نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

تقی آزاد ارمکی - انتخاباتی که در پیش داشتیم در سایه یک مجموعه از محدودیت‌ها بود. محدودیت اول این بود که قرار نیست دوره آقای رییسی نقد شود و از یک طرف باید آن را دوره طلایی قلمداد کنید.
با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

مرتضی عزتی - ديدگاهي در ايران امروز به صورت واقعي يا در سايه در بخش‌هايي از جامعه قدرت را در دست گرفته است كه مسوول به قهقرا بردن ايران است
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 07
کد خبر: ۵۹۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸
عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی و فعال سیاسی

بر هم زدن مذاکرات هدف نهایی انتقادات

تحریم‌ها و هزینه‌هایی که در اثر عملکرد این چند سال تحمیل شد را بیش از همه می‌توان حاصل به نتیجه نرسیدن مذاکرات چند سال اخیر پیرامون پرونده هسته‌ای کشورمان دانست. به نظر می‌رسید در سال‌های گذشته مذاکره کنندگان دو طرف دید روشنی . . .

تدبیر24 : منافع برخی افراد و رسانه‌ها به گونه‌ای تعریف می‌شود که سعی می‌کنند با گل‌آلود کردن فضای بین ایران و غرب بیشترین بهره را ببرند. قطعا اظهارنظر مقامات ایران در عرصه دیپلماسی مبنی بر محرمانه بودن مذاکرات رویه صحیح و درستی است که توسط تیم دیپلماسی ما در پیش گرفته شده است. همچنین برخلاف مطالب منتشر شده در برخی مطبوعات؛ مسلما مقام معظم رهبری نیز در جریان کامل مذاکرات هسته‌ای ایران قرار دارند و همه می‌دانند که دولت در مذاکرات هسته‌ای بدون تایید ایشان دست به هیچ گونه اقدامی نخواهد زد.

 اما انتقاداتی که اکنون عده‌ای از روند مذاکرات هسته‌ای می‌کنند و با استفاده از روش‌های رسانه‌های معمول خود اقدام به جوسازی و انتشار اخباری می‌کنند که در نهایت هدفش برهم زدن تمرکز تیم مذاکره‌کننده و نتیجه نگرفتن ایران از مذاکرات به این دلیل است که هشت سال آمدند و رفتند و به قول خودشان مذاکره کردند، اما عملکردشان به اندازه یک ماهه اخیر دولت یازدهم نبوده است. در مذاکرات هشت سال گذشته به نوعی می‌توان گفت بیشتر زمان و حتی فرصت‌هایی از دست رفت. تحریم‌ها و هزینه‌هایی که در اثر عملکرد این چند سال تحمیل شد را بیش از همه می‌توان حاصل به نتیجه نرسیدن مذاکرات چند سال اخیر پیرامون پرونده هسته‌ای کشورمان دانست. به نظر می‌رسید در سال‌های گذشته مذاکره کنندگان دو طرف دید روشنی از اینکه راجع به چه چیزی در حال مذاکره هستند، نداشتند و همین بی‌اطلاعی و نداشتن دانش از طرف مقابل در مذاکرات موجب شد که دو طرف نتوانند به زبان مشترکی برای ادامه مذاکرات دست یابند و نتیجه آن شد که همه می‌دانند. اما بی‌شک دولت روحانی درصدد است تغییری در روندهای گذشته در سیاست خارجی و صحنه دیپلماسی کشور ایجاد کند.

تحریم‌های ناعادلانه تا کنون میلیاردها دلار زیان در پی داشته است؛ آن هم نه تنها برای ایران بلکه برای خیلی از شرکای سابق اقتصادی ایران که همانطور که مشاهده می‌شود آثار آن امروز گریبان دولت یازدهم را گرفته است. روشن است که مخالفان روند مذاکرات، اساسا با نتیجه گرفتن ایران در مذاکرات مشکل دارند. اما اکنون موقع آن فرا رسیده که فرق رویکردهای گذشته و امروز مشخص شود. به‌راستی باید با مقایسه تجربه اکنون و گذشته، فرق شیوه‌های مدیریت در سیاست خارجی و فرق استراتژی دولت روحانی در سیاست خارجی با گذشته را همه متوجه شوند. باید به صراحت گفت که برخی از مطبوعات و اصحاب رسانه‌های تندرو نگرانند که مبادا مذاکرات به نتایج مثبت و مشخصی برای ایران برسد. چراکه قطعا با هویدا شدن روند مثبت و درست ایران در مذاکرات هسته‌ای منافع برخی از این گروه‌های تندرو به خطر خواهد افتاد. برخی از این افراد در روند تحریم‌های اقتصادی ایران صاحب سود و رانت‌های بسیاری شدند که مسلما با کمتر شدن شدت تحریم‌ها منافعشان به خطر خواهد افتاد. در حال حاضر اقدامات برخی افراد تندرو و رسانه‌های آنها می‌تواند به تلاش‌هایی برای کمرنگ جلوه دادن روند مثبت کنونی مذاکرات ایران و غرب تعبیر شود. چگونگی پیشبرد مذاکرات، مساله‌ای است که در اختیار دولت است و آشکارا یا پنهان مذاکره کردن نیز منوط به سیاست‌ها و تفاهماتی است که بین دو طرف مذاکره کننده توافق شده است. در کشور ما هم مقاماتی وجود دارند که روند مذاکرات را کنترل می‌کنند. این یک مساله طبیعی است که بعضی از مسئولان چندان موافق در جریان قرار گرفتن تمامی آحاد جامعه و کنشگران در تمام موارد و ریز مذاکرات نباشند چراکه تجربه همین مدت اخیر نشان داده که به طور مثال ممکن است توضیحات وزیر خارجه از روند مذاکرات هسته‌ای، صبح فردایش سر از سرمقاله و تیتر روزنامه‌های خاص تهران درآورد.

چه تضمینی وجود دارد که با انتشار این مطالب محرمانه کشورهای بیگانه از آن سوءاستفاده نکنند؟ بایداین اختیار را برای دو طرف مذاکره قائل باشیم که با توجه به حساسیت مذاکراتشان و ترس از اینکه دست‌های پنهان در جهت برهم زدن روند مذاکرات وارد شوند، تصمیم بگیرند که مذاکرات را به صورت محرمانه ادامه دهند. همه می‌دانند که دولت یازدهم با نظارت دقیق و اطلاع کامل مقام معظم رهبری مذاکرات را انجام می‌دهد. بنابراین امید می‌رود منتقدان دولت و افراطیون با توجه و دقت در این مساله و در نظر گرفتن منافع ملی کشور دست از اقدامات فعلی و رویه‌ای که در پیش گرفته‌اند بردارند و با حمایت از تیم مذاکره‌کننده کشورمان، آنها را با اعتمادبه‌نفس کامل‌تری به مصاف نمایندگان 1+5 بفرستند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
2
0
الان بنرهایی با عنوان که "صداقت آمریکایی" در سطح شهر نصب شده که گویای این مطلب هست!
نظر شما: