تدبیر24 :کمیسیون انرژی تحت هدایت خادمی، می تواند تعامل و نظارت را با دو مکانیزم «پلیس گشت و آژیر اتش نشانی» مورد پیگیری قرا بگیرد.سابقه و کارآمدی مهندس خادمی، نوید بخش یک خانه تکانی اساسی در کمیسیون انرژی مجلس دهم است، کمیسیونی که سیاستگذاری آن می تواند با توجه به نقش نفت در اقتصاد و امنیت ملی کشور در پسابرجام، تاثیر بی بدیلی داشته باشد.
به گزارش نفت ما ،از بدو شکل گیری جمهوری اسلامی ایران، می توان دوره های تاریخی را مشخص کرد که قوه مجریه از فرصت های بیش تری برای یکه تازی در حیطه سیاستگذاری برخوردار بوده است. در عین حال می توان مقاطعی را برجسته کرد که مجلس شورای اسلامی تعیین کننده بوده است. البته این بدان معنا است که هر دو قوه از اهمیت برخوردار بوده اند و ترسیم تاریخی نمی تواند معیار مناسبی برای تعیین میزان و گستردگی نفوذ باشد. با توجه به این واقعیت است که براساس نوع سیاست، به طور مطلوب تری می توان به تعیین درجه اهمیت و تأثیرگذاری یکی از دو قوه پرداخت. با توجه به سه حوزه سیاستگذاری بحرانی، ساختاری و راهبردی، میزان نفوذ در شکل دادن به سیاست قابل ترسیم می باشد. در این چارچوب به این نتیجه می رسیم که در هر سه حیطه، هر دو قوه حضور دارند اما میزان تأثیرگذاری آنها متفاوت و متمایز است. در زمینه هایی که ضرورت تصمیم گیری فوری و آنی مطرح است و منافع کشور در خطر است، قاعدتاً با توجه نقش بی بدیل مقام معظم رهبری، نقش قوه مجریه واضح تر و مشخص تر است. در زمینه های تخصیص منابع و به عبارتی تأمین بودجه، این مجلس شورای اسلامی است که نقش کلیدی را بازی می کند. در حوزه تعیین اهداف و تاکتیک ها، تمایز بین دو قوه به وضوح دو حیطه قبلی نیست هر چند که نقش رئیس جمهور در بستر همکاری با مجلس شورای اسلامی اهمیت دارتر است. اما پرواضح است که هر دو قوه برای تعیین اهداف و تاکتیکها به شدت نیازمند یکدیگر هستند. صحبت از اینکه نقش کدامیک بیشتر یا کمتر است نیست بلکه باید به نوع سیاست توجه کرد و هردو با هم افزایی دارند.
مجلس شورای اسلامی و کمیسیونهای تخصصی با در اختیار داشتن مکانیزم حق قانونی عملکرد نظارتی می تواند به دو مکانیزم «پلیس گشت» و «آژیر آتش نشانی»، دولت را تحت تاثیر گذاشته و کنترل و تعدیل بکند. پلیس گشت، نظارت بر اقدامات قوه مجریه است و از طریق کمیسیونهای تخصصی و کمیته های فرعی انجام می شود و اقدامی پیشگیرانه است.
همچنین مکانیزم آژیر آتش نشانی به دنبال اقداماتی که قوه مجریه انجام می دهد خواهان پاسخگویی در قبال اقداماتش است و دولت در شرایط بحرانی در سیاستهای خود تعدیل ایجاد می کند چرا که باید به پیامدهای عدم رضایت و اقناع مجلس به عنوان نمایندگان مردم بیندیشد. در واقع، این مدل فرآیندی واکنشی است.
بدیهی است نقش کمیسیون انرژی در کنار کمیسیون اصل 90 می تواند فعالتر کردن نقش نظارتی مجلس را در پی داشته باشد. متقابلا معاونت امور حقوقی و مجلس وزارت نفت نیز با توجه به مسوولیتهای محوله می تواند تعامل خود را با کمیسیون انرژی مجلس دهم بیشتر کند. مهمترین وظایف مسوولیتهای معاونت امور حقوقی و مجلس وزارت نفت عبارتند از:
1. رسیدگی به درخواستها و مکاتبات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، کمیسیون های تخصصی و سایر کمیسیون ها و به خصوص کمیسیون اصل 90 قانون اساسی .
2. بررسی طرح ها و لوایح مرتبط با حوزه کاری وزارت نفت و مسائل حقوقی به منظور انطباق آنها با عملیات صنعت نفت و سایر طرح ها و لوایح ارجاعی از طرف دولت و اظهار نظر درباره آنها.
3. بررسی و تهیه تمهیدات لازم در راستای پاسخگویی به استیضاح، تحقیق و تفحص، سئوالات، تذکرات و نطق میان دستور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
4. هماهنگی، تنظیم روابط و تحلیل اخبار و اطلاعات مربوط به تعامل میان صنعت نفت با مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها و دستگاهها .
5. هماهنگی و نظارت بر امور حقوقی شرکتهای تابعه به منظور انطباق عملکرد آنها با قوانین و مقررات موجود .
6. بررسی و اظهار نظر در خصوص قراردادهای مهم داخلی و بین المللی و دعاوی و بین المللی با هماهنگی سایر معاونت ها، مدیریت ها و شرکتهای تابعه و حل و فصل مسائل و اختلافات ناشی از قراردادها .
7. بررسی و اظهار نظر در خصوص قوانین داخلی به منظور تشخیص نکات مثبت و منفی قوانین و مقررات حاکم بر عملیات صنعت نفت .
8. شرکت در همایش ها، مجامع و کنفرانس های داخلی و بین المللی در ارتباط با امور حقوقی و قراردادهای داخلی و بین المللی .
9. تحقیق و بررسی جامع در مورد جنبه های مختلف حقوقی مربوط به کلیه تصمیمات و اقدامات وزارت نفت و شرکتهای تابعه با درنظر گرفتن قوانین و مقررات موضوعه .
10. بررسی رویدادها و تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به منظور ارائه راهکارهای مناسب
11. همکاری، مطالعه، بررسی و در صورت لزوم تهیه پیشنهادهای مربوط به سیاست های کلی صنعت نفت .
12. هماهنگی و برنامه ریزی جهت سفرهای نمایندگان مجلس و کمیسیون های تخصصی مجلس به منظور بازدید از تاسیسات صنعت نفت و سفرهای خارجی .
13. هماهنگی و برنامه ریزی جهت ملاقات نمایندگان مجلس با وزیر نفت، معاونان و مدیریت های مختلف در صنعت نفت .
14. شرکت در جلسات مختلفی که از طریق کمیسیون های مختلف مجلس صورت می گیرد به همراه وزیر محترم و مدیران و کارشناسان مربوطه جهت اظهارنظر درموارد مرتبط با وزارت نفت و شرکت های تابعه
هدایت الله خادمی و کارآمدی کمیسیون انرژی مجلس دهم
هدایت الله خادمی در سال ۱۳۳۸ در ایذه خوزستان به دنیا آمد. وی فارغ التحصیل مهندسی مکانیک سیالات در مقطع کارشناسی ارشد بوده و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی MBA از دانشگاه ورربورگ آلمان می باشد. هدایت الله خادمی افتخار جانبازی و آزادگی را نیز در کارنامه خود دارد.
سمتهای مدیریتی خادمی عبارتند از:
۱- مدیر عامل اسبق شرکت حفاری شمال
۲- مدیر انجمن بین المللی صنعت حفاری نفت و گاز خاورمیانه
سوابق حضور در صنعت نفت و حفاری به مدت ۲۶ سال به شرح زیر:
۱- کارشناس ارشد تعمیرات
۲- رئیس تعمیرات اتفاقی و دوره ایشرکت ملی حفاری ایران
۳- رئیس اداره کل تعمیرات شرکت ملی حفاری ایران
۴- رئیس اداره مهندسی و برنامه ریزی شرکت ملی حفاری ایران
۵- معاون مدیر امور مهندسی شرکت ملی حفاری ایران
۶- عضو اصلی کمیسیون معاملات شرکت ملی حفاری ایران
۷- رئیس کمیته فنی و بررسی بودجه شرکت ملی حفاری ایران
۸- مدیر امور مهندسی شرکت ملی حفاری ایران و عضو اصلی هیات مدیره
۹- معاون مدیر عامل و عضو اصلی هیات مدیره شرکت ملی حفاری ایران
۱۰- عضو اصلی هیات مدیره شرکت ملی حفاری ایران از سال ۷۹ تا ۱۳۹۲
۱۱- مدیر عامل شرکت حفاری شمال
سوابق خارج از صنعت نفت:
۱- ۳ سال در گروه ملی صنعت فولاد ایران (مدیریت لوله سازی) ۲- مسئول تولید لوله برای ساخت خمپاره در سال ۱۳۶۴ الی ۱۳۶۷ در وزارت سپاه و دفاع ۳- عضو انجمن اسلامی شبه قاره هند.
دوره های آموزشی که مهندس خادمی گذرانده اند عبارتند از:
۱- آشنایی با دستگاه دینامومتر در آلمان ۲- آشنایی با طراحی و مهندسی چاههای نفت وگاز ۳- آشنایی با سیستم های رباتیک، 4- آشنایی با مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی ۵- آشنایی با امور بازاریابی و همکاری های بین المللی ۶- آموزش روشهای استاندارد سازی و ایزوله۷- آشنایی با کلیه سیستم های مکانیکی از جمله دیزل ژنراتور،پمپ ها ،کمپرسورهاو….۸- دوره مدیریت سازمانی۹- دوره ساختار و مدیریت بنگاه های بزرگ ۱۰- دوره مدیریت و رفاه کارگری و..
مهندس خادمی دارای تالیفات علمی و همچنین تدریس در حوزه نفت، حفاری و همچنین تجهیزات نفتی می باشد.
از افتخارات مهندس خادمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مدیر نمونه نفت در سال۱۳۸۴ و دریافت لوح تقدیر از ریاست محترم جمهوری و وزیر محترم نفت ۲- منتخب برترین فعالان سیاسی کشوردر سال ۱۳۹۰ و دعوت شده از سوی مقام مغظم رهبری به همین مناسبت در ماه مبارک رمضان ۳- دریافت لوح تقدیر به عنوان مدیر نمونه از ریاست محترم جمهوری درسال ۱۳۹۰ ۴- دریافت لوح تقدیر از مقام عالی وزارت به مناسبت کشف نفت در دریای خزر و..
هدایت الله خادمی، تنها نامزد نفتی مجلس شورای اسلامی توانست در دور دوم انتخابات، از حوزه ایذه و باغملک را هی بهارستان شود. خادمی معاون سابق شرکت ملی حفاری ایران و مدیرعامل سابق شرکت حفاری شمال است که کارنامه درخشانی از خود به همراه دارد. کسانی که با وی از نزدیک کار کرده اند، ایشان را فردی شجاع، سالم، کاردان، مدبر و اهل تعامل معرفی کرده اند.
برنامه های کارآمد هدایت اله خادمی باعث وجه تمایز ایشان با دیگر نمایندگان شده است و می تواند و را به ریاست کمیسیون انرژی برساند. نخست اینکه وی تنها نامزد انتخابات مجلس دهم بودند که بحث توسعه پایدار و محیط زیست را در برنامه های انتخاباتی خود مطرح کردند. خادمی در کارزار تبلیغاتی خود گفته بود :" اگر با رای مردم شهرها و روستاهای منطقه ایذه و باغملک راهی بهارستان شوم موضوع توسعه پایدار این منطقه و ایجاد شغل در اولویت نخست برنامه ها و فعالیت هایم خواهد بود." همچنین در مورد بحران گردو غبار خوزستان اظهار داشته بود: "برای مقابله با گرد و غبار و یا انتقال ندادن آب کارون، نه تنها هیچ کدام از نمایندگان بلکه هیچ مسوولی کاری انجام نداد." طرح این موضوعات از سوی خادمی، بیانگر آگاهی ایشان از مسایل روز کشور و جهان می باشد آنهم در حالی که توسعه پایدار مهمترین دستور کار جهانی سازمان ملل متحد در قرن بیست و یکم می باشد.
موضوع دیگر پیشنهاد بدیع خط لوله صادراتی گاز پارس – شنگن است. خادمی معتقد است که مزیت و استعداد مهمی که در توسعه روابط تجاری ایران و اروپا نهفته است درست در همین بخش خودنمایی می کند، بخش قابل توجهی از نیاز انرژی اروپا می تواند از مبداء ایران و از مسیری قفقاز منتقل شود. اعلام آمادگی گرجستان و حتی اوکراین برای یوستن به این پروژه می تواند توسط مسوولین امر مورد پیگیری قرار بگیرد.
منتخب مردم ایذه و باغملک در مورد اقتصاد مقاومتی معتقد است که راهبرد حیاتی برای ایران اقتصاد مقاومتی است و مصرف بهینه بهترین راهکار برای مقاوم سازی اقتصاد است.به نظر وی، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا با مصرف بهینه و همچنین توجه به تولید داخلی با هدف نهایی صادرات توانسته اند اکنون بازارهای جهانی را به دست بگیرند. مهدس خادمی زمانی که مدیر شرکت حفاری شمال بود، با توجه به تجربه وفق حفاری و استخراج نفت و گاز در ابهای ترکمنستان در دریای خزر، به دنبال توسعه شرکت و حضور شرکت حفاری شمال با پرچم ایران در آبهای دریای مدیترانه بوده در قبرس بود که به نوعی عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی و صدور دانش فنی و مهندسی ایرانی می باشد.
مهندس هدایت الله خادمی در کوران تحریم ها توانست با استعداد و نبوغ ذاتی خود بعد از 29 سال چندین دکل حفاری دریایی را با اسکورت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی وارد کشور کرده و با استفاده از دانش مهندسان جوان بومی پروژه حفاری در آبهای عمیق دریای خزر را اجرایی کند.
جدای از موارد فوق، اهتمام اقای خادمی به استفاده از گزارشات تخصصی موسسات پژوهشی و رسانه های مستقل، می تواند زمینه را برای سیاستگذاری عینی و واقعی با نگاه منافع ملی فراهم بیاورد امری که در میان کمیسیونهای مختلف مجلس چندان متداول نیست.
نظر به اینکه منتخب مردم ایذه و باغملک در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، برنامه اصلی اش در بهارستان را مبتنی بر تعامل٬ پیگیری منافع ملی و پیشرفت و توسعه کشور و حوزه انتخابیه خود اعلام کرده است به دنبال تعامل و نظارت برای ارتقای منافع ملی کشور است که می تواند با دو مکانیزم مورد اشاره در سطور بالا یعنی «پلیس گشت و آژیر اتش نشانی» مورد پیگیری قرا بگیرد.
بی شک ریاست کمیسیون انرژی مجلس دهم، نیاز به شخصیتی کارآمد، متخصص، دارای غیرت و عرق ملی و اهل تعامل با دولت و رسانه ها دارد تا به نحو مطلوب وظایف قانونی خود را انجام دهد و باعث پیشبرد منافع ملی کشور شود. همچنین پیگیری و اجرای رویکرد اقتصاد مقامتی در طرحها، لوایح و مصوبات کمیسیون و مجلس باید لحاظ گردد و اعضای کمیسیون باید شناخت جامع و مانعی از این موضوع داشته باشند. سابقه و کارآمدی مهندس خادمی، نوید بخش یک خانه تکانی اساسی در کمیسیون انرژی مجلس دهم است، کمیسیونی که سیاستگذاری آن می تواند با توجه به نقش نفت در اقتصاد و امنیت ملی کشور در پسابرجام، تاثیر بی بدیلی داشته باشد.