تدبیر24: بیژن زنگنه، وزیر نفت با بیان اینکه مصرف سوخت در وانتنیسانهای کشور بسیار بالاست، میگوید: هم اکنون متوسط مصرف سوخت در وانتنیسانهای کشور حدود ۲۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است. او تأکید دارد: اگر وزارت نفت پول داشته باشد کل وانتنیسانهای کشور را باید بخرد و تحویل ذوبآهن بدهد و بسوزاند. وزیر نفت با اشاره به از رده خارجشدن کل وانتنیسانهای کشور تأکید کرد كه از دور خارج شدن نیسانها باعث صرفهجویی قابل توجهی در مصرف سوخت خودروها میشود و حتی امکان افزایش صادرات سوخت از کشور فراهم میشود.
البته براساس اعلام شرکت زامیاد تمام وانتنیسانهایی که در خیابانهای ایران تردد میکنند، حدود ٧٠٠هزار دستگاه هستند که این تعداد کمتر از ٢٥درصد کل خودروهای فرسوده کشور را تشکیل میدهد. با وجود اين فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز در گفتوگو با «شهروند» به عمر ٤٥ساله نیسانهای آبی در ایران اشاره میکند و میگوید این خودرو دیگر در هیچ جای دنیا تولید نمیشود و عمر خط تولید یک خودرو در دیگر کشورهای دنیا کمتر از ١٠سال است.
نیسانهای ٤٥ساله خیابانهای ایران
براساس اعلام وزارت نفت روزانه ١٦میلیون لیتر بنزین به کشور وارد میشود. این در حالی است که براساس اعلام معاونت نوسازی ناوگان در ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور ٤میلیون خودروی فرسوده ایران روزانه ١١میلیون لیتر سوخت اضافه مصرف میکنند که با این حساب حدود ٦٩درصد بنزینی که روزانه وارد میشود توسط خودروهای فرسوده استفاده میشود. از این میان نیسانهای آبی با جمعیت حدود ٧٠٠هزار دستگاه در ایران کمتر از ٢٥درصد خودروهای فرسوده کشور را تشکیل میدهند. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درحالیکه مصرف سوخت وانتنیسانها را ٢٠ الی ٣٠درصد بالاتر از حد استاندارد میداند، به «شهروند» گفت: خودروهای مشابه وانتنیسانها معمولا به صورت دیزلی تولید میشود و تولید بنزینی آن دیگر هیچ توجیهی به لحاظ اقتصادی و زیستمحیطی ندارد.
او با بیان اینکه در حال حاضر در هیچ جای دنیا چنین خودروهایی تولید و نمونه مشابه آن در هیچ بازاری پیدا نمیشود، افزود: بیش از ٤٥سال از تولید نیسانهای آبی زامیاد در ایران سپری میشود. در حالیکه عمر خط تولید یک خودرو در دیگر کشورهای دنیا کمتر از ١٠سال است.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه معمولا آمار دقیقی از مصرف سوخت این خودروها در کشور داده نمیشود یا اگر هم داده شود با واقعیت موجود تفاوت بسیاری دارد، اضافه کرد: مصرف سوخت این خودرو وقتی عجیبتر میشود که برخی رانندگان اضافه بر میزان استاندارد این خودرو بار میزنند.
زاوه در حالیکه راهکار حل معضلاتی از این دست را واقعیسازی قیمت بنزین در کشور میداند، ادامه داد: گرچه چند سالی هست که صحبت از پادرا برای جانشینی نیسان به گوش میرسد و تولید این خودرو هم آغاز شده اما ظاهرا سود در تولید نیسان آبیهای قدیمی بیشتر است که هنوز مسئولان شرکت سایپا و زامیاد قید تولید آن را نمیزنند. به گفته او در حالیکه کشورهایی همچون آلمان و نروژ از توقف تولید خودروهای احتراقی بعد از سال ٢٠٢٥ میلادی سخن میگویند، ایران همچنان به تولید خودروهایی با حجم بالای مصرف سوخت بنزین اقدام میکند.
متخصص هزینهایم
بیژن زنگنه، وزیر نفت که این روزها صدر اخبار اقتصادی رسانهها را به خود اختصاص داده است، دیروز در یک همایش سرمایهگذاری نفتی حاضر شد و البته انتقادهای زیادی به اقتصاد کشور وارد کرد. او از ضعف فرهنگ سرمایهگذاری در ایران گلایه کرد و گفت ما همگی متخصص هزینه هستیم و از ۱۸ وزیر، ۱۶ وزیر هزینه میکنند و فقط دو وزیر درآمد دارند؛ اما مسأله مهم این است که بتوانیم سرمایهگذاری انجام دهیم که برای کشور درآمد داشته باشد. انتقادهای زنگنه اما به همین جا ختم نشد و از حیف و میل صدها میلیارد تومان پول به دلیل دوری از عقلانیت و منطق گفت و تأکید کرد كه خردستیزی در ایران سابقه طولانی دارد؛ گرچه ما هرجا که موفق شدهایم به خاطر عقل بوده است و نه صرفا پول. وزیر نفت همچنین به ثروت ٨هزار میلیارد دلاری نفت در ایران اشاره کرد و گفت: اگر ضریب بازیافت نفت بالا رود به ۱۲هزار میلیارد دلار افزایش مییابد و این مسأله میتواند اشتغالزایی عظیمی در ایران ایجاد کند؛ زیرا هر دکل حفاری تنها به صورت مستقیم برای ٣٠٠ تا ٤٠٠ نفر شغل ایجاد میکند.
در مرحله تعیین صلاحیت خارجیها هستیم
وزیر نفت که در «همایش بررسی الزامات و چالشهای قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایهگذاری در صنعت نفت» حاضر شده بود، با اشاره به ضرورت جذب سرمایه در صنعت نفت گفت: اگر ۱۵۰میلیارد تومان برای نفت هزینه کنیم چند برابر آن برمیگردد و صدها هزار شغل در بخش نفت ایجاد میشود. او با بیان اینکه نفت پایه و اساس توسعه صنعتی کشور قرار خواهد گرفت، بار دیگر بر طبل دفاع از متن جدید قراردادهای نفتی کوبید. زنگنه با تأکید بر اینکه متن این قراردادها هنوز نهایی نشده و فعلا در مرحله تعیین صلاحیت شرکتهای خارجی هستیم. هفته گذشته برخی شیطنتهایی کردند و گفتند فقط شرکتهای خارجی برای این قراردادها دعوت شدهاند و شرکتهای داخلی حذف شدهاند، درحالیکه داخلیها را قبلا تعیین صلاحیت کرده بودیم و اعلام کردیم ١١ شرکت صلاحیت دارند و چنانچه باز هم درخواستی باشد بررسی میکنیم. این مرحله برای خارجیها بود و پس از اینکه ارزیابی صلاحیتها تمام شود متن آماده خواهد شد.
برخی اقتصاد مقاومتی رابه نفع خودشان برداشت میکنند
وزیر نفت با بیان اینکه برخی اقتصاد مقاومتی را به نفع خودشان برداشت میکنند، گفت: زنجیره تولید باید تکمیل شود. با قراردادهای بالادستی نفت میتوانیم خوراک و تولید ایجاد کنیم و میتوانیم از منابع داخلی اوراق مشارکت، سرمایهگذاری، صندوق توسعه ملی و غیره سرمایه را تأمین کنیم. وزیر با اشاره به اینکه خردستیزی درکشور ما سابقه طولانی دارد، اظهار داشت: درصورتی که دربسیاری از مواقعی که موفق شدیم به دلیل پول نبوده، بلکه به دلیل استفاده از عقل بوده است. صدها میلیارد تومان پول دراین کشور حرام شد اما خردورزی اهمیت دارد.
آخرین اولتیماتوم گازی ایران به هند
او همچنین با ارایه آخرین اولتیماتوم گازی به هندیها برای تعیینتکلیف قرارداد میدان فرزاد گفت: تاکنون چندین دور مذاکره با شرکت ONGC هند برای توسعه این میدان گازی انجام شده، اما پیشنهاد هندیها برای مدل اقتصادی توسعه این میدان مورد تأیید نیست.
وزیر نفت با تأکید بر اینکه آخرین فرصت را به شرکت ONGC ارایه کردیم تا یک مدل اقتصادی منطقی برای توسعه میدان فرزاد B ارایه کنند، اظهار داشت: بیش از این منتظر هندیها نمیمانیم و اگر ماه جاری هیأتی که از شرکت ONGC هند به تهران میآید، مدل اقتصادی مطلوبی ارایه نکند، تصمیم دیگری خواهیم گرفت.
٦ قرارداد جدید نفتی امضا میشوند
امضای ٦ قرارداد جدید نفتی از دیگر اخبار مهم این نشست بود که معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت آن را اعلام کرد. او با بیان اینکه درحال حاضر با ۱۰ شرکت بینالمللی تفاهمنامه (MOU) امضا شده است، افزود: قرارداد ٦ شرکت دیگر هم به زودی امضا میشود. برنامهریزی برای مناقصههای بالادستی انجام شده و آماده دریافت پیشنهادها هستیم.
منوچهری با بیان اینکه عطش دنیا در توسعه مخازن ایرانی زیاد است، بیان کرد: کشورهای خارجی پتانسیل زیادی را در ایران میبینند. از طرف دیگر ظرفیت داخلی توان خوبی دارد. پیشبینی ما این است که حتی درمیدانهای بزرگ که اجراکننده شرکت خارجی است، ۷۰درصد کار را به شرکتهای
ایرانی بدهیم .
منبع: روزنامه شهروند