تدبیر24 :صنعت لوازم آرایشی به لحاظ تقاضا برای کالاهای این صنعت و ویژگی های جمعیتی کشور، صنعتی با اهمیت و به عنوان فرصت مناسب برای سرمایه گذاری محسوب می شود. با این وجود به نظر می رسد نبود تولیدات داخلی و واردات بدون کیفیت این کالاها سبب شده هم منابع ارزی با کارایی مناسب استفاده نشود و هم مصرف کنندگان درمعرض آسیب های بهداشتی و سلامت قرار گیرند.
به گفته وی” دراین بررسی هزینه های ماهانه کالاهای منتخب آرایشی زنانه شامل هزینه اصلاح صورت، هزینه کوتاه کردن موی سر، خدمات سالن آرایش، سنجاق مو، فرم دهنده، انواع لوازم آرایشی، کرم دست وصورت، رنگ مو، انواع اسپری، لوسیون ها از خانوار پرسش شده است و به ویژگی های زنان پانزده ساله به بالا خانوار که این کالاها را مصرف کردهاند، پرداخته شده است”.
هزینه های آرایش زنان بیشتر شده اشت؟
پیمان درباره نتایج این تحقیق می گوید:” ما به دنبال آن بودیم که آیا نسبت به پنج سال پیش هزینه آرایش زنان شهری بیشتر شده است؟ و مشخص شد در سال۱۳۸۹، متوسط هزینه در کالاهای آرایشی ذکر شده هر زن ۱۵ساله به بالا خانوار شهری، ۴۶۶۰۲ ریال بوده است که این رقم درسال ۱۳۹۳ به ۱۰۸۸۷۴ ریال افزایش یافته است. همچنین نسبت این هزینه به هزینه سرانه کل هر فرد خانوار از ۸/۱ درصد درسال۱۳۸۹ به میزان ۲/۲ درصد درسال۱۳۹۳ افزایش یافته است”.
زنان شاغل و تحصیلکرده بیشتر خرج آرایش می کنند
به گفته این کارشناس ارشد آمار نتایج این تحقیق نشان می دهد” این هزینه برای زنان پانزده ساله به بالای شاغل درسال ۱۳۹۳ حدود ۵۳ درصد بیشتر نسبت به زنان غیر شاغل بوده است و زنان پانزده ساله و بیشترِ دارای مدرک لیسانس به بالا، ۵۷ درصد بیشتر از زنانی که دارای چنین مدرکی نبوده اند هزینه کالاهای آرایشی منتخب را پرداخت کرده اند. زنان متاهل، ۴۹ درصد نسبت به زنان هرگز ازدواج نکرده و ۹۹ درصد نسبت به زنان بیوه، بیشتر این نوع هزینه را در سال ۱۳۹۳داشته اند”.
زنان در کدام سن بیشتر برای آرایش هزینه می کنند؟
پیمان می افزاید:” بیشترین نسبت هزینه کالاهای آرایشی منتخب هر زن پانزده ساله و بیشتر به هزینه کل هرعضو خانوار درسال درسنین ۱۵تا ۱۸ سال به میزان ۵ درصد وکمترین نسبت دراین سال درسنین ۲۹ به بالا با نسبت ۲ درصد بوده است. از نظر مبلغ مطلق، سنین نوزده تا بیست وچهار سال، بیشترین هزینه را با مبلغ چهارده هزار و پانصد تومان ماهانه برای این کالاهای منتخب آرایشی نسبت به سنین دیگر داشته اند”.
این تحقیق نشان می دهد” هزینه سرانه کالاهای آرایشی منتخب زنان پانزده ساله وبیشتر در بالاترین گروه درآمدی (دهک دهم)، هفت برابر زنان پایین ترین گروه درآمدی (دهک اول) درسال ۱۳۹۳ بوده است. ۱۶ درصد زنان پانزده سال و بیشتر بالاترین گروه درآمدی(دهک دهم) شاغل بوده اند و ۳۱ درصد آنان مدرک لیسانس و به بالا، داشته اند و ۱۷ درصد آنها هرگز ازدواج نکرده و ۱۷ درصد نیز بیوه بوده اند. زنان پانزده سال و به بالا، درپایین ترین گروه درآمدی ۶ درصد دارای مدرک لیسانس به بالا، ۵ درصد شاغل، ۲۹ درصد هرگز ازدواج نکرده و ۵ /۱۰ درصد بیوه بوده اند.
پیمان می دهد:” از نظر ارقام مطلق،استان های کهگیلویه وبویر احمد، البرز، خراسان جنوبی، مازندران و ایلام، استان هایی بوده اند که زنان پانزده ساله و بیشترآنها، بیشترین هزینه ماهانه کالاهای آرایشی منتخب را دراین تحقیق داشته اند. به طوری که هر زن پانزده ساله وبیشتر استان البرز، با هزینه ۲۱ هزارتومان درماه نسبت به هر زن پانزده ساله و بیشتر استان قم با مبلغ ۳۵۰۰ تومان درماه حدودا ۶ برابر برای کالاهای منتخب آرایشی درسال ۱۳۹۳ هزینه کرده است. همچنین کمترین هزینه را زنان پانزده ساله وبیشتر استان های قم، گلستان، کرمان، یزد، گیلان برای این کالاها پرداخت کرده اند.
بیشترین هزینه کالاهای منتخب آرایشی برای هرزن پانزده ساله و بیشتر خانوار نسبت به هزینه ماهانه کل هر عضو خانوار درسال ۱۳۹۳ دراستان های کهگیلویه و بویر احمد، خراسان جنوبی، البرز، ایلام وکمترین استان های دراین نسبتِ هزینه، این نسبت درسنین ۱۵ تا ۲۴ ساله در استان های مرکزی سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و البرز بیشترین بوده است به طوری که در استان مرکزی این هزینه برای هر زن درسن ۱۵ تا ۲۴ ساله با هزینه ۳۴ هزارتومان ماهانه۲٫۵ برابر کل هزینه آرایش هر زن خانوار این استان بوده است”.