بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۶۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
غلامرضا تاجگردون نماینده مجلس نهم

آنچه ضعف دولت بود

باید اذعان داشت که رئیس‌جمهور محترم باید نسبت به تعداد مخالفانش در مجلس توجه بیشتری داشته باشد و بداند تا زمانی که مجلس با ترکیب فعلی فعال است، احتمال بروز چنین اتفاقاتی در آینده بعید نیست . . .

تدبیر24 : در ایامی که بحث رای اعتماد به وزرا در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داشت، مباحث زیادی در اینباره میان نمایندگان رد و بدل می‌شد و هر یک از آنها به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود می‌پرداختند. از جمله مباحثی که مطرح می‌شد در مورد صالحی امیری، وزیر پیشنهادی ورزش وجوانان بود که برخی نمایندگان موضوعاتی را درباره وی مطرح می‌کردند. به‌طور طبیعی در همین ایام دولت باید با توجه به موضوعاتی که از سوی نمایندگان مطرح می‌شد به ابهام‌زدایی درمورد گزینه‌های پیشنهادی خود می‌پرداخت و اذهان را آماده پذیرش آنها می‌کرد اما نتیجه جلسه روز گذشته مجلس نشان داد که دولت و بخصوص جناب آقای صالحی‌امیری نتوانستند این ابهامات را برطرف کنند.

 آنچه در جلسه علنی مجلس هویدا و مشخص شد، این موضوع بود که مجلس معمولا در ابهام رای نمی‌دهد. در موضوعاتی که مجلس نهم نیز به گزینه‌های پیشنهادی رای داد هم این حقیقت آشکار شد که آنها به امور شفاف رای می‌دهند نه موضوعات ابهام‌آلود. باید توجه داشت بخشی از نمایندگان مجلس به‌طور کامل به بخشی از وزرای پیشنهادی معرفی شده به مجلس حتی درصورت داشتن برنامه رای نمی‌دادند چراکه نشان داده‌اند مخالف دولت آقای روحانی هستند و این مخالفت در آرایشان مشهود است. آنچه مسلم است اینکه دولت باید فکری برای آرای لازم از سوی نمایندگان مجلس می‌کرد و نمی‌گذاشت این آرا تحت تاثیر ابهامات مطرح شده در مجلس از دست برود. آنچه تاکنون دیده شده بیانگر این مساله است که حدود 80نفر از نمایندگان همواره و به‌طور ثابت به دولت آقای روحانی رای منفی می‌دهند. اگر نگاهی به رای آقای فانی شود، واضح خواهد بود که حدود 80نفر از نمایندگان مجلس به ایشان هم رای ندادند، این قضیه در دور قبل معرفی وزرا به مجلس هم به طور مرتب تکرار شده است.

آقای فانی کسی نبود که رای نداشته باشد، انسان بی‌حاشیه و با تجربه‌ای محسوب می‌شود و هیچ بحثی درمورد وی یا برنامه‌هایشان در مجلس وجود نداشت اما همگان شاهد بودند که این 80 نفر از نمایندگان به وی رای عدم اعتماد دادند. همچنین زمانی که ابهامی در مجلس مطرح می‌شود، این تعداد آرای منفی بیشتر می‌شود. درمورد آقای صالحی امیری هم قضیه بدین ترتیب بود که علاوه بر 80مخالف همیشگی وزرای پیشنهادی آقای روحانی به‌مجلس، به‌دلیل وجود ابهامی که در مورد آقای صالحی امیری وجود داشت حدود 25 یا 26 نفر از نمایندگان دیگر نیز به این مخالفین همیشگی اضافه شدند بنابراین آنچه در پایان نتیجه می‌شود رای نیاوردن آقای صالحی امیری است.

باید اذعان داشت که رئیس‌جمهور محترم باید نسبت به تعداد مخالفانش در مجلس توجه بیشتری داشته باشد و بداند تا زمانی که مجلس با ترکیب فعلی فعال است، احتمال بروز چنین اتفاقاتی در آینده بعید نیست. آنچه به نظر می‌رسد این است که دولت آقای روحانی باید با بدنه مجلس ارتباط بیشتری داشته باشد و اینکه دکتر روحانی بخواهد در سطوح بالا با مجلس مذاکره کند، نتیجه‌اش همان خواهد شد که در روز یکشنبه همگان مشاهده کردند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: