تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 05
کد خبر: ۷۰۳۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
آیت الله مصباح یزدی:

بعد از 37 سال از انقلاب اسلامی هنوز این بحث دین حداقلی و حداکثری تبیین نشده است

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: بعد از 37 سال از انقلاب اسلامی هنوز این بحث دین حداقلی و حداکثری تبیین نشده است؛ اگر می بینید که افرادی به سخنان و بیانات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید اعتنا نمی کنند، مشکل شان از همین جا ناشی می شود.
 تدبیر24:  رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: بعد از 37 سال از انقلاب اسلامی هنوز این بحث دین حداقلی و حداکثری تبیین نشده است؛ اگر می بینید که افرادی به سخنان و بیانات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید اعتنا نمی کنند، مشکل شان از همین جا ناشی می شود.

 آیت الله محمدتقی مصباح یزدی امشب در دیدار جمعی از طلاب حوزه علمیه جعفریه پیشوا و دانشجویان شهرکرد و مشهد با اشاره به این که برخی مسائل جوابی روشن دارد، گفت: برخی مسائل دارای ابهاماتی هستند و یکی از سؤالات این است دین برای چیست.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: برخی معتقدند که دین اصلا واقعیت ندارد و یک افسانه است؛ در آن زمانی که فضای کشور در دست مارکسیست ها بود، کتابی نوشته بودند که تیراژ زیادی هم داشت با این عنوان که دین افسون جامعه است.

وی ادامه داد: جوابی دیگر این است که ما یک نیاز روانی داریم که با چیزهای دیگری آرام نمی شود و این خصوصیت انسان است که تمایل دارد در مقابل یک قدرتی کرنش کند؛ این نظریه پردازان ابراز می کنند که این افراد تا پایان عمر احساس یک خلأ دارند و باید در برابر یک قدرت یا خدای متعال کرنش کنند تا نیازشان برطرف شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: عده دیگری می گویند که دین را مصلحین جامعه ساختند تا از فساد و انحرافات جلوگیری کنند چرا که خواسته های انسان حد و مرز ندارد؛ با این کار قصد داشتند که افراد را محدود و کنترل کنند؛ برخی فیلسوفان اروپایی هم در همین راستا گفتند که انسان خویی گرگ صفت دارد و باید از طریق دولت درونی او را کنترل کنیم.

وی ابراز داشت: عده ای هم که به مسلمانان نزدیک ترند معتقد که انسان چند بعد دارد و هر بعد آن به یک وسیله ارضا می شود؛ متفکران این دیدگاه معتقدند که بعد معنوی انسان فقط در ارتباط با خدا تأمین و ارضا می شود، پس دین را برای چیزهایی می دانند که راهی برای علاج آن ندارند.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: اگر به ته دل خودمان هم نگاه کنیم به این دسته آخر نزدیک هستیم؛ چرا که برخی انسان ها همه کاری از جمله اختلاس و دزدی و جنایت می کنند و هیچ کاری به خدای متعال ندارند؛ اگر مواقعی کارمان گیر کرد و نتوانستیم آن را حل کنیم متوسل به خداوند می شویم.

وی با بیان این که اگر این تفکر در عقاید ما نباشد ولی در عمل مان مشاهده می شود، گفت: در محاورات خود امور را به دو دسته دینی و غیر دینی تقسیم می کنیم و فکر می کنیم که پول درآوردن و بازار رفتن و امثالهم هیچ ربطی به دین ندارد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: همین مسأله به مباحث سیاسی و اقتصادی هم می رسد؛ برای مباحث سیاسی و اقتصادی باید متخصص تربیت شود و در رأس این امور قرار بگیرند.

وی ادامه داد: یکی از موارد مهم بحث ولایت فقیه است؛ در جامعه چیزی به نام ولایت فقیه مطرح نبود اما در کتاب ها مفصل به آن پرداخته شده بود؛ از زمانی که بحث پیاده شدن ولایت فقیه در جامعه مطرح شد، امام خمینی(ره) اظهار داشتند که من به وسیله ولایتی که از سوی خدا به من داده شده در دهان آمریکا می زنم و دولت تعیین می کنم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: امام خمینی(ره) در تمام حکم های مسؤولیت مرقوم می داشتند که من شما را به این مسؤولیت نصب می کنم، این در حالی بود که پیش از آن افراد در دولت تعیین می شدند؛ امام راحل با این کار قصد داشتند به همه بفهمانند که این مفاهیم موجود میان دین و سیاست غلط است.

وی ابراز داشت: بسیاری از مردم و مسؤولان این هدف امام راحل را درک نکردند و تصور می کردند که بعد از رحلت ایشان رفراندوم برگزار می کنند و کار خودشان را می کنند؛ این افراد معتقد بودند که مردم باید رییس جمهور را نصب کنند نه یک روحانی و این در حالی بود که در بحث ولایت فقیه این مطرح است که اگر امضا و تأیید ولایت فقیه نباشد، آن حکومت طاغوت است.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: ما در تمام امور زندگی نیاز به دین داریم؛ طرف های غربی چنین چیزی را نمی پذیرد و دیکتاتوری نعلین بر این نوع حکومت نام نهاده است؛ آیا ما واقعا دین را فقط برای سینه زدن و حسین حسین(ع) گفتن می خواهیم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) کاری کرد که به جهان بفهماند که دین برای همه جا است؛ متأسفانه حقیقت قرآن کریم درک نشده است، قرآنی که می گوید اگر یک درصد ربا بخورید اعلان جنگ با خدا کرده اید؛ قرآن کریم می گوید که دین به همه چیز کار دارد.

وی خاطرنشان کرد: عده ای که خودشان را نو اندیش و روشنفکر می دانند و ادعای مسلمان بودن هم می کنند مسأله ای را مطرح کردند که دین حداقلی است یا حداکثری است؛ بعد هم آمدند و گفتند مگر دین هواپیما سازی و آشپزی یاد می دهد، پس حداقلی است؛ دین حداقلی هم یعنی همان نماز و روزه است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: بعد از 37 سال از انقلاب اسلامی هنوز این بحث دین حداقلی و حداکثری تبیین نشده است؛ اگر می بینید که افرادی به سخنان و بیانات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید اعتنا نمی کنند، مشکل شان از همین جا ناشی می شود؛ می گویند ما درس دیپلماسی را خوانده ایم و می خواهیم با آمریکا مذاکره کنیم، شما بروید به همان احکام برسید.

وی تأکید کرد: جواب مسأله این است که دین همانند دستورالعملی است که سازنده یک صنعت برای استفاده یک مصنوعی می دهد و سفارش می کند که از این مصنوع به چه شکل باید استفاده شود؛ در واقع دین دستورالعمل استفاده از نعمات الهی و مصنوعات انسان است.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: اگر این مسأله دین حداکثری را درک کردیم، نگاه ما به هم چیز عوض می شود؛ علما افرادی هستند که سنگین ترین بار به دوش آن ها است و باید این مفاهیم را به گوش جهانیان برسانند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اگر علما در این مسیر دچار اشتباه شوند، گناه میلیون ها نفر انسان بر گردن آن ها است؛ پس ابتدا باید سعی کنیم خوب این دستورالعمل را درک کنیم و بعد آن را برای جهانیان تبیین کنیم.

وی بیان داشت: سؤالی مطرح می شود که آیا در جامعه ما این دینی که این همه فدایی از جمله سید الشهدا(ع) دارد، به خوبی درک شده است؟ همه ما وظیفه داریم که این دین مبین را به خوبی بشناسیم و آن را در زندگی و جامعه خودمان پیاده کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: غیر از امام خمینی(ره) چه کسی را سراغ دارید که برای پیاده شدن احکام اسلامی به این شکل جامع عمل کند؛ شاید افرادی از نظر علمی و فقهی از امام راحل بالاتر بوده اند اما باز هم نتوانستند همانند ایشان به این اجماع برسند و کاری کنند که جهانیان را متوجه خود کنند.

وی تأکید کرد: خدای متعال این برکات را از سوی یک بنده مخلص به ما عنایت کرد، چرا که این بنده خودش را برای خداوند خرج کرده بود؛ ما باید هوا و هوس های خود را فدای آرمان های الهی کنیم و دل بستگی های مان به خدمت کردن به خلق خدای متعال باشد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
امیر
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
0
0
مگر شماها چیزی هم باقی گذاشته اید؟
نظر شما: