تدبیر24: بیمه «عضو خاص و حساس» در ایران نیز به راه افتاد و اولین مورد آن در آغاز هفته جاری اجرا شد که یک شرکت بیمه حنجره سالار عقیلی را بیمه کرد و از نظر آن شرکت حق بیمه حنجره سالار عقیلی 500 میلیون تومان بوده است؛ بیمهای که تنها برای یک سال اعتبار دارد و از سوی شرکت بیمه به سالار عقیلی اهدا شده است.
به گزارش فرارو، حالا مشخص نیست با پایان یافتن اعتبار بیمه، این خواننده باید از جیب خود حق بیمه را پرداخت کند یا طی مراسم دیگری این بیمهنامه تمدید میگردد. حق بیمهای که ناچیز است و رقمی حدود 2میلیون و ششصد هزار تومان است. مبلغی که نسبت به تعهدات این شرکت بیمهای چندان به نظر نمیرسد و این نشان میدهد این حرکت تلاشی برای معرفی این نوع بیمه به بازار بیمهگری ایران بوده باشد.
امکان بیمه «عضو حساس» در ایران فراهم شد
سالار عقیلی در مراسم دریافت بیمهنامهاش گفت: «بابت این لطف و محبت نهایت تشکر وقدردانی را دارم. امیدوارم این حرکت آغازی باشد تا دیگر هنرمندان نیز از چنین امکاناتی استفاده کنند و تنها به من محدود نشود. هرکدام از هنرمندان شریف این مرز و بوم لیاقت این را دارند که چنین حرکتهایی برایشان انجام شود.»
حالا از روز شنبه، یک شرکت بیمه متعهد شده است اگر سالار عقیلی به هر دلیلی اعم از بیماری، سانحه یا حادثهای حنجرهاش آسیب ببیند و نتواند فعالیت هنری خود را ادامه دهد، این خواننده سرشناس 500 میلیون تومان به عنوان غرامت دریافت خواهد کرد و به همین خاطر وی به سایر هنرمندان نیز توصیه میکند از این بیمهها استفاده کنند؛ مثلا نوازندگان انگشتانشان را بیمه کنند و نقاشان و عکاسان چشمشان و لابد مجسمه سازان هم باید دستانشان را بیمه کنند اما احتمالا همان بیمه خدمات درمانی عموم مردم برای بازیگران سینما و تئائر کافی باشد چرا آنها به سلامت تمامی اعضای بدنشان نیاز دارند.
هرچند این برای اولین بار است که عضوی خاص در کشور ما بیمه میشود اما پیش از این نیز برخی شرکتهای بیمه در خارج از کشور با اهداف تبلیغاتی و بازرگانی عضوهای خاص برخی هنرمندان را بیمه کرده و برای مدت سر زبان رسانهها افتادند در به بیانی دیگر این تصمیم شرکت بیمه و سالار عقیلی تقلیدی از شایعات و واقعیات بیمههای خارجی بوده است.
سابقه بیمههای خاص در جهان
بیمه اعضای خاص در خارج از کشور عمدتا شایع بوده است. معروفترین مثال آن مربوط به خواننده و بازیگر سرشناس در ایران، جنیفر لوپز بود؛ هنرمندی که ادعا شد از موی سر تا پایاهایش بیمه شده اما گفته میشود خودش در واکنش به این خبر، خندیده و به آن اعتنایی نکرده است. در ایران نمونههای دیگری نیز مشهور شدهاند؛
اما اگر بخواهیم لبخند لوپز را جدی نگیریم میتوان به ذکر نمونه دیگری از بیمهها خاص پرداخت؛ باشگاه رئال مادرید اسپانیا با شرکت بیمه "لویدز آو لاندن" بر سر پاهای کریستیانو رونالدو توافق کردند. در این توافق، شرکت بیمه پاهای رونالدو را 103 میلیون یورو معادل 140 میلیون دلار گارانتی کرد. در مثالی دیگر یوید بکهام نیز 54 میلون دلار بیمه شده بود و فرناندو آلونسو راننده سرشناس اسپانیایی تیم فراری دو انگشت دست خود را 13 میلیون و 500 هزار دلار بیمه کرده است.
خود ستایی حنجره، از جنس ایرانی
هرچقدر غربیها به موی و بدن خود مینازند و آن را بیمه میکنند مشابه این خودستایی در میان ایرانیان درباره حنجرهشان وجود دارد.
هنوز مشخص نشده کارشناسان شرکت بیمه با چه معیاری از میان این همه خواننده پاپ، سنتی و... ایرانی مصمم شدهاند حنجره سالار عقیلی را بیمه کنند و حتی در سطحی دیگر هنوز مشخص نکردهاند که چرا میان این همه هنرمند از نقاش، مجسمه ساز، گرافیست، عکاس و بازیگر به یکباره به سراغ خوانندگان رفتهاند. شاید به خاطر اینکه اصولا ایرانیان احساس میکنند حنجرهشان طلایی است؛ به همین خاطر وقتی به طبیعت میروند به جوی آب روانی میرسند چهچهه سر میدهند و آوازی میخوانند.
ناگفته نماند در اواسط دهه هفتاد، در یک شایعهای ادعا شد که دانشمندان آلمان حنجره ابی خواننده ایرانی را خریدهاند و قرار است وقتی این خواننده دار فانی را وداع کرد، حنجره او را مطالعه کنند و از اسرار زیبایی و رسایی صدایی او سر در بیاورند. این شایعه به قدری جدی بود که بسیاری آن را باور کرده بودند و گمان برده بودند، دانشمندان آلمان به انتظار نشستهاند که ملک الموت جان را از آن خواننده ایرانی بستاند و آنها بتواند از رازی سر به مهر پرده بردارند.
درباره این حنجره کار به جایی رسید که گفته شد توانایی بالایی در اجرای نتهایی دست نیافتنی دارد و تنها دو نفر در دنیا قادر هستند به طور کامل این نتها را به خوانند یکی ابی و دیگری به طور ناقص محمدرضا شجریان است. البته برخی از طرفداران این خواننده معتقدند تعداد کسانی که این نت بالا را میتوانند بخوانند کمتر از ده نفر هستند.
بیمه حنجره، زدن بر طبل توخالی است
صنعت بیمه ایران مصداق ضرب المثل «آفتابه و لگن هفت دست شام و ناهار، هیچی» شده است. در شرایطی که شرکتهای بیمه ایرانی در مراحل اولیه توسعه صنعت بیمه هستند اقدامات نمایشیای را ترتیب میدهند که توسعه یافتهترین بیمهها دنبال میشود. در حالیکه هنوز زخم بیاعتمادی مردم به صنعت بیمه به دلیل مسائلی نظیر بیمه توسعه ترمیم نشده است و هنوز این صنعت در کشورمان با خلاء سرمایهگذاری، برنامهریزی و قانونی روبرو است اما برخی از شرکتها آخرین ایدههای جذب سرمایه بیمهای در دنیا را تقلید و اجرا میکنند.
این در شرایطی است که شهریور سال جاری بود علی طیبنیا، وزیر اقتصاد گفت: «بیمه کشور در مقایسه با وضعیت بیمه در جهان از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست که باید برنامهریزی به گونه ای باشد تا به جایگاه بهتری برسیم و قاعدتا صنعتی که باید ریسکها را پوشش دهد نباید خودش در معرض ریسک باشد.»
در همین رابطه میتوان به گزارشی که درباره وضعیت بیمه در سال 2006 در نشریه Sigma منتشر کرده اشاره کرد که صنعت بیمه کشور ايران در اين گزارش در رتبه 75 قرار دارد. در همین رابطه گفته میشود ضريب نفوذ بيمه كشور را در صورت لحاظ كردن بيمههاي خدمات درماني، تامين اجتماعي و صندوق بازنشستگي 5/4درصد است و رتبه ايران از اين جهت در ميان 200 كشور جهان رقم 32 اعلام شده بود.
اما ضریب نفود بیمهها در ایران به طور کلی نیز پایین است. دبیر کل سندیکای بیمه گران ایران، علی اکبر اولیا در سال 1395 ضریب نفوذ بیمه در ایران را ۲٫۲ درصد اعلام کرده و گفت: «میانگین ضریب نفوذ جهانی بیمه ۶ درصد است و باید در حوزه فروش بیمه بیشتر تلاش کنیم.»
در همین رابطه وزیر اقتصاد نیز درباره نرخ پایین ضریب نفوذ بیمه در ایران میگوید: «ضریب نفود بیمههای زندگی در ایران دو دهم درصد و در دنیا 3.7 درصد است؛ بنابراین فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم.» وی با بیان اینکه، بیمه های زندگی بین 40 تا 60 درصد سبد بیمه ها را در اختیار دارد، افزود: در ایران این نوع بیمه از توسعه لازم برخوردار نیست و شکاف این بخش از سایر حوزه ها بیشتر است.»