ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۴ - 2025 August 02
کد خبر: ۶۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹

افشاگری درباره تخلفات در دانشگاه علمی-کاربردی

تدبیر24«من در مبارزه با باند فساد نتوانستم ادامه دهم و آنها برکنارم کردند وگرنه مسئولان پاسخ بدهند که عملکرد من بد بود یا خلافی انجام دادم؟ آنها به چه دلیل من را برکنار کردند؟ در وزارت علوم کسانی هستند که با مراکز متخلف هم دست هستند. با این که من دستور دادم فعالیت واحدهای متخلف متوقف شود اما مسئولان وزارتخانه آمدند و مجوز دادند که این مراکز باز شوند.»

«دانشگاه جامع علمی - کاربردی یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلان بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان با به‌کارگیری و سازمان‌دهی امکانات، منابع مادی و انسانی دستگاه‌های اجرایی نسبت به برگزاری دوره‌های علمی - کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی اقدام می‌کند.

اگر چه وظایف مشخص محول شده به دانشگاه علمی‌ - کاربردی در ارتقاء کیفیت و تخصص نیروهای کار در بخش‌های مختلف اقتصادی امری قابل تحسین و شایسته است اما بر اساس اخبار و گزارش‌های متعدد این دانشگاه فارغ از اهداف اصلی، درگیر سودجویی و فسادهای مالی و اقتصادی کلانی است که رسالت اصلی این دانشگاه را کاملا به خطر انداخته است.

توضیح بیشتر آن که چند هفته پیش رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی بدون ذکر دلیل مشخصی از سمت خود عزل شد و در ادامه امروز بر اساس حکم دیوان عدالت اداری به دلیل مشکلات قانونی در فرآیند عزل بر خلاف میل وزارت علوم دوباره به سمت خود بازگشت. از طرفی نیز گزارش‌هایی به «تابناک» رسیده است که از وضعیت نگران‌کننده فساد مالی در این دانشگاه خبر می‌دهد. از همین رو «تابناک» تلاش کرد تا پشت پرده تغییر ریاست دانشگاه جامع علمی - کاربردی و همچنین صحت و سقم گزارش‌های رسیده مبنی بر وجود تخلفات متعدد در این دانشگاه را با دکتر محمد اخباری، عضو هیات علمی و رئیس عزل شده دانشگاه علمی - کاربردی که با حکم دیوان عدالت اداری به سمت خود بازگشت، مورد بررسی قرار دهد.

یکی از موارد تخلفی که در گزارش‌های رسیده به آن اشاره شده بود، ماجرای آگهی‌های استخدامی برخی واحدهای این دانشگاه در روزنامه‌ها بود که علیرغم درآمد فراوان این استخدامی‌ها برای مراکز، آنها از عملیاتی کردن تعهداتی که به اعضای هیات علمی استخدامی می‌دهند، سر باز می‌زنند. محمد اخباری در این باره گفت: «ببینید در دانشگاه جامع علمی - کاربردی اصلاً موضوعی به نام استخدام هیات علمی وجود ندارد. وضعیت تدریس در این دانشگاه به صورت حق‌التدریسی است و دانشگاه یک نفر استاد ثابت هم ندارد. مواردی که شما می‌گویید، تخلف بود و من تمام تلاشم را کردم که جلوی این تخلفات بایستم.»

اوی همچنین گفت: «در دانشگاه جامع علمی - کاربردی حدود 200 واحد متخلف وجود دارد که من در رابطه با واحدهای متخلف تمام تلاشم را برای مقابله انجام دادم. برای مثال به برخی واحدها دستور توقف دوره دادم و نظارت قوی را نیز برای برخی واحدها عملیاتی و تأکید کردم اگر تخلفات تکرار شود آن واحدها را منحل می‌کنم لذا باید به شما بگویم که من خودم نسبت به این تخلفات شاکی بوده و هستم.»

اخباری درباره این نکته که برخی واحدهای علمی - کاربردی بر خلاف صحبت‌های شما اقدام به برگزاری آزمون استخدامی می‌کنند و به جذب هیات علمی به سبک سایر دانشگاه مشغول هستند، گفت: «همان طور که گفتم دانشگاه علمی‌ - کاربردی فقط مدرس دارد و مدرس یعنی کسی که بدون برنامه مشخصی در ترم‌های مختلف بنا بر نیاز تدریس می‌کند. دانشگاه استخدام به معنای واقعی کلمه ندارد و یک استاد اصلا در استخدام مجموعه درنمی‌آید. اصولا ویژگی دانشگاه در این است که بنا بر نیاز رشته تعریف می‌کند و برای آن رشته‌ها استاد می‌گیرد. زمانی که نیاز جامعه به آن رشته از بین برود، آموزش رشته متوقف می‌شود. به عبارتی دانشگاه تقاضامحور است. دانشگاه برای یک دوره مجوز تدریس یک رشته را می‌دهد و اگر نیاز برطرف شود، دیگر ادامه پیدا نمی‌کند. به خاطر همین اساتید دانشگاه هیچ وقت ثابت نیستند و این دانشگاه در حال حاضر 45 هزار استاد حق‌التدریسی دارد.»

موارد طرح شده توسط رئیس دانشگاه علمی کاربردی مبنی بر عدم وجود نظام استخدام هیات علمی در این دانشگاه در حالی است که برخی واحدهای تابعه دانشگاه علمی - کاربردی به صورت مستقل و از طریق آگهی‌های استخدامی اقدام به برگزاری آزمون استخدامی با تمامی فرآیندهای متداول آن میکنند و در این روند تا آنجا که ممکن است از داوطلبان پول دریافت می‌کنند. رئیس دانشگاه علمی - کاربردی در این رابطه افزود: «بله اینها که شما می‌گویید، خلاف است. من با این موارد مخالف بودم و برخورد کردم. واحدهای متخلف نیز متعهد شد که مبالغ اخذ شده را (به مالباختگان) برگردانند.»

موضوع تخلف دیگری که در گزارش‌های رسیده به «تابناک» به آن اشاره شده است، بحث عدم پرداخت حقوق و حق‌الزحمه تدریس توسط برخی از واحدها به اساتید است که در برخی موارد تا دو سال هم می‌رسد. اخباری در این رابطه نیز گفت: «اینها خلاف است و من قبول دارم. واحدهای این دانشگاه موظف هستند نسبت به پرداخت این حق‌الزحمه‌ها اقدام کنند.»

محمد اخباری در رابطه با دلایل وجود چنین مشکلاتی در دانشگاه جامع علمی - کاربردی و نگاه وزارت علوم به این مسائل نیز گفت: «متأسفانه در وزارتخانه تمایلی برای برخورد با فساد وجود ندارد. آنها به همین دلیل من را برکنار کردند. در وزارت علوم کسانی هستند که با مراکز متخلف همدست هستند. با این که من دستور دادم فعالیت واحدهای متخلف متوقف شود اما مسئولان وزارتخانه آمدند و مجوز دادند که این مراکز باز شوند.»

من در مبارزه با باند فساد نتوانستم ادامه دهم و آنها من را برکنار کردند

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ادامه داد: «من در مبارزه با باند فساد نتوانستم ادامه دهم و آنها من را برکنار کردند وگرنه مسئولان پاسخ بدهند که عملکرد من بد بود یا خلافی انجام دادم؟ آنها به چه دلیل من را برکنار کردند؟ بر اساس دستور امروز دیوان حکم «دکتر امید» خلاف است و من باید به دانشگاه جامع علمی - کاربردی و سمتم بازگردم.»

رئیس معزول دانشگاه جامع علمی - کاربردی که توسط وزیر علوم از سمتش پس از یک سال ریاست برکنار شد و با حکم دیوان عدالت اداری به سمتش بازگشت، در رابطه ابعاد فساد مالی در این دانشگاه و نبود عزم جدی برای مقابله افزود: «دلیل اصلی برکناری من مبارزه با فساد است؛ چرا که من فعالیت 200 مرکز را که تخلف کرده بودند، متوقف کردم. آنها وقتی دیدند با من نمی‌توانند به فساد مالی خود ادامه دهند، به وزارت علوم رفتند و با همکاری مافیای وزارت علوم من را برکنار کردند.»

تخلف در پرداخت حقوق اساتید، فراخوان و برگزاری استخدام‌های سوری علی‌رغم نبود شرایط استخدام در دانشگاه، پایین آوردن کیفیت کار آموزش از جمله تخلفاتی بود که اخباری مدعی است در دانشگاه جامع علمی - کاربردی وجود دارد و تلاش او برای مبارزه با آن نهایتاً به برکناری او منجر شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: