ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 22
کد خبر: ۶۵۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸

نزد رهبری بروید و آنجا با یکدیگر عقد اخوت ببندید

دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب اگر در برخورد با یکدیگر ماهرانه و با اخوت عمل کنند بقیه امور نیز حل خواهند شد.
تدبیر24 :آیت‌الله محی‎الدین حائری‌ شیرازی در جمع اعضای دستگاه تعلیم و تربیت استان گفت: دانشگاه‌های ما اگر بتوانند علوم انسانی اسلامی را تدریس کنند؛ تمامی مشکلات جامعه ما نیز حل خواهند شد؛ اما اگر نتوانند این کرسی را پهن کنند، فتوحاتی که کرده‌ایم نیز بدون ثمره خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه تعریف غرب از انسان با تعریف اسلام متفاوت است، خاطرنشان کرد: به همین جهت است که ما برای خود علوم انسانی اسلامی را داریم.

حائری شیرازی با مثال قرار دادن سخنی از "مهدی عراقی" که در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب‌اسلامی برای پیروزی این دین در تلاش بود، اظهار کرد: ایشان شخصیتی بودند که نه مدرک دانشگاهی داشته و نه مدرک حوزوی؛ اما با یک تعریف کامل توانست جواب قانع کننده‌ای در مقابل دادستان که حکم اعدام وی را صادر کرده بود، بدهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه غرب از انسان و فلسفه‌ وجودی او هیچ نمی‌داند، تشریح کرد: غرب به دستگاه شناختی انسان مانند یک رفلکس نگاه می‌کند، و به همین دلیل است که اقتصاد را اصل زندگی قرار داده‌اند؛ از این‌رو آیا کسی که چیزی در مورد وجود انسان نمی‎داند چگونه می‌خواهد در مورد او قضاوت کرده و راه و روش زندگی او را تعیین کنند.

حائری شیرازی اظهار کرد: بر خلاف غرب، دین اسلام به انسان‌شناسی حقیقی دسترسی داشته و بر این اساس است که باید در دستگاه تعلیم و تربیت ما نیز کتاب تربیتی بر اساس علوم انسانی اسلامی داشته باشیم.

وی با اشاره به برخی از افراد که شرک و کفران خود را همتراز با تقدیر الهی می‎بینند، تصریح کرد: انسان آزاد خلق شده است و لازمه‌ آزادی نیز اختلاف بوده و همچنین این اختلاف بین انسان‌ها بهترین سند برای نشان دادن آزادی انسان است؛ چرا که اگر تقدیر الهی در میان بود عده‌ای کافر و عده‌ای خداپرست نمی‎شدند.

وی بیان کرد: ما باید مدیریت اسلامی را از خانه شروع کرده و از همان ابتدا باید کودک در خانه طعم آزادی، کرامت انسانی، احترام و عشق را تجربه کند؛ چرا که در این صورت است که کودک در مدرسه نیز تربیت‌پذیر بوده و بهتر می‌تواند در مقابل مربی خود رفتار کند.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد می‌گویند که اگر در دین اسلام آزادی است، چرا مرتد را اعدام می‌کنند، افزود: در دنیای امروز بسیاری از افراد وجود دارند که به خدا ایمان نداشته و چیزی هم نمی‌گویند اما کسی که در ملاء عام نسبت به کافر بودن خود اعتراف کند، این فرد اعلان جنگ کرده و جواب ضربه‌ای را که به دین زده است را نیز خواهد دید؛ این موضوع کاملا طبیعی بوده و اجبار محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به جریان احزاب مختلف در کشور و بخصوص حزب اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی، تصریح کرد: مثال این دو گروه همانند دو عدد چاقویی است که تیز نبوده و اگر توسط فرد ماهر با هم اصطکاک داده شوند تیز می‌شوند و اگر توسط فرد ناشی این عمل انجام شود چاقوها کندتر می‌شوند؛ از این‌رو در این جریانات نیز اگر این دو گروه در برخورد با یکدیگر ماهرانه و با اخوت عمل کنند بقیه امور نیز حل خواهند شد.

حائری‌شیرازی گفت: بنده در زمانی به آقای حدادعادل گفتم که شما که نظرتان بر این است که آقای عارف ملتزم به ولایت‌فقیه بوده، پس دست ایشان را گرفته و نزد رهبری بروید و در آنجا با یکدیگر عقد اخوت ببندید و بگویید که پای شما ایستاده‌ایم و رسانه‌ها نیز این موضوع را پوشش دهند؛ چرا که در برخی از موارد بین طرفداران این دو حزب اختلافات و درگیری‌هایی پیش می‎آید که به صلاح جامعه نیست.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: