پايان يابد.» محمد عادل عضو دفتر سياسي جنبش 6 آوريل، نيز کشتار تظاهر کنندگان را محکوم کرده و وخواستار برکناري وزير کشور مصر شده است. جنبش 6 آوريل از گروه‌هاي مخالف محمد مرسي بود و در تظاهرات عليه وي شرکت داشت.
در اظهارات تندي، يوسف القرضاوي رئيس اتحاد جهاني علماي مسلمين از همه مسلمانان در جهان عرب و اسلام خواست که در کنار طرفداران محمد مرسي رئيس جمهوري عزل شده مصر قرار گيرند. وي از همه خواست که به مصر بروند و شاهد کشتارهايي که در آنجا رخ مي‌دهد باشند و براي ياري اسلام در کنار برادران خود قرار گيرند.
قرضاوي در نوار ويدئويي در شبکه اجتماعي يوتيوپ که شبکه الجزيره قطر آن را پخش کرد گفت: طرفداران مرسي در معرض کشتار وحشيانه قرار دارند و تنها گناه آنها بر زبان آوردن کلمه لا اله الا الله است.
قرضاوي از احمد الطيب، شيخ الأزهر خواست در خصوص حمايتش از کودتا و کشتار افراد بي‌گناه بازنگري کند. وي تصريح کرد: احمد الطيب از اولين روزي که السيسي وي را فراخواند، حاضر شد و فتوا داد که السيسي مجبور به عزل مرسي است چرا که اين اقدام ضررهاي کمتري را به بار مي‌آورد. القرضاوي خطاب به شيخ الأزهر گفت: چه کسي اين را گفته است، آيا در خصوص اين مساله با علماي عالي قدر و مجمع پژوهش‌هاي اسلامي مشورت کردي؟
يوسف القرضاوي از تئورسين‌هاي افراطي سلفي گري محسوب مي‌شود که عليه شيعيان مواضع تندي اتخاذ کرده است؛درپي اظهارات اين شخصيت افراطي بود که چهارشهروند شيعه مصري به شکلي فجيع به قتل رسيدند. البته نبايد از ياد برد که، مرسي دو روز پيش از اتخاذ تصميم مربوط به قطع روابط با بشار اسد، درروزهايي که در مسند قدرت بود با يک هيئت به رياست «يوسف القرضاوي» و متشکل از 19 شخصيت اسلامي که اکثريت آنها سلفي بودند، ديدار کرده بود. اين موارد نشان گر رابطه صميمي اين شيخ افراطي با حاميان دولت و جنگجويان سلفي که در سوريه در حال جنگ هستند مي‌باشد.
اعلام حکم جهاد القرضاوي مي‌تواند راه را براي خشن تر شدن اوضاع بحران مصر در روزهايي که ارتش کمربه حذف اخواني‌ها از خيابان‌ها گرفته است باز مي‌کند. از سوي ديگربه گزارش تسنيم، کارشناسان نظامي پيش‌بيني کردند که با توجه به اوضاع نابسامان امنيتي در مصر، احتمالا وضعيت فوق‌العاده اعلام خواهد شد و اين در حالي است که جبهه نجات ملي و جنبش تمرد با اقدام ارتش براي اجراي قانون وضعيت فوق‌العاده در شرايط فعلي مخالف هستند.
در همين رابطه سرلشگر «يسري قنديل» کارشناس نظامي پيش‌بيني کرد که طي روزهاي آينده با توجه به اوضاع بي‌ثبات امنيتي در کشور و نيز اقدام ملت براي اعطاي اختيارات به السيسي براي مقابله با تروريسم، وضعيت فوق‌العاده اعلام خواهد شد.
وي افزود که در صورت استمرار عمليات‌هاي تروريستي، مصر با هرج و مرج زيادي در سينا از سوي شورشيان، القاعده و حماس مواجه خواهد شد.
از سوي ديگر «محمد سامي» عضو جبهه نجات ملي اعلام کرد که ما با اعلام وضعيت فوق‌العاده و استفاده از تدابير استثنائي و منع آمد و شد به منظور حل بحران کشور مخالف هستيم زيرا اجراي اين اقدامات در اين شرايط صلاح نيست. «محمد هيکل» عضو موسس جريان تمرد نيز تاکيد کرد که اجراي وضعيت فوق‌العاده، راه‌حل بحران نيست و بايد عاقلانه با اين وضعيت برخورد کرد و به يک راه‌حل ميانه قانوني براي مقابله با خشونت دست يافت.
منبع:مردم سالاری

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: