ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۶۹۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸

مداحی‌هایی که باعث دوری از دین می‌شوند

  تدبیر24: بهروز یاسمی می‌گوید: اغراق در مداحی‌ها باورپذیری را سخت می‌کند و به مرور باعث روگردانی مخاطب از مداحی و دین می‌شود.

این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر این‌که شعر آیینی و شعر مداحی از هم متفاوت هستند اظهار کرد: این دو مقوله از هم جدا هستند و نباید این دو را با هم یکی دانست زیرا هرکدام از این‌ها شکل، ماهیت و کارکردی جداگانه‌ دارند. شعر آیینی برای تحریک و تهییج احساسات مردم گفته نمی‌شود ولی نوحه‌ها به همین منظور خوانده می‌شوند. همان‌طوری که بین شعر و ترانه فرق فاحشی وجود دارد بین نوحه و شعر آیینی هم باید فرق زیادی گذاشت.

او  با بیان این‌که نوحه‌ها با این هدف و نیت ساخته می‌شوند که در گیرنده‌های حسی عاطفی مردم تأثیر بگذارند گفت: شعرهایی که توسط مداحان و در هیئت‌ها و حسینیه‌ها خوانده می‌شوند شعرهای فاخر، محکم،  متعالی  و مناسب با شأن بزرگان دین ما نیستند. این‌ها را افراد باذوقی می‌سازند که به پیشینه و شان ممدوح توجه چندانی ندارند و معمولا عاطفی‌اند و با این قصد و غرض آن‌ها را ساخته‌اند که در  گیرنده‌های حسی و عاطفی مخاطب تأثیر بگذارند و اشک او را دربیاورند.

یاسمی در ادامه افزود: زمانی که شما شعر را برای تأثیر گذاشتن بر مخاطب می‌گویی تفکر و اندیشه تعطیل می‌شود. این شعرها متناسب با شور و هیجانات این مناسبت‌هاست. بن‌مایه این شعرها شرح بیان مظلومیت، مصیبت و ستمی است که بر ائمه اطهار (ع) گذشته آن هم به شکل اغراق‌شده و بزرگ‌نمایی‌شده نه معقول و واقع‌بینانه.

 این شاعر همچنین متذکر شد: متاسفانه رادیو تلویزیون این نوع مداحی‌ها را فراگیر و آن‌ها را بازتولید و مشابه‌سازی می‌کند.

او درباره شعرهایی که مداحان در نوحه‌خوانی استفاده می‌کنند گفت: مداح‌ها برای این که  شعر راحت‌تر خوانده شود از شعرهای فاخر و پرمحتوا اجتناب و از شعرهای دم دستی که احساسات مردم را فوری و آنی تحت تأثیر قرار می‌دهند استفاده می‌کنند.

بهروز یاسمی در ادامه با اشاره به این‌که در مداحان استثناهایی هم  وجود دارد و ممکن است بعضی از مداحان از شعرهای شاعران بزرگ مانند حافظ، مولانا، دوبیتی‌های باباطاهر و حتی از غزل‌های بیدل یا شاعران خوب معاصر استفاده کنند اظهار کرد: مجموعا آن‌چه در مداحی‌ها و مناسبت‌ها خوانده می‌شوند، شعرهایی هستند که سطحی با وقایع و قضایا برخورد می‌کنند و اشتباهات لفظی و معنایی بسیاری دارند و بعضا در جهت عکس فلسفه زندگی آن بزرگواران هستند.

این شاعر با بیان این‌که در مداحی‌ها ادعاهای غلوآمیز زیادی وجود دارد گفت: این اغراق‌ها نقض غرض‌اند، واقعی و باورپذیر نیستند پس ضربه می‌زنند و چهره بزرگان دین را خدشه‌دار می‌کنند. مثلا می‌گویند امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یارانش با ۱۰۰ هزار نفر از سپاه شمر طرف بوده‌اند! یا کارهای خارق‌العاده، معجزه‌گونه و بالاتر از توان بشر به آن‌ها نسبت می‌دهند و حتی گاهی توصیفی که از آن‌ها می‌دهند حد و حدود پروردگاری است.

او  با بیان این‌که این‌گونه مداحی‌ها سطح ذائقه مردم را تنزل داده‌اند گفت: شعر بیان برتر است، بیان فاخری که از یک موقعیت، یک شخصیت و یک مقطع تاریخی تعریف جدیدی را ارائه می‌دهد نه حرف‌ها و مضمون‌های کاریکاتوری نامنسجم نامتناسب نامناسب که نهایت تاثیرگذاری آن‌ها برانگیختن حس دلسوزی و ترحم مخاطب است.

یاسمی در ادامه  با بیان این‌که این مداحی‌ها نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارند اظهار کرد: شعرهایی که به واسطه رسانه‌ها فراگیر می‌شوند انحرافاتی از معیار معمول به وجود می‌آورند که به حس زیباشناختی مردم آسیب جدی می‌زنند و چنان‌چه آسیب‌شناسی نشوند این حوزه را کاملا تخریب می‌کنند.

او با اشاره به محتوای این شعرها گفت متخصص علوم مذهبی نیست و علمای مذهبی باید در مورد محتوای این شعرها تذکر بدهند زیرا اغراق‌های توهین‌آمیزی دارند و صفاتی را  به این بزرگواران نسبت می‌دهند که  این صفات یا نعوذ بالله خدایی  است یا در حد معشوقه‌های عادی و معمولی.

این شاعر در ادامه افزود: عاشقانه‌هایی که بعضی از سازندگان این شعرها برای ائمه (ع) می‌گویند با عاشقانه‌هایی که شاعران بزرگ مثل خواجه عبدالله انصاری، سنایی، مولوی، عطار و نظامی با علم و آگاهی درباره شخصیت آن‌ها و با زبان فاخر گفته‌اند فرق دارند. مثلا یک نمونه آن موسی و شبان حضرت مولانا و یکی دیگر داستان شیخ صنعان عطار است. اما این شعرها سطح نازلی دارند انگار برای یک معشوق ۱۸ ساله گفته شده‌اند و علاوه بر اشتباهات فاحش به لحاظ تاریخی و مذهبی، بخشی از واقعیت‌ها را نیز وارونه جلوه می‌دهند.

او گفت: علما نباید به این بهانه که به هر حال این‌ها مردم را جذب می‌کنند سکوت کنند. همان‌طور که بر نوشته‌ها و کتاب‌های مذهبی نظارت هست و حساسیت وجود دارد در این عرصه نیز باید نظارت جدی وجود داشته باشد.

بهروز یاسمی خاطرنشان کرد: خیلی از مداحان نه از روی عشق و ارادت که کاسب‌کارانه و منفعت‌طلبانه وارد این عرصه شده‌اند. با توجه به این مسئله که در مداحی محدودیت و نظارت - آن‌گونه که در ترانه و موسیقی با حساسیت بالا هست - وجود ندارد و چون مداح فکر می‌کند که آزاد است تا هر چه خواست بگوید و کسی جلودارش نیست وارد این عرصه می‌شود.

ابن شاعر افزود: البته  این را هم باید بگویم که مداحانی هستند که از شعر خوب استفاده می‌کنند و مشاور مذهبی خوب دارند و از افرد آگاه به آن‌ها خوراک می‌رسد که منظور من طبیعتا این افراد نیست. این منفعت‌طلبی و مصلحت‌اندیشی‌ها در این عرصه علاوه بر این‌که به مخاطب عادی لطمه می‌زند باعث می‌شود مداحان اصیل و ریشه‌دار و خوشنام هم گوشه‌نشین شوند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: