تدبیر24:معاون برنامهریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: جای درس «آموزش حقوق و تکالیف دانش آموزان» در میان دروس مدارس خالی است و امیدواریم این درس بزودی در قالب کتابهای درسی دانش آموزان قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، اطهره نژادی در نشست مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و مدیرکل زنان وزارت آموزش و پرورش که امروز یکشنبه 11 مهرماه در ساختمان علاقمندان برگزار شد اظهار کرد: اگر تنها دختران در زمینه حقوق و تکالیف فردی، خانوادگی و اجتماعی خود آموزش ببینند در درازمدت مشکلات خانوادهها افزایش مییابد بنابراین لازم است نسبت به تدریس این درس برای هر دو جنس اقدام شود.
وی افزود: ما در سالهای اخیر با وزارت آموزش و پرورش طرحهایی را اجرا کردهایم که برخی از آنها همچنان ادامه دارد. لازمه جریان سازی جنسیتی در دستگاهها پرداختن به برنامههایی متناسب با نیازهای دو جنس است. به منظور تحقق جریان سازی جنسیتی باید طرحها پشتوانه برنامهای و بودجهای داشته باشند تا زمانیکه بودجه متناسب با برنامهها را برای اجرای آنها اختصاص ندهیم نیازهای خاص مخاطبان مورد توجه قرار نمیگیرد.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه ما ادعا نداریم معاونت برنامه ریزی و بودجه زنان در کشور هستیم گفت: تا سال 92 در قانون، دستگاههای اجرایی مجاز بودند یک درصد از بودجه خود را به حوزه زنان و خانواده اختصاص دهند اما مسائل دستگاهها به قدری زیاد بود که پرداختن به موضوع زنان در اولویت کاری آنها قرار نمیگرفت.
نژادی اضافه کرد: دختران در حوزه آموزش و پرورش در برخی از مناطق دستیابی کمتری به امکانات آموزشی دارند که یکی از دلایل آن نگاه جامعه به آموزش دختران است بنابراین برخی از آنها از تحصیل باز میمانند. در این شرایط وزارت آموزش و پرورش باید در جهت پر کردن شکاف بهره مندی از آموزش تلاش کنند.
معاون برنامهریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری از ارسال نامهای از سوی شهین دخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده برای علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش خبر داد و اظهار کرد: در این نامه از وزیر آموزش و پرورش درخواست میشود که حقوق و تکالیف دانش آموزان جزو دروس مدارس قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار کرد: بسیاری از برنامههای فرهنگی و اجتماعی در زمینههای آسیبهای اجتماعی رویکرد منفعلانه دارد، این در حالیست که طرحهای معاونت زنان و امور خانواده از جنبه پیشگیری برخوردار است. دختران در نقشهای متعدد وارد اجتماع میشوند اگر اکنون به شناسایی مسائل آنها نپردازیم به طور قطع هزینههای بیشتری به جامعه در سالهای آینده تحمیل میشود.
نژادی با اشاره به حذف سه میلیارد تومان از بودجه معاونت امور زنان و خانواده و اختصاص آن به سازمان بهزیستی در سال 95 اظهار کرد: این بودجه مربوط به برنامههای پیشگیرانه معاونت بود این در حالیست که برنامههای سازمان بهزیستی جنبه انفعالی دارد و رویکرد آن پیشگیرانه نیست. در واقع یکی از بزرگترین مسائل حوزه زنان تعریف نشدن بودجهای برای آن در دستگاههاست.
وی درباره علت اجرای پایلوت برخی از طرحها در بعضی نقاط کشور اظهار کرد: ما اطلس وضعیت زنان را در کشور تدوین کردهایم و به تفکیک استانهای کشور در جریان وضعیت آنها قرار داریم و بر اساس این شناخت مناطقی را برای اجرای پایلوت برنامههای خود انتخاب میکنیم.
نژادی گفت: نگاه صدا و سیما به حوزه زنان و خانواده بسیار مهم است. این رسانه میتواند به استفاده برخی از دختران از حداقل آموزش توجه کند و با این کار به روند توسعه کشور کمک کند.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: دردناک است که برخی از برنامههای صدا و سیما ضد نگرش جنسیتی است. ما نباید بودجه بگیریم و به دستگاهها بدهیم بلکه دستگاهها باید به نیازهای مخاطبان اعم از زن و مرد توجه کنند و از صدا و سیما انتظار میرود که واقع گرایانه تر و مسئولانه تر به حوزههای مختلف بپردازد.
وی با اشاره به ماده 230 برنامه پنجم توسعه اظهار کرد: این ماده مشتمل بر 14 محور است و بر اساس آن معاونت امور زنان و خانواده میتواند اقدام به انعقاد تفاهم نامههایی با دستگاههای اجرایی کند. با توجه به آنکه در بودجه دستگاههای اجرایی ردیف خاصی برای زنان وجود ندارد، در سالهای اخیر تلاش کردهایم بخشی از بودجه مورد نیاز برای عملیاتی کردن تفاهم نامهها را معاونت امور زنان و خانواده در نظر بگیرد و بخش دیگر را دستگاههای طرف تفاهم نامه تقبل کنند. هدف ما از کار جلب توجه مسئولان دستگاهها نسبت به مسائل حوزه زنان و خانواده بوده است؛ در این جهت اقدام به انعقاد تفاهم نامههایی با وزارت آموزش و پرورش در حوزه مسائل دانش آموزان دختر کردهایم