آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

شینا انصاری - روز جهانی و هفته ملی کودک فرصتی است برای پرداختن به دغدغه‌ها، مشکلات، بحران‌ها، علاقه‌مندی‌ها و حقوق کودکان، این جوانه‌های زندگی و امیدهای آینده. کودکان در نقاط زیادی از دنیا در حالی اولین قربانی سیاست، فقر، خشونت و جنگ هستند
جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

محمدمهدی محمدی-رقابت‌پذیری در سال ۲۰۲۵ تنها یک رتبه‌بندی نیست، بلکه نمایی است از آنچه جهان به سمتش می‌رود: ثبات، شفافیت، و هوشمندی سیاست. کشورمان اگر بخواهد سهمی در آینده اقتصادی جهان داشته باشد، باید نه‌تنها در زمره بازیگران مهم این تغییر جهانی و همکار در سازمان های جدید بین اللملی قرار بگیرد، بلکه باید طراح مسیر خود با پایبندی به موازین و استراتژی های خود باشد. مسیری که از درون طراحی، اصلاح و اجرا می‌شود، نه از بیرون تحمیل.
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ - 2025 November 05
کد خبر: ۶۶۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷

رجبی‌دوانی: چادر متعلق به ایرانیان است نه اعراب

تدبیر24پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: چادر و پوششی که تمام بدن را در برمی‌گیرد، برای فرهنگ ایرانی است و تعلقی به اسلام ندارد.

به گزارش انتخاب ، محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به تاریخچه حجاب در ایران اظهار داشت: از دوران هخامنشیان و زمانی که تمدن وارد ایران شد، ایرانیان حجاب را در فرهنگ خود داشتند. این حجاب فقط مخصوص بانوان نبود، بلکه مردان هم پوشیدگی را جزء آداب خود می دانستند.
 
وی ادامه داد: حجاب مردان به شکلی بود که حتی آنان از اینکه دستانشان نمایان شود امتناع می‌کردند، چه برسد به اینکه بانوان آنها در معرض دید همگان باشند.
 
این کارشناس تاریخ اسلام درباره تاریخچه چادر در ایران اظهار کرد: چادر از زمان ساسانیان در ایران ظهور کرد، در آن دوران مردانِ اعیان و اشراف و بزرگان به دلیل غیرتی که به ناموسشان داشتند، نمی خواستند چشم طبقات پایین جامعه به زنانشان بیفتد. درحقیقت چادر و پوششی که تمام بدن را در برمی‌گیرد، برای فرهنگ ایرانی است و تعلقی به اسلام ندارد.
 
وی افزود: در دوره ظهور اسلام مخاطبان اولیه این دین الهی اعراب بودند و به دلیل اینکه آنان آمادگی حجاب را نداشتند، خداوند حجاب را واجب نکرده بود. تا اینکه حادثه‌ای در آغاز حکومت پیامبر(ص) رخ داد و امنیت یک بانوی مسلمان جوان به خطر افتاد، در این زمان آیه حجاب نازل شد که در آن حدود پوشش مشخص شده بود و لباس زنان، همانند لباس مردان بود.
 
رجبی دوانی خاطرنشان کرد: پس از ورود مسلمانان به ایران، عرب‌ها با فرهنگ ایرانیان آشنا شدند و از حجاب بانوان ایران (چادر) تأثیر گرفتند، مسلمانان متعصب عرب در مواجهه با پوشش زنان ایرانی به این نتیجه رسیدند که چادر بهتر از دیگر لباس‌ها انتظار اسلام از حجاب زنان را برآورده می‌کند.
 
وی در پایان گفت: در میان مسلمانان عرب پیش از ورود به ایران، پوششی به نام چادر رواج نداشت به جز حضرت زهرا(س) و فرزندانشان که حجاب ایشان از روی سر تا نوک پا را پوشش می‌داد.
 

منبع: باشگاه خبرنگاران

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: