شب عاشورای امسال بود که به این نتیجه رسیدم باید این حرف را بزنم"، این سخن را پیرمرد 82 ساله، یكسال پیش در توجیه سخنانش درباره فتنهگر ندانستن میرحسین موسوی و مهدی كروبی بر زبان آورد و مدعی شد كه پس از عاشورای سال 91 به این نتیجه رسیدهاست.
به گزارش تدبیر24 به نقل ازگفتگو نیوز، حبیبالله عسگراولادی مسلمان فرزند دو نهاد روحانیت و بازار که سرد و گرم چشیده بازی سیاسی بود و بیش از 60 سال فعالیت مستمر سیاسی از زندان و حبس تا دبیركلی جبهه پیروان خط امام و رهبری را را در کارنامه خود داشت، مردی كه نماد تمام قد یك اصولگرای معتدل بود و برخلاف تفاوت سلیقهای كه با مخالفان سیاسیاش داشت نه تنها از باب تهدید و ناسزا وارد گفتوگو با آنان نشد بلكه در ایامی كه سعید حجاریان پس از ترور به کما رفته بود بر بالینش «امنیجیب» خواند و نامهنگاریهایش با بزرگان اصلاحطلبان زبانزد سیاسیون شده بود در حالی كه كمتر از یكسال تا پایان عمرش باقیمانده بود، نوایی سر داد كه ایها الناس موسوی و كروبی فتنهگر نیستند.
اظهارات پیرمرد كه گفته بود "به عنوان یک عضو هیات منصفه میگویم که من موسوی و کروبی را در فتنه 88 مجرم نمیشناسم" اما با واكنش تند از جبههای روبه شد كه خود از بزرگان آن بود و در نخستین گام حسینشریعتمداری و حلقه منتسب به جبهه پایداری و آیتالله مصباح هدف توپخانه كیهان و رسانههای خود را چند روزی از اصلاحطلبان به جریان خودی تغییر دادند و موج تخریبها علیه مردی كه از «لب بام بودن آفتاب عمرش» خبر داده موسوی و کروبی را برادر خود خوانده بود، آغاز كردند، حملاتی كه البته دامنهاش تا جبهه پبروان خط امام و رهبری نیز رسید و زمزمههایی از تغییر دبیركل آن به گوش رسید كه الته هیچ گاه عملی نشد.
عسگراولادی علیرغم حملات دوستان و همسنگران سیاسیاش همچنان بر مواضع خود درباره موسوی و كروبی پافشاری كرد تا جایی كه در نشستی با حضور جمعی از طرفداران حزب موتلفه اسلامی در 25 دیماه پارسال برگزار شد با بیان اینکه اسلام از روز غربت موظف بوده که دوستان و هوادارانش را نگه دارد، افزود: خداوند به پیامبر میگوید "حتی اگر یک مشرک به تو پناه آورد، به او پناه بده". حال اگر ما اینجا بیتوجه به این مساله افراد را گروه گروه را از جامعه خود و از اسلام جهانی عقب بزنیم و دور نگه داریم، آیا این درست است؟ گاه شعارهایی که داده میشود در چارچوب تعصبات گیر افتاده است اما اگر میخواهیم اساس را بر این بگذاریم که اسلام همانگونه که امام (ره) میخواست جهانی شود، باید به گونه دیگری عمل کنیم.
وی همچنین تمامی انتخابات برگزار شده در جمهوری اسلامی را آزاد ارزیابی كرده و گفته بود: در یکی از دورههای مجلس که من شرکت کرده بودم و رونوشت آرا را داشتم، شورای نگهبان به من گفت که من رای نیاوردهام اما من با اینکه مدارکی داشتم ولی زمانی که شورای نگهبان گفت که رای نیاوردهام، قبول کردم چراکه معتقدم شورای نگهبان باید حرف آخر را بزند و حتی در انتخاباتی که رای نیاوردم، نگفتم که آزاد نبوده. ما انتخابات آزاد داشتهایم و داریم. عمده انتخابات به این صورت بوده است که یک سلیقه دیگر کشور را اداره میکرد اما رای اکثریت را سلیقه دیگر به دست آورده است.
دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به انتقاداتی که درباره مواضع اخیر وی بویژه در مورد میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده بود، نیز گفت : در مجلس، سید بزرگواری که فامیلیاش هم بزرگواری است، شدیدا به من تاخته بود بدون آنکه اسمی از من ببرد. او گفته بود که کسی نمیخواهد من (عسگراولادی) را از اصولگرایی کنار بزند ولی با این کارها من خودم را کنار خواهم زد. او گفته بود که من میخواهم کف روی آب باشم و میگفت که اصلا ذهنیتم عوض شده است.
عسگراولادی با بیان اینکه "این نماینده محترم از سرزمینی است که مردم بزرگواری دارد"، اظهار کرد: اما ایشان خیلی ساده نگاه کرده است و خیال کرده تاریخ اسلام جهانی به یک سلیقه محدود میشود، در حالی که گستره اسلامخواهی و امامت و ولایت به پهنای زندگی مسلمانان ایرانی است.
وی با بیان اینکه "من میخواهم جواب «کف روی آب» را با نقل سخنی از امام (ره) بدهم"، افزود: امام (ره) فرمودند اگر شما را از در بیرون کردند، از پنجره وارد شوید، اگر از پنجره بیرون کردند، زاویهای پیدا کنید و از آن وارد شوید. شما مثل ریگ ته جوی بمانید. شما برای تصفیه آب هستید. اینکه شما را کجا راه میدهند یا نه، به فکر آن نباشید. شما باید بمانید و آب را تصفیه کنید.
دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه "برخی گفتند که سخنان من برای تبرئه اهل فتنه و بیرون آوردن موسوی و کروبی از حصر خانگی و تطهیر این دو است"، گفت: من چنین منظوری ندارم و چنین حرفی نزدهام. اینها وظایف دستگاههای امنیتی و قضایی است. البته من به عنوان خادم کوچکی در هیات منصفه و خادم 21 نفر عضو هیات منصفه هستم.
موسوی و کروبی را در فتنه 88 مجرم نمیشناسم
وی همچنین در سخنان آن روزش با تاكید بر اینكه باید منصفانه به مسائل بپردازد و از مرده باد و زنده باد اثر نپذیرد، اظهاركرد: نباید زندهباد به من سرعت ببخشد یا مردهباد کُند کنَد. من به عنوان یک شهروند ایرانی حق دارم نظر حقیقی خودم را بگویم. فتنه اتفاق افتاد و موسس فتنه، آمریکا، اسرائیل و انگلیس بودند. ما چهار نامزد داشتیم که تبلیغات زهرآگین دشمن دو نفر از اینها را مفتون کرد، یعنی فتنهزده شدند نه فتنهگر.
عسگراولادی تاکید کرد: من به عنوان یک شهروند اظهارنظر کردم و به عنوان یک عضو هیات منصفه میگویم که من موسوی و کروبی را در فتنه 88 مجرم نمیشناسم. آیا نباید این را بگویم، چون به من انتقاد میکنند؟
این فعال سیاسی در ادامه صحبتهای خود گفت: من رفتنیام و آفتاب عمرم لب بام است. دیری نخواهد پایید که دیگر نیستم. من برای قبر، برزخ و قیامت جواب میخواهم و این آقایانی که بر مرکب احساسات سوارند در آن دنیا نمیتوانند به جای من جواب بدهند.
وی افزود: من برای بیان نظراتم از حزب موتلفه یا کمیته امداد یا جبهه پیروان یا حتی اصولگرایان خرج نکردهام. من با «آرم حبیبالله عسگراولادی» این حرفها را زدهام.
اگر بگوییم همه منفی بوده اند، از انقلاب چه میماند؟
عسگراولادی ادامه داد: میخواهم حرفهایم را در چهار پایه بگویم؛ اولین پایه اینکه تاریخ ایران باید قابل نگارش باشد. اگر از دو رهبر، شش رییس جمهور و چند نخستوزیر بگویید که همه به غیر از احمدینژاد منفی هستند چه میشود؟ وقتی در صحنه تاریخی کشور حضور دارم، بسیاری از مسائل را دیدهام. کسی در دورهای جرات نمیکرد اسم بنیصدر را ببرد. او با بالاترین رای در کشور سوار بود و در دفاع مقدس کارهای مثبتی داشت اما کارهای منفی هم داشت. باید تاریخ را آنگونه که هست باید گفت. بنیصدر یکی از توفیقاتش این بود که برای اولین بار رای بالای 10 میلیون مردم را به دست بیاورد و این مثبت است اما در تمسک به ولایت، شکست جدی و قطعی خورد.
وی درباره هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی نیز گفت: هاشمی در مسیر زیرساختهای کشور وجهه همت داشت و موفق بود. آقای خاتمی توانست بحثهای سیاسی را به جانب شفافیت ببرد. آقای احمدینژاد هم کارهای مثبتی داشته است اما اگر بگوییم از شش رییس جمهور پنج تای آنها منفی است، اگر بگوییم همه نخستوزیرها منفی بودهاند، برای انقلاب چه میماند؟ برخی احساساتیها متوجه نیستند که بیتاریخ بودن، چقدر مضر است.
نمیخواهم جوری حرف بزنم که برایم زنده باد بگویند
وی همچنین با اشاره به ملاقاتی كه پس از حوادث سال 88 به همراه چهار نفر دیگر با میرحسین موسوی داشته است نیز افزود: من با کروبی هم تنها دیدار کردم. از جلسهای که با این افراد بیرون آمدم تشخیصم این بود که فتنهگر بودن به اینها نمیچسبد اما اطراف اینها را فتنه گرفته است.
عسگراولادی با بیان اینکه "من نمیخواهم جوری حرف بزنم که برایم زنده باد بگویند"، ادامه داد: باید این واقعیتها را بگویم که پیش خدا جوابی داشته باشم. گردانندگان اصلی فتنه همه در کشورهای غربی پناهنده شدهاند و حقوق میگیرند. این دو نامزد ما فتنهگر و فتنهساز نبودند و گرفتار فتنه شدند.
عسگراولادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه "اگر آقای احمدینژاد اینجا بود سخنانم را صریحتر میگفتم"، اظهار کرد: صحبت من این است که در انتخابات ریاست جمهوری دهم باب تنازع را باز کردند و باب رقابت و تنازع را با یکدیگر مخلوط ساختند. به این صورت که ایشان با سه نامزد در رقابت بود اما وسط مناظره به هاشمی و ناطق نوری تاخت، در حالی که اصلا این دو شخصیت رقیب او نبودند اما ایشان در مناظره جدیترین مبارزهاش با هاشمی بود.
دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: دشمن بیکار نیست و میخواهد کوشش ملی در سایه رهبری که برای رقابت ملی و اسلامی است، به تنازع تبدیل کند. نگذارید کار به نزاع بکشد.
وی با بیان خاطرهای از هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: برخی خیال میکنند که ایشان مفت به دست آمده و حرفهای بیربطی در مورد ایشان میزنند. البته من همه مواضع ایشان را قبول ندارم و انتقاداتم را در مجمع به ایشان میگویم. یکی از انتقادات من این است که ایشان نباید در ذهن مردم زاویهای با رهبری داشته باشند، نباید درباره آنچه که رهبری تنفیذ کرده و کسی که رییس جمهور همه ما شده، بگوید که انتخابات آزاد نبوده و نباید بگوید که تقلب شده است.
عسگراولادی تصریح کرد: البته آنچه ایشان یقین کند حکم حکومتی است، اطاعت میکند ولی خودشان هم صاحب نظر و مجتهدند. نباید تصور کنیم که در جامعه تکصدایی است. باید صداها باشد اما همین که ولی امر حکم حکومتی داد، اطاعت کنیم.
وی ادامه داد: مهدی کروبی نیز تنها کسی است که در ریاست مجلس حکم حکومتی در رابطه با لایحه مطبوعات را اجرا کرد. ایشان تریبون مجلس را گرفت و گفت که فرمایش رهبری درباره لایحه مطبوعات را حکم حکومتی در نظر میگیرم و این لایحه را از دستور خارج کردهام. برخی فکر میکنند که ایشان مفت به دست آمده.
با برادرم موسوی و برادرم کروبی سالها کار کردهام
این فعال سیاسی ادامه داد: من با برادرم موسوی و برادرم کروبی سالها کار کردهام ولی در سالهای فتنه برخی مسائل را نپذیرفتند. موسوی رییس ما در دولت بود. ایشان فتنهساز نیست، اما راهی باز شده، باید از فتنه تبری بجویند. من باز میگویم که فتنهگر آمریکا، اسرائیل و انگلیساند و باید از اینها تبری بجویند. درباره حصر خانگی این دو عزیز نیز جدا از اینکه مقامات امنیتی و قضایی چه تصمیمی بگیرند، من به عنوان عضو هیات منصفه میگویم که این دو را مجرم نمیشناسم.
دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: وقتی فتنه گسلهایی در داخل ایجاد میکند و تلاش میکند میان مردم و رهبری و نظام فاصله بیندازد، اما موفق نمیشود، با فلشهای دیگری این کار را میکند و به جای مکتب اسلامی، مکتب ایرانی را نشان میدهد. اگر ایرانیت و تعصب ایرانی را مطرح کنیم، مطمئن باشید که تازه اول کار خواهد بود.
حتی جواب 10 درصد انتقادها را هم نداده ام
وی درباره انتقادات مطرح شده درباره خود نیز گفت: در کشور ما آزادی است و هرکس آزادانه نظر خود را بیان میکند. من حتی ده درصد از جواب انتقادها و اعتراضات را ندادم. باید اجازه بدهیم که هرکس دریافت خود را بگوید.
خوابی درباره کروبی ندیده ام
عسگراولادی همچنین درباره انتشار خبری مبنی بر اینکه وی خوابی در مورد کروبی دیده است گفت: این خبر که من خوابی در مورد آقای کروبی دیدهام و آن را با مقام معظم رهبری در میان گذاشتم از اساس دروغ است.
دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره اینكه آیا نسبت به حوادث سال 88 و موسوی و کروبی دیر اظهارنظر نکردهاست نیز گفت: انگیزه من این است که تاریخ آنگونه که هست بیان شود تا در مورد انقلاب جفا صورت نگیرد. من به اینکه سه سال یا پنج سال این مسائل دیر مطرح شد یا نه، کاری ندارم. با توجه به در پیش بودن انتخابات {یازدهم ریاست جمهوری} موضع گیری های افراد، بنده برای اینکه این مواضع روی روال باشد، از اول محرم امسال سخنان خود را شروع کردم.
عسگراولادی همچنین در مصاحبهای دیگر درباره اینكه چه لحظهای به این نتیجه رسیده که باید بیاید و بگوید میرحسین و کروبی سران فتنه نیستند و اینچنین باید برمواضع خود پافشاری کند نیز گفته بود: شب عاشورای امسال {91} بود که به این نتیجه رسیدم باید این حرف را بزنم.
هرچه سخنان پبرموتلفه به مذاق جریان تمامیتخواه خوش نیامد در عوض اصلاحطلبان با آغوش باز به استقبال تغییر رویه وی آمدند و در نخستین مرحله ابراهیم اصغرزاده، الیاس حضرتی، محمدجواد حقشناس، اسماعیل دوستی، مسعود سلطانیفر، سعید لیلاز و سیدرضا نوروززاده در نامهای خطاب وی ، بعد از سلام و احترام، با بیان اینکه «بدترین اتفاق سالهای اخیر این بوده که شرایط گفتوگو خاصه گفتوگوی سیاسی از نیروهای فعال انقلابی گرفته شده است» در بخشهایی از این نامه نوشتند: احتمالا با ما موافقید که ما غالبا فرصتسوزی کردهایم و امکان دیالوگ را از خود و دیگران دریغ کردهایم. ما میتوانستیم سختترین مشکلات و بدترین موانع را با هم فکری و تشریک مساعی حل کنیم و از میان برداریم اما شوربختانه گاه به دلیل فقدان تربیت فرهنگی و ناآشنایی با اندیشه تعامل فرهنگی و اجتماعی که ریشه در سرشت استبدادی جامعه دارد و گاه به جهت شیطنت برخی از بدخواهان و کینهتوزان، از جاده انصاف دور شدیم.
حال پس از گذشت قریب به یكسال از تصمیمی كه پیر سیاست ایران در شب عاشورا گرفت، در آستانه عاشورایی دیگر نام وی با درگذشتش پس از گذراندان یك دوره بیماری در بیمارستان دی تهران بار دیگر برای آخرین بار بر سر زبانها افتاد و بدون شك اولین موضوعی كه با شنیدن خبر فوتش برای اذهان تداعی میشود، دیدگاههای متفاوت وی درباره میرحسین موسوی و مهدی كروبی است، وصیتی كه با وجود تغییر رویكردهای دستگاه اجرایی كشور همچنان به آن عمل نشده است و حال باید دید كه آخرین خواسته پیرمرد نیز همراه خودش به خانهابدی میرود یا تدبیری قفل در حصرها را خواهد گشود