محمدرضا جعفریجلوه بعد از 4 سال بار دیگر به سینما برگشت اما این بار نه به عنوان «معاون سینمایی» بلکه به عنوان مدیرعامل مهمترین بازوی تولیدی و حمایتی سازمان سینمایی یعنی «بنیاد سینمایی فارابی».
به گزارش
تدبیر24 به نقل از ایسنا، این مدیر فرهنگی که سالها به عنوان رئیس شبکه اول سیما با سینماگران در ارتباط بود و به عنوان داور و یا حامی در بسیاری از جشنوارهها شرکت داشت، در دولت نهم در راس سینمای کشور قرار گرفت و معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد محمد حسین صفارهرندی شد.
برخلاف آنکه تصور می شد، در این دوران سینماگران از سینما فاصله بگیرند اما جعفری جلوه تلاش کرد همه را زیر یک چتر واحد جمع کند و ارتباط خوبی نیز با اصناف در خانه سینما برقرار کرد. شعار و جملهی کلیدی این مدیر فرهنگی،«سینمای ملی» بود.
جعفری جلوه 5 مهرماه سال 88 ساعاتی پس از تحویل پستش به جواد شمقدری به خبرنگار ایسنا گفته بود: «هیچ طرح، نظر و نقشه عقلانی توقفپذیر نیست و بیتردید اقداماتی از این دست که لازمهی کار و راه است امتداد خواهد یافت. این مدت به شکرانه حق، فرصت و زمانی برای درک، شناخت، اقدام و عمل بود که برایم حاصل شد و توفیق خدمت فراهم بود و علیرغم همه مزاحمتها و سختیهای راه، این مسیر را طی چهار سال طی کردیم و از باب آن که هر کسی چند روزی نوبت اوست خوشنودیم از فرصتی که اینگونه دست داد و به فرجام رسید.»
وی میگفت: «هر چند که زمان همیشه برای کارهای سخت کوتاه و کم است، اما باید بدانیم در فرصتهای کم باید کارهای بزرگ کرد و چه بپسندیم یا نپسندیم زمان همیشه کم و کوتاه است. امروز هم، بنده گوی این حرکت امدادی را به معاونت جدید سینمایی آقای شمقدری سپردم و دعاگوی ایشان خواهم بود.»
جعفریجلوه دربارهی بهترین و بدترین روز کاریش در چهارسال حضورش در معاونت سینمایی هم گفته بود: «بهترین روز کاریام امروز بود؛ چرا که تکلیف و امانتی را که به ما سپرده بودند بازپس گرفتند و ما را معاف کردند؛ یعنی به ظاهر این بار امانت از دوش ما برداشته شد. سختترین روز هم همین امروز است چون این دوره از ایام خدمت نیز سپری شده است و برای یک خادم، همیشه پایان فرصتهای خدمت لحظههای دشواری است، لاکن اینها چه سرخوشی و چه دشواری نباید باعث بیقراری انسان شود و نمیشود چراکه خداوند بخشنده و حقشناس یا به زبان قرآن غفور و شکور است.»
او با این اعتقاد که «سینما در عرصهی سختافزاری و نرمافزاری و حوزههای اقتصادی و فرهنگی باید به مراتب بیشتر از این بدرخشد و موفق باشد»، مطرح کرده بود: «میبایست برای به حرکت درآمدن چرخهای دچار رکود و نزول سینما، کارهایی میکردیم که به حد مقدور انجام شد. اقتصاد سینما میبایست جان میگرفت، مخاطب می بایست به سالنهای سینما باز میگشت، سه مولفهی فیلم، مخاطب و سالن میبایست به همدیگر میآمیختند و مکمل هم موجب شکوفایی و رونق فرهنگی و اقتصاد سینما می شدند که به قدر مقدور اینها انجام شد.
با بازسازی سالنهای سینما و احداث سالنهای جدید، اطلاعرسانی بهتر، اجرای طرح حمایتی اکران، اکران همزمان، امنیت بخشی به فضای نمایش خانگی و همینطور تولید آثار اخلاقیتر، خانواده گراتر و سالمتر، مخاطبان به مراتب بیشتر از آغاز دورهی چهارساله به سینماها آمدهاند و میآیند. بازگشت سرمایه به سینما انگیزهی تولید را افزایش داده و خواهد داد.
اقدامات منتهی به فیلم خوب، به سالن خوب و به اکران خوب تا به امروز صورت گرفت و ناگزیر باید امتداد پیدا کند و هر کسی با هر سلیقهای که به این صحنه میآید این کارهای عقلانی را میبایست دنبال کند و انشاالله دنبال خواهد کرد.»
وی همچنین درباره مسؤولیت آیندهاش با بیان این که «به حمدالله عرصههای خدمت فراوان است و ما نیز همواره آماده خدمت» به ایسنا گفته بود: «فعلا به خانه بازمیگردم. فکر میکنم مسؤولیت پدری و همسری و ایفای نقش در خانواده مسؤولیت کمی نباشد؛ چیزی که در کنار خدمت هرگز نباید از آن غفلت کرد.»
اما بار دیگر با حکم اخیر حجتالله ایوبی، فرصت برای محمدرضا جعفری جلوه فراهم شده و باید دید حضور این مدیر باسابقه در بنیاد سینمایی فارابی که در زمان حضور او در راس سینمای کشور، این مسوولیت برعهده علیرضا رضا داد و مجید شاه حسینی بود، چه تاثیرات بر سینمای کشور خواهد گذاشت.
به گزارش ایسنا، مهندس محمدرضا جعفری جلوه متولد 1338 در تهران و فارغ التحصیل مهندسی شیمی است.در کارنامه حرفهای وی ، مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو ،رئیس شبکه سراسری صدا، ،مدیر شبکه های دو،چهار و یک سیما،معاون سینمایی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ،مشاور رئیس سازمان صدا و سیما و .... دیده میشود.