تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 29
کد خبر: ۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
تبعات حذف ارز مرجع

کسری ۱۵۰۰ میلیاردی در بخش دارو

عضو سابق هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی معتقد است که با توجه به سیاستهای دولت در خصوص حذف ارز مرجع و افزایش نرخ ارز، این میزان بودجه و اعتبار برای تامین داروهای بیمه شدگان تامین اجتماعی کافی نخواهد بود و حتما دچار کسری خواهد شد.
سیدتقی نوربخش با عنوان این مطلب که بخش درمان سازمان تامین اجتماعی با چالشهایی مواجه است، به مهر گفت: بخشی از این چالشها متاثر از نظام سلامت کشور و بخشی هم ناشی از چالشهایی است که خود سازمان تامین اجتماعی گرفتار آن شده است.
نوربخش ادامه داد: آن بخشی که مربوط به چالشهای نظام سلامت است، هزینه های آن را نباید سازمان تامین اجتماعی بپردازد. زیرا، چنین چالشهایی در حوزه دارو مربوط به نوسانات ناشی از افزایش نرخ ارز و اتخاذ سیاستهای مختلف مثل نظام ارجاع است که تامین اجتماعی دخالتی در آن ندارد و در نتیجه نباید هزینه های آن را بپردازد کند بلکه باید توسط دولت پرداخت شود.
رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با اعلام اینکه در بودجه امسال سازمان تامین اجتماعی، ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای دارو اختصاص یافته است، افزود: پیش بینی می شود که با توجه به افزایش نرخ ارز و همچنین گران شدن قیمت داروها، و از سوی دیگر اضافه شدن تعهدات جدید برای تامین داروهای مورد نیاز بیمه شدگان، رقمی در حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است.
عضو سابق هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه مابه التفاوت این رقم را نمی توان از منابع سازمان پرداخت کرد، اظهارداشت: قطعا، این رقم می بایست از طریق بودجه عمومی کشور تامین شود. زیرا، اگر این اتفاق نیفتد یا منجر به عدم انجام تعهدات سازمان تامین اجتماعی در قبال تامین اقلام دارویی می شود و یا اینکه امکان افزودن داروهای جدید به ویژه داروهای بیماران خاص موفق باشد.
نوربخش به تبعات و آسیبهای ناشی از کسری اعتبار مورد نیاز برای تامین اقلام دارویی اشاره کرد و افزود: کسری اعتبار باعث می شود در پرداخت مطالبات به شبکه دارویی کشور اعم از شرکتهای داروسازی و وارد کنندگان، دچار مشکل شده و در نتیجه این وضعیت موجب کاهش نقدینگی در سیستم دارویی کشور می شود که آسیبهایی در پی دارد.
وی تاکید کرد: به نظر می رسد که سازمان تامین اجتماعی در بحث تامین اعتبار بخش دارو برای سال جاری حداقل ۱۵۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشد.
پيش از اين نيز عضو سابق هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی در آخرین روز کاری هفته گذشته از کاهش اعتبارات منابع در مقایسه با مصارف سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته خبر داد و گفت این وضعیت در سال ۸۴ و به هنگام تحویل سازمان از دولت اصلاحات، در نقطه سر به سر قرار داشت اما حالا منابع این سازمان ۳ هزار میلیارد تومان کمتر از مصارف شده است.
سیدتقی نوربخش اظهارداشت سازمان تامین اجتماعی به عنوان سازمان بیمه ای، یک سری تعهداتی دارد که در کوتاه مدت و بلند مدت می بایست تامین شود.
وی با اشاره به وجود بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مستمری بگیر تامین اجتماعی، گفت این سازمان ۱۲ میلیون بیمه شده اصلی و در مجموع ۳۵ میلیون بیمه شده اصلی و تبعی را تحت پوشش دارد که باید به آنها خدمات ارائه بدهد.
اين در حالي است كه وزیر بهداشت در تشریح آخرین وضعیت کمبودهای دارویی در کشور گفت: تعداد اقلام دارویی که مردم و بیماران برای تهیه آنها دچار محدودیت هستند، کمتر از ۳۰ قلم است.
محمدحسن طریقت منفرد ديروز در حاشیه افتتاح مجتمع نیمه صنعتی صنایع غذایی در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور گفت: برخی داروخانه‌ها به بهانه اینکه داروی ایرانی را ندارند، برای کسب سود بیشتر، داروی خارجی را به بیماران می دهند که این مسئله جای تاسف دارد.
وی با تاکید بر اینکه سیستمهای نظارتی باید دقت بیشتری در این زمینه داشته باشند، افزود: از داروخانه‌ها و داروسازان خواهش می‌کنم با این وضعیت اقتصادی بار اضافی به بیمار تحمیل نکنند. از طرف دیگر ما در سراسر کشور با ۱۰ هزار داروخانه در تماس هستیم که نظارت بر تمام آنها آسان نیست.
طریقت منفرد گفت: به مردم قول می‌دهم اگر چنین تخلفاتی را اطلاع دهند، بلافاصله خسارت آنها را پرداخت کرده و تکلیف داروخانه متخلف را روشن کنیم.
وزیر بهداشت در خصوص آخرین وضعیت کمبودهای دارویی در کشور اظهارداشت: کمبودها در حال برطرف شدن است به طوریکه تعداد داروهایی که دسترسی به آنها محدود است به زیر ۳۰ قلم رسیده است. همچنین با همکاری بانک مرکزی و گمرک و همچنین تامین خط اعتباری ریالی، در نظر داریم به سرعت مواد دارویی مورد نیاز کشور برای حدود یک سال آینده را تامین کنیم.
وی همچنین در پاسخ به سئوالی بر اینکه آیا لازم نیست بیمه درمان زیر نظر وزارت بهداشت قرار گیرد، گفت: نه، بیمه تامین کننده منابع است و وزارت بهداشت فراهم کننده خدمت، بیمه خریدار و وزارت بهداشت فراهم کننده است. هیچ جای دنیا نیز خریدار نمی‌تواند زیر بلیت فروشنده باشد. حتی اگر روزی بخواهد چنین ارتباطی برقرار شود بیمه باید جایگاه خودش را داشته باشد. البته بیمه‌ها در کشور هنوز از جایگاه واقعی برخوردار نشده‌اند. باید اجازه داد تا بیمه‌ ها خود را شکل دهند و در زمینه خرید راهبردی، بسیاری از مشکلات مردم را برطرف کنند و از امانت مردم صیانت کنند.
وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص واریز مابه التفاوت قیمت دارو به حساب بیماران تامین اجتماعی، گفت: ما دوست داشتیم این کار مدتها پیش انجام شود اما در اجرای این موضوع مشکلاتی وجود داشت. یکی از نیازهای ما به این منظور، شماره حساب خانواده‌ها بود. این شماره حسابها در اختیار سازمان هدفمندی قرار داشت که برای ارائه آن مشکلات قانونی داشتند. در مجموع مشکلات با همراهی نهادهای دست اندرکار به حداقل رسیده است.
طریقت منفرد تاکید کرد: مقرر شده که از زمان گران شدن قیمت دارو تا اول مرداد ماه، وزارت بهداشت مابه التفاوت قیمت دارو را به حساب بیماران واریز کند. طی جلسه‌ای که با شورای امنیت ملی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که وزارت بهداشت یارانه دارو را در اختیار بیمه‌ها قرار دهد و مابه التفاوت قیمت دارو از مرداد ماه به بعد را بیمه‌ها به حساب مردم واریز کنند. انتظار ما این است که یارانه دارو به سیستم معمول بیمه‌ها نرود چرا که پرداختهای بیمه‌ها با تاخیرهای طولانی همراه است.
وزیر بهداشت درباره چگونگی پرداخت ما به التفاوت قیمت دارو به سایر بیمه شدگان نیز گفت: اواخر هفته گذشته لیست بیمه شدگان سازمان بیمه خدمات درمانی را گرفتیم البته ممکن است نام برخی افراد داخل این لیستها نباشد پس از اینکه مردم باور کردند که این ما به التفاوت قیمت دارو از سوی وزارت بهداشت پرداخت می‌شود می‌توانند با سامانه ۱۴۹۰ تماس بگیرند و مشخصات خود را اعلام کنند.
وی همچنین به افرادی که از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند، اما لازم است که برای تهیه داروهای گران قیمت به آنها کمک مالی شود، اشاره کرد و گفت: کمک به افرادی که پوشش بیمه‌ای ندارند برای بیمه چیز جدیدی است که طی تفاهمنامه‌ای در نظر داریم این مشکل را حل کنیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: