بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 23
کد خبر: ۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰

بحران بی پایان در چکمه اروپا

اعتراضات ریاضتی در ایتالیا همچنان اوج می‌گیرد. این در حالیست که دولت رم عملا قدرت مقابله با بحران اقتصادی به وجود آمده را از دست داده است. در چنین شرایطی سران اتحادیه اروپا نسبت به آینده سیاسی و اقتصادی رم بسیار نگران هستند.


به گزارش تدبیر24 به نقل از فارس، بحران اقتصادی و سیاسی در ایتالیا به صورت همزمان تشدید شده است. دولت انریکو لتا نخست وزیر ایتالیا صرفا به ابراز تاسف و همدردی با معترضین ادامه می دهد و راهکار مشخصی برای برون رفت از بحران، حتی به صورت کوتاه مدت، ترسیم نمی کند. دولت لتا به تازگی پس از ماهها فعل و انفعالات و سردرگمی های سیاسی در رم بر سرکار آمده است. اختلافات میان لتا و برلوسکنی سبب شد تا تشکیل دولت رم به پروسه ای آزاردهنده و درازمدت تبدیل شود. همزمان با تشدید بحران سیاسی در رم شاهد افزایش نمادهای فقر و بحران اقتصادی در این کشور بودیم. رشد چشمگیر شاخصه های فقر در رم و دیگر شهرهای ایتالیا نشان از بحرانی بی پایان در این کشور داشت. در حال حاضر، تثبیت دولت لتا در ایتالیا با اعتراضات ریاضتی گسترده در این کشور توامان شده است.

ناتوانی دولت ایتالیا در حل بحران های اقتصادی

آنچه مسلم است اینکه دولت ایتالیا قدرت مقابله و ارائه راهکار درازمدت و حتی کوتاه مدت برای غلبه بر بحران مالی در این کشور را ندارد. انریکو لتا از یک سو با افزایش خشم و نارضایتی عمومی و از سوی دیگر با فشار های ناشی از صرفه جویی در بودجه اقتصادی کشورش مواجه است. بحران بدهی های ایتالیا نیز در این میان مزید بر علت شده است تا لتا بیش از هر زمان دیگری میان منگنه قرار گیرد. خروج از این بن بست اقتصادی و سیاسی چندان آسان نخواهد بود. ایتالیا که لقب سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو را یدک می کشد، به یکی از اصلی ترین کانونهای بحران در اروپا تبدیل شده است. نکته بسیار مهم اینکه در صورت ادامه روند موجود، ایتالیا این ظرفیت را دارد که حتی یونان را نیز پشت سر گذاشته و به اصلی ترین کانون بحران تبدیل شود. بحران بدهی های ایتالیا به اندازه ای گسترده است که نه تنها دولت لتا، بلکه هر دولتی که بر کار بیاید نیز عملا قدرت مقابله با آن را ندارد.

بدون شک در صورت تداوم اعتراضات مردمی بر سر برنامه های ریاضتی (که دولت لتا قدرت عقب نشینی از آنها را ندارد) شاهد گره خوردگی بیشتر بحر انهای سیاسی و اقتصادی در رم خواهیم بود. در چنین شرایطی سقوط دولت تازه تاسیس انریکو لتا کاملا متصور خواهد بود و بر سر کار آمدن هر دولتی در ایتالیا، اعم از راستگرا یا چپ گرا تاثیری در حل بحرانهای موجود در این کشور نخواهد داشت. در این خصوص مهم ترین هدف کوتاه مدت لتا مقابله با اعتراضات مردمی در ایتالیاست. در این خصوص نخست وزیر ایتالیا به رویکرد اقناعی اعتقاد دارد. با این وجود افزایش سطح خشونت در میان تظاهرکنندگان برای دولت رم نگران کننده است. همین مسئله احتمال دخالت پلیس در ناآرامی های آتی را بیشتر خواهد کرد.

اعتراضاتی که ادامه دارد

مهم ترین گروهی که علیه سیاستهای ریاضتی دولت ایتالیا دست به اعتراض زده اند جوانان هستند. وضع جوانان ایتالیایی به لحاظ رشد نرخ بیکاری اسفبار است. افزایش بیکاری در میان جوانان ایتالیایی سبب شده است تا خشم آنها نسبت به دولت لتا برانگیخته شود. برانگیختگی چنین خشمی سبب شده است تا دولت نسبت به حضور جمعیت فعال کشور در اعتراضات سراسری احساس خطر کند. اعتراضات در ایتالیا علیه دور تازه اقدامات دولت برای کاهش هزینه های خود ادامه دارد. تظاهرات آرامی که در رم شکل گرفت به خشونت کشیده شد و طی آن هزاران نفر از معترضان با پلیس ضدشورش درگیر شدند. تحلیلگران مسائل ایتالیا معتقدند که این درگیریها طی روزهای آینده می تواند گسترده تر شود. در این صورت شاهد تقابل مستقیم میان پلیس و تظاهرکنندگان و کشیده شدن تظاهرات به لایه های درونی تر جامعه ایتالیا خواهیم بود.

شهروندان ایتالیایی نسبت به هرگونه اقدام موثر دولت خود در مهار بحران اقتصادی ناامید شده اند. از این رو می توان انریکو لتا را نخست وزیری با توان و قابلیتی محدود جهت اثرگذاری بر وضعیت بحران در رم دانست. بسیاری از شهروندان ایتالیایی نیز نسبت به تشدید بحران مالی در آینده نگران هستند. آمار و ارقام موجود در ایتالیا بر نگرانی های لتا افزوده است. بیکاری ۴۰ درصدی جوانان ایتالیایی آماری نیست که به راحتی بتوان آن را نادیده انگاشت. از سوی دیگر، هم اکنون خیابانهای ایتالیا مملو از افرادی است که می خواهند صدای اعتراض خود را به گوش مقامات این کشور برسانند.

لتا فقط همدردی می‌کند!

انریکو لتا در برهه فعلی ترجیح می دهد نسبت به خواسته تظاهرکنندگان و درخواستهای آنها نهایت تواضع ممکن را به خرج دهد و در عین حال بر ناتوانی دولت در خصوص برآورده ساختن این خواسته ها تاکید کند! اما این رویکرد ایجابی لتا نتوانسته است منجر به اقناع شهروندان و بازگرداندن آنها به منازلشان شود. نخست وزیر ایتالیا به هیچ عنوان نمی تواند از طرح های ریاضتی که ریشه در تصمیم گیری جمعی سران اتحادیه اروپا و منطقه یورو دارد عقب نشینی کند. از این رو ادامه طرح های ریاضتی در ایتالیا اجتناب ناپذیر خواهد بود. لتا که دولت وی اخیرا بار دیگر به سیاستهای ریاضتی بیشتر تن داده است، اذعان نموده است که بحران بیکاری جوانان سبب شده است تا آنها آینده ای برای خود در کشورشان متصور نباشند. نخست وزیر ایتالیا در این خصوص می‌گوید:

"بیکاری جوانان یک کابوس برای کشور است زیرا درصد بیکاری میان این قشر حاکی از کشوری بدون آینده است. باید برای حرکت به سوی یک بازار واحد اروپایی اعمال فشار کرد زیرا بازار ملی تنها باعث پیچیده تر شدن توان رقابتی می شود."

به نظر می رسد تنظیم نسبت میان بازار ملی و بازار اروپایی در ایتالیا پروسه ای زمانبر باشد! این در حالیست که معترضیم خشمگین در ایتالیا خواستار ارائه راهکارهای کوتاه مدت و شفاف و ممانعت دولت از ادامه طرح های ریاضتی هستند. این ها خواسته هایی است که انریوکو لتا و همراهانش عملا پاسخی برای آن نخواهند داشت. حتی دیگر احزاب و گروههای ایتالیایی نیز نمی توانند به شهروندان خود وعده ای در این خصوص بدهند. بحران در ایتالیا روز به روز پیچیده تر می شود. این پیچیدگی به صورت ذاتی می تواند مولد بحرانهای تازه تری در ایتالیا داشته باشد. از این رو لتای تازه وارد از الان به "استعفای احتمالی دولت" به عنوان یک گزینه تلخ ولی احتمالی می نگرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: