آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

شینا انصاری - روز جهانی و هفته ملی کودک فرصتی است برای پرداختن به دغدغه‌ها، مشکلات، بحران‌ها، علاقه‌مندی‌ها و حقوق کودکان، این جوانه‌های زندگی و امیدهای آینده. کودکان در نقاط زیادی از دنیا در حالی اولین قربانی سیاست، فقر، خشونت و جنگ هستند
جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

محمدمهدی محمدی-رقابت‌پذیری در سال ۲۰۲۵ تنها یک رتبه‌بندی نیست، بلکه نمایی است از آنچه جهان به سمتش می‌رود: ثبات، شفافیت، و هوشمندی سیاست. کشورمان اگر بخواهد سهمی در آینده اقتصادی جهان داشته باشد، باید نه‌تنها در زمره بازیگران مهم این تغییر جهانی و همکار در سازمان های جدید بین اللملی قرار بگیرد، بلکه باید طراح مسیر خود با پایبندی به موازین و استراتژی های خود باشد. مسیری که از درون طراحی، اصلاح و اجرا می‌شود، نه از بیرون تحمیل.
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ - 2025 November 05
کد خبر: ۶۲۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰

زمزمه‌هاي محبت در گوش دانشگاه

تدبیر24 : روزنامه آفرينش در يادداشتي به قلم زهرا كيان‌بخت در شماره يكشنبه 12 ارديبهشت، نوشت: در هر حرفه‌اي هم آدمهاي تاثيرگذار وجود دارند و هم آدمهاي خنثي.البته منظور از تاثير، تاثير مثبت است نه منفي! اين تاثيرگذاري در هر شغلي هر درجه از اهميت را كه داشته باشد، در كار آموزگاري اهميتش دوچندان مي‌شود.


در ادامه اين يادداشت آمده است: امروز به مناسبت روز گراميداشت مقام استاد، به چند موردي اشاره مي‌كنيم كه مي‌تواند مرز بين اساتيد و آموزگاران موفق و به‌يادماندني را از ديگران متمايز كند. اگر در حرفه آموزگاري و كسوت معلمي مشغول به كاريم، خوب است اين موارد را با خودمان تطبيق دهيم و ببينيم چنددرصد از اين ملاكها را در خودمان سراغ داريم؟‌ آيا آموزگاري براي ما يك كار خسته‌كننده است كه به هر دليلي، آن را انجام مي‌دهيم و يا عشقي است كه هر روز درهاي جديدي را به رويمان باز مي‌كند؟
يك آموزگار و استاد خوب:
- در شغلش احساس تعهد مي‌كند؛ چون مي‌داند شغل او، فراتر از يك حرفه است. مي‌تواند خيلي‌ها را احيا كند، حتي اگر سالها مرده باشند.
-درمقابل مخاطبان و شاگردانش احساس مسئوليت مي‌كند و نسبت به اينكه آنها چه قدر با كيفيت بياموزند، حساس است.
-سعي مي‌كند بهترين روش ها را در امر تدريس به كار ببندد. فقط در انديشه ارائه درس و اتمام مسئوليت خود نيست. بلكه بازخوردي كه از شاگردانش دريافت مي‌كند و ميزان تاثيري كه كلاس بر آنها دارد، برايش مهم است.
-رشد شخصيتي دانشجويان برايش اهميت دارد و براي همين، در كنار آموختن درس به آنها، از اشاره به مسائل انساني هم غافل نيست.
-خودش آيينه تمام‌نماي درس هاي انساني‌اي است كه مي‌دهد و عملا مي‌شود از رفتارش درس انسانيت آموخت.
-جزء يكي از سه نفري است كه هر يك دانشجويان، اگر با مشكلي مواجه شوند، ابتدا مشورت با آنها به ذهنشان خطور مي‌كند.
-از افقي بالاتر به شاگردانش نمي‌نگرد و تواضع، چاشني علمش است.
-از گفتن كلمه نمي‌دانم در برابر شاگردانش نمي‌ترسد.
-يك‌يك دانشجويانش را مي‌شناسد و كلاس، برايش غريبه نيست.
-سختگيري‌هايش به دليل دلسوزي و پيشرفت وضعيت علمي دانشجويان است.
-با جهان شاگردانش بيگانه نيست و با مسائل و مشكلات آنها، از كُره‌اي ديگر نمي‌نگرد.
-دائما در حال بهبود و ارتقاي وضعيت علمي خود است و نمي‌گذارد دچار ركود و سكون شود.
-در «آموختن» و وقت گذاشتن براي پاسخگويي به سوالات دانشجويان، سخاوتمند است و از نظرات وسوالها استقبال مي‌كند.
-ر روز كتاب مي‌خوانَد.
مي‌شود به اين ليست، بي‌نهايت ويژگي‌هاي ديگر هم اضافه كرد و خيلي كوتاه و خلاصه مي‌شود گفت اساتيد موفق، آنهايي هستند كه نه فقط براي يك يا چند ترم، بلكه براي تمام عمر، در ذهن دانشجويان‌شان ماندگار مي‌شوند.
*منبع: روزنامه آفرينش، 12 ارديبهشت 1395
برچسب ها: تدبیر24 روز معلم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: